POLL: Ställer du upp som funktionär

Brukar du hjälpa till som funktionär?

• Antal röstningar
    0
Tycker du ja. Andra tycker inte det och det måste få vara OK.
Det är en väldig skillnad på att säga att man inte kan och att man inte vill.

Den som säger att den inte kan men hinner med att köra 7-8 tävlingar per år och diverse träningar kan väl knappast vara ärlig. Då tror jag mer det handlar om att de inte vill (och då ska man inte vara med i en ideellförening enligt mitt sätt att se på det).

@Gustav: Tur att du finns så jag har någon att diskutera med, vi kanske ska starta ett eget forum: www.gustavvsperra.se :D

Den normale svensken har ca 25 dagars betald semester varje år. Det räcker mer än väl till att köra alla tävlingar i Sverige. Återigen är det inte extremfallen vi pratar om utan om vanliga medlemmar i en klubb.Som sagt, har man tid att köra race och träna har man tid att avvara 1 dag per år.

1) Den normale svensken åker inte roadracing på elit nivå, och nej, 25 dagars betald semester behöver inte räcka till en elitförare på ett år. Finns folk som lägger 25 dagar bara under vintern.

2) Som sagt, alla har inte tid att avvara 1 dag per år (per sommar) till att vara funktionär. Det funkar inte för alla. Det finns oändliga anledningar till det, allt från familj till fotsvamp.

De som vill och kan vara funktionär är det med största sannolikhet.
De som inte vill, inte kan eller varken vill eller kan - ställer inte upp som funktionär.

Så enkelt är det. Vad är det att whina om?

Gör som Luff, han lyckas.

Det är en väldig skillnad på att säga att man inte kan och att man inte vill.

Den som säger att den inte kan men hinner med att köra 7-8 tävlingar per år och diverse träningar kan väl knappast vara ärlig. Då tror jag mer det handlar om att de inte vill (och då ska man inte vara med i en ideellförening enligt mitt sätt att se på det).
Fast då är vi ju tillbaka till tvånget igen. Är du möjligen kommunist? ;)

@Gustav: Tur att du finns så jag har någon att diskutera med, vi kanske ska starta ett eget forum: www.gustavvsperra.se :D
Fy fan vad hemskt. Jag ska vara tyst.

Så enkelt är det. Vad är det att whina om?
Gör som Luff, han lyckas.
Tror vi släpper det där. Lite skillnad på en ideellförening och ett vinstdrivande företag och förstår man inte det så...
Fast då är vi ju tillbaka till tvånget igen. Är du möjligen kommunist? ;)
Nej, men jag gissar att du är en av dem som tror att Någon Annan ska fixa allt.
Fy fan vad hemskt. Jag ska vara tyst.
:rofl

Du vet att det inte är så.
Klart som fan jag vet det. Du har ställt upp massor av gånger och det är inte dig jag har problem med, det är alla de andra som faktiskt tror att Någon Annan alltid ska ställa upp.

Man kanske skulle skriva ett snyftbrev till Svemo och be om uppklassning, då har man ju så förbenat mycket att göra att man liksom inte har tid att blanda sig med tjänstefolket.

Tror vi släpper det där. Lite skillnad på en ideellförening och ett vinstdrivande företag och förstår man inte det så...

Jag sa "gör som Luff, han lyckas". Det rör mig inte det minsta om arrangören utav roadracing SM arbetar ideellt eller ej - de får snarlika summor för min bantid och har därav inga anledningar till att skilja i kvalitet.

Det är ju inte så att Karlskoga tar hutlösa priser och alla andra klubbar är gratis i jämförelse. Hade det varit så hade jag haft en helt annan åsikt i frågan.

Har du några belägg för dina påståenden om att B förare ställer upp mer som funktionär än vad A förare gör?

Som sagt allas liv skiljer sig åt, när jag själv körde var det väldigt svårt eftersom man alltid typ åkte på sina sista pengar och levde på nudlar för att ens kunna köra. Då var det lite svårt att skrapa fram en femhundring för att köra och vara funktionär. (tjata satan om reseersättning)
Sen när ekonomin vart en aning bättre så kunde man bjussa på det.
Nu har man lite svårt att dumpa knodden på sambo eller släkting, eller för den delen komma från jobbet för att kunna ställa upp.
Familjen vill kanske träffa en lite också? Allas familjer uppskattar inte roadracingen och följer med till banan?
Men visst kommer jag personligen kunna komma loss vid något tillfällen, dock vet jag inte när, eller så inget annat krockar..

Det är precis samma beteende i denna frågan som det är när fotbollsklubben skall måla om klubbhuset och ber sina medlemmar om hjälp (trots att ingen har längre än 2 mil så kan man ju inte ställa upp en halv dag för klubben)

Det är precis samma beteende i denna frågan som när bryggföreningen i samfälligheten skall ta upp bryggorna hemma. Samma personer gör det varje år. Här har medlemmarna 100 meter att ta sig.

Det är precis samma beteende i denna frågan som när folk inte diskar sin mugg på jobbet utan låter någon annan göra det, lathet!

Att vara medlem i en ideell förening måste få handla lite om att ge och ta. Om alla bara skulle ta och tänka "mamma jobbar här" (översatt: någon annan tar hand om det) så försvinner till slut lusten att hjälpa till även för de som brinner för klubben.

Jag är inte den som är mest aktiv själv, men jag ser till att vara med minst en gång om året, vissa år mer, för att jag anser det vara varje person skyldighet att hjälpa sina kamrater i klubben om man "utnyttjar" resurserna.

Som jag skrev tidigare: Saknas den empatin och engagemanget i klubben man är medlem i så saknar jag inte den medlemmen..... dom tillför ju ingenting mer än lite medlemsavgift ändå....

/ Jens

Det är precis samma beteende i denna frågan som det är när fotbollsklubben skall måla om klubbhuset och ber sina medlemmar om hjälp (trots att ingen har längre än 2 mil så kan man ju inte ställa upp en halv dag för klubben)

Det är precis samma beteende i denna frågan som när bryggföreningen i samfälligheten skall ta upp bryggorna hemma. Samma personer gör det varje år. Här har medlemmarna 100 meter att ta sig.

Det är precis samma beteende i denna frågan som när folk inte diskar sin mugg på jobbet utan låter någon annan göra det, lathet!

Att vara medlem i en ideell förening måste få handla lite om att ge och ta. Om alla bara skulle ta och tänka "mamma jobbar här" (översatt: någon annan tar hand om det) så försvinner till slut lusten att hjälpa till även för de som brinner för klubben.

Jag är inte den som är mest aktiv själv, men jag ser till att vara med minst en gång om året, vissa år mer, för att jag anser det vara varje person skyldighet att hjälpa sina kamrater i klubben om man "utnyttjar" resurserna.

Som jag skrev tidigare: Saknas den empatin och engagemanget i klubben man är medlem i så saknar jag inte den medlemmen..... dom tillför ju ingenting mer än lite medlemsavgift ändå....

/ Jens

Årets bästa text på sporthoj. :tummenupp

Kan inte annat än att hålla med i allt du skriver här. :Bugar

/ Jens
Jens 4 president :tummenupp

/ Jens
Mer engegemang i sin förening är ju alltid att föredra och eftersträvansvärt.
Det jag vänder mig mot är att "jaga" medlemmar medelst tvång, påpekanden om att man är egoist, förutfattade meningar om andras liv och möjligheter att hjälpa till etc.
Jag tror generellt sett på morotens fördel över piskan, vilket som tur är verkar vara det som LMS RR sektions styrelse också anser.

Hoppas ni har kul på banan idag. :tummenupp

Mer engegemang i sin förening är ju alltid att föredra och eftersträvansvärt.
Det jag vänder mig mot är att "jaga" medlemmar medelst tvång, påpekanden om att man är egoist, förutfattade meningar om andras liv och möjligheter att hjälpa till etc.
Jag tror generellt sett på morotens fördel över piskan, vilket som tur är verkar vara det som LMS RR sektions styrelse också anser.

Hoppas ni har kul på banan idag. :tummenupp

Eftersom vi i dagens samhälle i många fall inte har "tid" om det inte är roligt eller iallfall kräver en lite planering så tycker jag inte att det är fel att ställa något slags krav på en aktiv medlem att någon gång under året (365 dagar) hjälpa till.

Förutfattade meningar om andras liv: Du menar alltså att alla de som konsekvent aldrig hjälper till alltid har fullt upp? Då är snart väggen nära, passa er!

Vi hade skoj igår. Otto ska vinna VM i Rookie i slutet av månaden, det har vi bestämt!

/ Jens

Eftersom vi i dagens samhälle i många fall inte har "tid" om det inte är roligt eller iallfall kräver en lite planering så tycker jag inte att det är fel att ställa något slags krav på en aktiv medlem att någon gång under året (365 dagar) hjälpa till.
Då tror vi olika gällande morot/piska.

Förutfattade meningar om andras liv: Du menar alltså att alla de som konsekvent aldrig hjälper till alltid har fullt upp? Då är snart väggen nära, passa er!
Nej. Jag lägger ingen värdering i varför folk gör de val de gör gällande sin egen tid eftersom jag inte vet något om deras livssituation.

Vi hade skoj igår. Otto ska vinna VM i Rookie i slutet av månaden, det har vi bestämt!

/ Jens
Toppen!
Det borde han göra innan han klassar upp för han är äckligt snabb.

/ Jens

Inte alltid, har ledigt alltsom oftast, men ibland krockar det med andra aktiviteter och man kan inte alltid lämpa knodden/knoddarna på sambon (nu tillhör jag inte dem som konsekvent aldrig hjälper till, men nu var det länge sen).
Det är liksom inte så lätt att ställa sig i ett funkisbås med en tre-åring..
Tycker du kan återkomma när du har några små-barn själv hemma Jens.. ;)
Sen när de blir större kanske man kan ha dem med på ett annat sätt med lite mindre övervakning. Eller så har de helt andra intressen som gör att den tiden tas av deras hobbys istället.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026