POLL: Ställer du upp som funktionär

Brukar du hjälpa till som funktionär?

• Antal röstningar
    0
Med dåligt samvete kryssade jag in att jag har Elit-Licens men är dålig på att hjälpa till på klubben.

Dock arbetade jag halva dagen med att dra ut el i depån till våran tävling när vi körde i Juni.
Det var iof för att dom sa att vi inte fick komma in i depån innan 18.00 för att el´n skulle vara klar. Så jag och Petter tog på oss arbetshandskarna och drog ut elen. :D

Sen fanns det ingen bra ursäkt till att inte släppa in oss i depån.

Men till Rookie-racen på LMS ska jag försöka vara med och hjälpa till.
Dock har jag en dam som skall köra, och hon servar mig när jag tävlar. Så jag kan inte gärna göra annat än att serva henne.

Skrev jag att de gnällde?

Jag skrev att det finns för många som är egotrippade och skiter fullständigt i allt annat än sig själva och sin racing. Bättre så?
Du skrev att det finns många egoister som inte kommer bli nöjda. Missnöje yttrar sig ofta i gnäll eller hur?
Man skulle kunna tolka ditt missnöje med diverse saker inom svensk Roadracing som "gnäll" vilket skulle kunna vara uttryck för egoism, dvs du är missnöjd med saker som inte är som du vill ha dem medan andra kanske är nöjda som det är.
Vad är skillnaden mer än att åsikterna skiljer sig åt?

Trodde det var uppenbart: En åsikt är att så många som möjligt ska hjälpa till, den andra åsikten är att om man har mycket att göra med sin egen racing har man inte tid att hjälpa till.
Förvisso, men det är orealistiskt att tro att alla har möjlighet att hjälpa till och jag tycker inte man kan klandra de som inte ställer upp, tvång känns lite väl.
Jag har inte möjlighet att hjälpa till men skäms inte för det.

Förvisso, men det är orealistiskt att tro att alla har möjlighet att hjälpa till och jag tycker inte man kan klandra de som inte ställer upp, tvång känns lite väl. Jag har inte möjlighet att hjälpa till men skäms inte för det.
Har man möjlighet att träna och tävla flera gånger per år (som de flesta aktiva förarna i det här forumet gör) har man också möjlighet att ställa upp som funktionär.

Förvisso, men det är orealistiskt att tro att alla har möjlighet att hjälpa till och jag tycker inte man kan klandra de som inte ställer upp, tvång känns lite väl.
Jag har inte möjlighet att hjälpa till men skäms inte för det.

Har du verkligen aldrig tid att hjälpa till med vårstädning, träning, tävling, höststädning, curbsinhandling? Inget?

Voj, du måste vara upptagen...

/ Jens

Har du verkligen aldrig tid att hjälpa till med vårstädning, träning, tävling, höststädning, curbsinhandling? Inget?

Voj, du måste vara upptagen...

/ Jens
Det är mycket möjligt att jag har det men jag ser inte att jag ska behöva skämmas eller tvingas till det inte heller redovisa för andra hur mina val eller mitt liv ser ut.

Var inte du (Gustav) träningsledare på Sviestad för något/några år sedan? Har ett vagt minne utav det...

I alla fall,

Alla kan inte ställa upp som funktionär, utan har fullt upp med sitt egna körande.
Det spelar ingen roll om det är elit eller amatör förare. De som ställer upp får sin belöning och de som (oavsett anledning) inte gör det blir utan.

Börjar uppriktigt sagt tröttna på LMS klyscha "-Glöm inte ta med din funktionär", uttryckt som något tvång.
Vi kan varken ställa upp som funktionär eller ta med en. Alla som är med fyller en vital funktion inom teamet och det finns inte plats för fler. Det finns heller varken tid eller ekonomi till att åka iväg minst 18 mil för att arbeta "gratis" en helg, en dag eller en timme.
Några kanske kan (uppenbarligen Perra), men alla kan inte det.

För övrigt ställer jag alltid upp som funktionär på alla SM samt B tävlingar i roadracing som min klubb anordnar. I alla fall i dagsläget, lär väll få tänka om utifall Västra får för sig att arrangera en tävling...

Var inte du (Gustav) träningsledare på Sviestad för något/några år sedan? Har ett vagt minne utav det...
Det stämmer men är inte intressant för diskussionen. Det jag reagerar på är att det piskas upp lite mobbstämning, om än i ganska lindrig form, i den här tråden och man är egoist om man inte är funktionär så fort chansen ges.

Tycker det är bättre att visa de som ställer upp sin uppskattning och att försöka hitta positiva medel att locka fler att hjälpa istället för tvång.

Alla kan inte ställa upp som funktionär, utan har fullt upp med sitt egna körande. Det spelar ingen roll om det är elit eller amatör förare. De som ställer upp får sin belöning och de som (oavsett anledning) inte gör det blir utan.
Men handen på hjärtat, är inte det där rent skitsnack?

Om man som förare och innehavare av körkort inte kan undvara en (1) dag per år för att bidra till den sport man själv utövar bör man nog ta sig en rejäl funderare på vilket liv man lever.

Sen kommer jag antagligen aldriga att förstå hur en svensk RR-förare kan ha "fullt upp med sitt eget körande" :rolleyes:

Tycker det är bättre att visa de som ställer upp sin uppskattning och att försöka hitta positiva medel att locka fler att hjälpa istället för tvång.
Det är en fin tanke som jag håller med om men nu ser inte världen ut så utan det är ett ständigt jagande av funktionärer och i slutänden är det samma personer som får göra allt.

Du vet ju hur det ser ut i LMS och utan folk som Håkan, Hannes, Christer, Alexsandra och ett gäng till skulle vi stå oss jäkligt slätt.

Last edited:
Men handen på hjärtat, är inte det där rent skitsnack?

Om man som förare och innehavare av körkort inte kan undvara en (1) dag per år för att bidra till den sport man själv utövar bör man nog ta sig en rejäl funderare på vilket liv man lever.
Alla lever inte som du, har inte samma förutsättningar eller prioriteringar som du. Det är OK, du är inte normen. Låt andra leva sitt liv och koncentrera dig på ditt eget - det är ju inga brottslingar eller våldsmän vi pratar om här. Däremot är det kanon att du vill hjälpa till de gånger du kan. :tummenupp

Det är en fin tanke som jag håller med om men nu ser inte världen ut så utan det är ett ständigt jagande av funktionärer och i slutänden är det samma personer som får göra allt.

Du vet ju hur det ser ut i LMS och utan folk som Håkan, Hannes, Christer, Alexsandra och ett gäng till skulle vi stå oss jäkligt slätt.
Tvång och "hetsjakt" på andra här på SH får fram fler glada funktionärer tror du?

Det stämmer men är inte intressant för diskussionen.

Kanske inte, men du kan ju ställa dig i hörnet bland de uppskattade.

@Sandstream,

Det finns folk som studerar heltid, arbetar heltid och det finns folk som jobbar heltid med sin racing karriär.

Det finns folk som varken har körkort eller bil. Det finns folk som har +200 mil till närmaste bana.

Det finns folk som inte har betald semester, det finns folk som redan utnyttjat sin betalda semester till racing.

Du kanske kan avvara en dag per sommar för att ställa upp som funktionär. Alla kan inte det.
Du kanske anser att det är skitsnack, men det är så verkligheten ser ut.

Alla lever inte som du, har inte samma förutsättningar eller prioriteringar som du. Det är OK, du är inte normen. Låt andra leva sitt liv och koncentrera dig på ditt eget - det är ju inga brottslingar eller våldsmän vi pratar om här. Däremot är det kanon att du vill hjälpa till de gånger du kan. :tummenupp
Kan man unna sig den lyxen och samtidigt vara med i en ideellförening? Resonerar alla så så faller klubben, eller hur?
Tvång och "hetsjakt" på andra här på SH får fram fler glada funktionärer tror du?
Nu tycker jag att du överdriver. Tvånget var ett förslag men det ska självklart vara upp till varje enskild klubb och deras medlemmar.
@Sandstream,

Det finns folk som studerar heltid, arbetar heltid och det finns folk som jobbar heltid med sin racing karriär.
De som arbetar heltid med sin RR-karriär kan säkert räknas på ena handens fingrar. Det är inte dem jag avser.
Det finns folk som varken har körkort eller bil. Det finns folk som har +200 mil till närmaste bana.
Det finns ingen i Sverige som har 200 mil till närmsta bana, om inte vi inte invaderade Ryssland i natt.
I det här fallet pratar vi om folk som har mindre än 25-30 mil till banan.
Det finns folk som inte har betald semester, det finns folk som redan utnyttjat sin betalda semester till racing.
Den normale svensken har ca 25 dagars betald semester varje år. Det räcker mer än väl till att köra alla tävlingar i Sverige. Återigen är det inte extremfallen vi pratar om utan om vanliga medlemmar i en klubb.
Du kanske kan avvara en dag per sommar för att ställa upp som funktionär. Alla kan inte det.
Du kanske anser att det är skitsnack, men det är så verkligheten ser ut.
Som sagt, har man tid att köra race och träna har man tid att avvara 1 dag per år.

Kan man unna sig den lyxen och samtidigt vara med i en ideellförening? Resonerar alla så så faller klubben, eller hur?
Du talade tidigare om en fin tanke men att världen inte ser så ut. Likadant är det med en ideell förening. Den har fler medlemmar som är passiva än de som är aktiva så är tingens ordning. Nu är det ju som tur är så att en del engagerar sig mer än andra och det är de andra så klart tacksamma för.

Nu tycker jag att du överdriver. Tvånget var ett förslag men det ska självklart vara upp till varje enskild klubb och deras medlemmar.
Visst är det en viss överdrift men läs tråden igen. de som inte ställer upp är ju egoister, bör tänka över vilket liv de lever etc. Ganska drastiska slutsatser.

Som sagt, har man tid att köra race och träna har man tid att avvara 1 dag per år.
Tycker du ja. Andra tycker inte det och det måste få vara OK.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026