POLL: Ställer du upp som funktionär

Brukar du hjälpa till som funktionär?

• Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Snart dags för B-race på Sviestad och vi seniorförare ser fram emot att få se våra klubbkompisar som innehar elitlicens viftandes med flaggor runt banan.

Hur är det egentligen men förarnas engagemang, hur många ställer upp som funktionärer på racen?

Om det inte är lika många Elitförare som ställer upp för oss nu när vi ska åka tävling som det är när dom ska åka så är det ren och skär skandal!

Det är ju vid tillfällen som dessa man kan hjälpa sin klubb utan större problem. Jag hjälpte självklart till under SM (var anmäld som en god väns funktionär) och jag hoppas Elitförarna gör samma sak tillbaka.

/ Jens

Om inte sporten / arrangören kan få till tillräckligt med personal, kanske man borde lägga ner. Okej, hårt och säga kanske. Men att övergå till att tvinga förare, vare sig elit eller rookie att vara funktionär för att utöva sin "sport" (tävling) ger inte speciellt bra intryck tycker jag.

Att sedan eliten ska visa framfötterna och vara funktionärer nån enstaka gång, må vara en PR-grej, men inget att förvänta sig eller kunna kräva. Skulle ju vara kul och se om Rossi eller liknande vore tvingade att vara funktionärer på deltävlingar de inte kan vara med på eller nått.

Om inte sporten / arrangören kan få till tillräckligt med personal, kanske man borde lägga ner. Okej, hårt och säga kanske. Men att övergå till att tvinga förare, vare sig elit eller rookie att vara funktionär för att utöva sin "sport" (tävling) ger inte speciellt bra intryck tycker jag.

Att sedan eliten ska visa framfötterna och vara funktionärer nån enstaka gång, må vara en PR-grej, men inget att förvänta sig eller kunna kräva. Skulle ju vara kul och se om Rossi eller liknande vore tvingade att vara funktionärer på deltävlingar de inte kan vara med på eller nått.

Här tycker jag att du har fundamentalt fel!

Sporten handlar om att hjälpa den klubb man är aktiv i genom ideellt arbete, samma sak inom alla sporter, vare sig det är schack, fotboll eller hockey.

Vill man inte att medlemsavgiften skall vara 5000 kronor om året så hjälper man till lite, är verkligen det för mycket begärt? Alternativet till att hjälpa till ideellt är nämligen att köpa in tjänsterna. Köper man in tjänsterna kostar en funktionär ett par tusen kronor / funktionär / dag. Är den som anmäler sig till tävlingen sugen på en anmälningsavgift som är dubbelt så hög som idag? Naej, trodde inte det. Alltså hjälper man sina medtävlande att kunna arrangera tävlingshelgen.

Ditt tänkande är det som gör att många klubbar i många sporter idag går på knäna med få som gör mycket och många som åker räkmacka samtidigt som ingen vill betala för det arbete som många inte vill utföra (gick den meningen att förstå?)

Edit: Att jämföra med Rossi är ju lite att leka ankdamm, vet du vilka anmälningsavgifter och kostnader ett MotoGP kostar i jämförelse med en anmälan till ett SM/SO? :confused:

/ Jens

Last edited:
Denna pollen kommer inte att ge ett rättvisande svar eftersom det finns betydligt fler rookieförare som är aktiva på SH än det finn elitförare

Denna pollen kommer inte att ge ett rättvisande svar eftersom det finns betydligt fler rookieförare som är aktiva på SH än det finn elitförare

Då får väl Elitförarna lära sig använda Internet och engagera sig där diskussionen finns?

Sporthoj.com är väl ändå sveriges överlägset största forum för raceputtar oavsett klass?

/ Jens

Då får väl Elitförarna lära sig använda Internet och engagera sig där diskussionen finns?

Sporthoj.com är väl ändå sveriges överlägset största forum för raceputtar oavsett klass?

/ Jens

Kan ju vara så att dom inte har tid/lust/engagemang att göra det? Det är inte obligatorisk närvaro på detta forum bara för att man löst licens.

Om det inte är lika många Elitförare som ställer upp för oss nu när vi ska åka tävling som det är när dom ska åka så är det ren och skär skandal!
Det var en av anledningarna till att jag startade pollen. Tänkte även kolla med Christer vilka elitförare vi har i klubben och hur många av dem som anmält sig som funktionärer.
Ditt tänkande är det som gör att många klubbar i många sporter idag går på knäna med få som gör mycket och många som åker räkmacka samtidigt som ingen vill betala för det arbete som många inte vill utföra (gick den meningen att förstå?)
:tummenupp

Sporten handlar om att hjälpa den klubb man är aktiv i genom ideellt arbete, samma sak inom alla sporter, vare sig det är schack, fotboll eller hockey.

Vill man inte att medlemsavgiften skall vara 5000 kronor om året så hjälper man till lite, är verkligen det för mycket begärt? Alternativet till att hjälpa till ideellt är nämligen att köpa in tjänsterna. Köper man in tjänsterna kostar en funktionär ett par tusen kronor / funktionär / dag. Är den som anmäler sig till tävlingen sugen på en anmälningsavgift som är dubbelt så hög som idag? Naej, trodde inte det. Alltså hjälper man sina medtävlande att kunna arrangera tävlingshelgen.

Edit: Att jämföra med Rossi är ju lite att leka ankdamm, vet du vilka anmälningsavgifter och kostnader ett MotoGP kostar i jämförelse med en anmälan till ett SM/SO? :confused:

/ Jens
Mycket bra skrivet Jens :tummenupp

Det är ju inget krav att förare ska ställa upp som funktionärer så jag skulle inte kalla det skandal. Däremot är det ju toppen att en del förare Elit som Senior gör det.

/ Jens
Mitt tänk är att om det börja gå så snett att de ideella krafterna är slut, och inte elitförarna ställer upp, så får man börja betala för tjänsten eller på något sätt lösa det.

Att jämföra med Rossi är väl inte så värst illa. Eliten i Sverige vilket jag då anser vara Pro Superbike, ska ju inte behöva tvingas vara funktionärer på deltävlingar för att få "kredz" o tävla och känna som att man får "godkännande" för det.

De som tävlar, betalar för att tävla och skall fokusera på tävling. Inte arrangemanget. Förarna och teamen har tillräckligt att göra redan. Ska de samtidigt driva tävlingen? Vart är vi då på väg? Då blir det verkligen ännu mer kalle anka-serie.

Men det är ju dock klart och tydligt "SM" som inte klarar det. SO och Mike Luff kan ju! Det behövs fler sådana typer som Mike Luff. Nog dags att överge SM där varje klubbägare ska stå för arrangemanget. Ett antal av dom klarar inte av det... som märkts.

Jag har fundamentalt rätt i att förarna, skall KÖRA hoj och om så betala lite extra för att veta att arrangemanget har kvalite.

Dessutom är det väl så att vissa klubbar inte använder sina förare som funktionärer. En poll blir aldrig helt rätt men den kan iaf ge en liten vink om hur det är.

Mitt tänk är att om det börja gå så snett att de ideella krafterna är slut, och inte elitförarna ställer upp, så får man börja betala för tjänsten eller på något sätt lösa det.

Att jämföra med Rossi är väl inte så värst illa. Eliten i Sverige vilket jag då anser vara Pro Superbike, ska ju inte behöva tvingas vara funktionärer på deltävlingar för att få "kredz" o tävla och känna som att man får "godkännande" för det.

De som tävlar, betalar för att tävla och skall fokusera på tävling. Inte arrangemanget. Förarna och teamen har tillräckligt att göra redan. Ska de samtidigt driva tävlingen? Vart är vi då på väg? Då blir det verkligen ännu mer kalle anka-serie.

Men det är ju dock klart och tydligt "SM" som inte klarar det. SO och Mike Luff kan ju! Det behövs fler sådana typer som Mike Luff. Nog dags att överge SM där varje klubbägare ska stå för arrangemanget. Ett antal av dom klarar inte av det... som märkts.

Jag har fundamentalt rätt i att förarna, skall KÖRA hoj och om så betala lite extra för att veta att arrangemanget har kvalite.

Ett arrangemang du själv kör i skall du självklart inte vara funktionär i, det säger sig självt.

MEN! I LMS har vi årsrace, supermotorace, B-race och SM-helg och träning nästan varje Tisdag. I andra klubbar har man liknande upplägg men inte exakt lika. Exempelvis kan rookieförare hjälpa till under STCC på knudan eller vid någon annan tävling eller träning.

De tävlingar man inte aktivt tävlar i kan man hjälpa till någon gång i. Om man kör alla tävlingar själv kan man anordna ett par träningar. Vill man inte hjälpa till alls, då kommer man tvinga på de som vill hjälpa till kostnader som (iallafall jag) inte är beredda att ta. Själv har jag hjälpt till vid SM-helgen iår och har som tack för det från klubben fått billigare träning. Hade jag inte hjälpt till den helgen kan jag inte heller förvänta mig att B-racet flyter på.

Sen kan inte samma medlemmar alltid vara funkisar. Dom som inte kunde under SM hoppas jag hjälper till under 44-årsracet osv.....

Men än en gång, att jämföra WBSK och MotoGP med sverige fungerar inte, pengaflödet och intresset att vara funkis under SM/B-race är inte samma som att få se Rossi flänga förbi på någon bana i världen. Pungt.

PS. Mångas ekonomi är redan väldigt pressad i RR-sverige. Att genom att helt sakna empati och engagemang i sin klubb förvärra detta för många är väldigt egoistiskt.
DS.

/ Jens

Det är ju inget krav att förare ska ställa upp som funktionärer så jag skulle inte kalla det skandal. Däremot är det ju toppen att en del förare Elit som Senior gör det.
Helt rätt, det är inget krav. Men på LMS är det ju delade helger för elit- och seniorförare och det vore väldigt tråkigt om elitförarna tackade för vårt arbete på deras helg genom att inte ställa upp för oss på vår helg.

Vet att en del elitförare från LMS kommer att köra Pro Superbike på Våler samma helg så de har ju en "gilltig" anledning. Övriga borde ställa upp.

Last edited:

Det har redan börjat gått snett, att avlöna funkisarna skulle innebära att startavg. höjs för att täcka denna kostnad.

Luff jobbar heltid med detta och det gör han bra, klubbarna runt i Sverige jobbar ideellt och gör så gott dom kan.

SM RR -08 på Knudan, 40 vurpor på söndagen och trots det inga förseningar i tidsschemat, det tycker jag är bra jobbat.

Att jämföra SM med MotoGP är som att jämföra SM fotboll med VM.

PS. Mångas ekonomi är redan väldigt pressad i RR-sverige. Att genom att helt sakna empati och engagemang i sin klubb förvärra detta för många är väldigt egoistiskt.
DS.

/ Jens

Håller med till 100%

Last edited:
Genom årens lopp har vi inom KMK lyckats få hjälp från flera av våra elitförare även om det bara varit någon enstaka gång och tyvärr var ett tag sedan sist.

Problemet idag är värvningen av yngre människor, ett generellt problem inom allt föreningsliv.

Något som dock varit enormt vanligt är att intresserade ungdomar hjälpt till på arrangemang och efter hand när pengarna börjat strömma in :D tagit licens och börjat tävla för klubben/klubbarna! Efter en lyckad karriär (nåja, mer eller mindre dvs. haft kul) har man ofta varit behjälplig som funktionär för att inte tappa allt för mycket av kontakten med de vänne rman skaffat sig.

Så genom att försöka värva fler yngre förmågor som INTE har familj och barn (svårt att hinna med då) är det bästa sättet att trygga framtiden inom all idéell verksamhet (förutom möjligtvis PRO :tungan).

Mvh!
// Niklas

Jag jämför med MotoGP för att i relation, så är t.ex Pro Superbike det värsta vi har i Sverige. Och budget mot budget så är nog Pro Superbike-förare väldigt pressade på pengar och tid dom med. Det ÄR likartat.

Det är sedan skillnad oxå på att tävla, och att vara med i en klubb för att man måste... och att vara med i en klubb av ett privat skäl / intresse. Så som det är upplagt i Sverige så för att tävla så måste man vara med i en klubb och man pyntar den summan. Mer än så är det inte. Det saknas denna "klubbtillhörighet" ni menar... Ni vill nog snarare ha "krogklubbar", då får man mer ett måste att besöka klubben... för att träffa polarna o dricka ölen.

Och återigen, så hur många av "elit" är med i en klubb som faktiskt tillhör en bana? Och även det här med att det måste vara lokalt för att ta sig tiden. Det finns riktiga intressenter som åker land o rike runt för att vara funktionärer, det är honört! Men inget att förvänta av alla på det sättet det verkar som att man vill att det ska vara.

Realistiskt sett så är situationen som den är av en anledning... leta roten till det istället för att "påtvinga" uppgiften till sådana som utövar sporten och gör sporten till vad den är. Alla kan inte göra allt, men de som arrangerar kan göra sitt jobb eller inte.

Får ursäkta om jag låter "hård" eller nått. Såklart VILL jag ju att det ska vara så enkelt som att bara säga att elite eller andra ska vara funktionärer, men så blåögda eller vad det heter får man inte vara och tro att det ska gå så lätt.

Någon borde väl undersöka lite hur det ser ut internationellt, eller i spanien. Eller nä, egentligen inte. För där finns en traditition och mycket högre motorintresse generellt. I Sverige är motorsport "farligt" och "fult". När alla tävlingarna snart måste vara bullerfria så sänder vi ju inte direkt signaler om att sporten är någon prioritet i samhället eller ens inom motorsverige.

Med det sagt, själv så är jag gärna funktionär när jag känner att jag har tiden över och även att kroppen min håller. Den är för paj tyvärr för att slita upp hojar ur bollhav snabbt och säkert. =)

Jag trodde (kanske i min enfald) att man är funktionär för att det är kul och inte för att man måste.....

Jag trodde (kanske i min enfald) att man är funktionär för att det är kul och inte för att man måste.....

Fortsätt tro det för så är det! Nåja, åt minstånde större delen av tiden. Sedan är det skillnad på funktionär och funktionär vad gäller arbetet som läggs ner!

Att stå på postering och vifta med flaggor och prata i radio som enda uppgift är ju naturligtvis hedervärt och kräver sin tid och erfarenhet för att inte göra fel. Men den tid som tävlingsledningen lägger ner med förberedelser i upp till 1 år i förväg är en tidskrävande insats som sätter all annan insats (vad gäller tid) i skuggan.

Som alltid är det dock så att utan den lilla kuggen händer inget likväl som utan den stora kuggen händer heller inget!

Drivkraften i all idéell verksamhet MÅSTE vara kul för att man skall orka och vilja göra även det som ibland är mindre kul! Summan KUL måste dock trumfa allt annat på sikt och man måste få KUL tillräckligt ofta för att inte ledsna!

Så du har helt rätt Mossberg KUL är drivkraften även bakom funktionärernas insats likväl som förarnas!

Att jämföra Sverige med ca. 10 000 sålda hojar per år med Spanien som säljer runt 80 000 hojar/år och därmed en HELT annan sits vad gäller marknadsvärde och därmed möjlighet till sponsorer blir bara fel!

Mvh!
// Niklas

Realistiskt sett så är situationen som den är av en anledning... leta roten till det istället för att "påtvinga" uppgiften till sådana som utövar sporten och gör sporten till vad den är. Alla kan inte göra allt, men de som arrangerar kan göra sitt jobb eller inte.
Om nu funkisarna inte längre vill ställa upp ideellt i samma utsträckning som tidigare så blir det svårt att genomföra tävlingar, alternativen är att avlöna funkisarna, "tvinga" förarna att ställa upp eller att inte anordna några tävlingar.

Lägg inte skulden på klubbarna, vi är ju själva en del av klubben, utan oss medlemmar så finns det ingen klubb.

Att man som förare måste tillhöra en klubb är logiskt ju, inga klubbar = inga race.

Det är dock inte unikt för RR att få ihop funkisar, det är svårt även i andra föreningar som pysslar med idrott, det ska vara kul att ställa upp och man ska få credit för sin insats.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026