Poll : Mellangas vid nedväxling ?

Använder du mellangas vid nedväxling?


  • Antal röstningar
    0
Beror ju helt på vilka varvtal du använder och hur du växlar ner inför en kurva... bakhjulet låser sig precis lika lätt om du är på landsväg som om du är på banan :fakta

//jaG


hp skrev:
På bana kan jag förstå att man kan behöva "mellangas" men på gata vid normal körning kan väl den enda positiva effekten vara att mopedisterna vid korvkiosken höjer på ögonbrynen... eller...?
 
men va fan, om man inte kopplar, duttar på gasen och lägger i en lägre växel så smäller ju det om lådan. detta kan man inte missa. :confused:

ni som inte gör detta kan väl skriva i era annonser så att jag inte köper en sådan hoj :tungan
 
Gustav1 skrev:
Hmm, men det går ju faktiskt inte att svänga utan att motstyra. (i lite fart)
Däremot går det fint att växla utan att mellangasa. :7peta

Jag vet folk som åkt hela sommrar och funderat varför alla tycker det är så skönt när vägen svänger. Dom har försökt styra med styret i kurvans riktning och verkligen fått brottats med hojen för att den ska ta sig genom kurvan... :dummer

Det GÅR att växla NER utan att mellangasa men det låter allt annat än FINT i lådan om det görs från lite högre varv. Är du inte rädd om din ögonsten? :7peta
 
Macho Woman skrev:
Rossi och grabbarna har tid. De svenska rr-förarna också.

Nej. De flesta gör det inte i MotoGP eftersom de har alldeles utmärkta elektroniska system som sköter problematiken med motorbroms etc. Titta nästa race så får du se. I Sverige är det vanligare.
 
Goodstuff skrev:
Nej. De flesta gör det inte i MotoGP eftersom de har alldeles utmärkta elektroniska system som sköter problematiken med motorbroms etc. Titta nästa race så får du se. I Sverige är det vanligare.
Stod i Tröskurvan på Gelleråsen och glodde på en Veidec-träning; inte många som mellangasade.
 
Om vi snackar mellangasande under hård bromsning: hur fan gör ni för att vrida på gasen när ni samtidigt klämmer in bromsgreppet? Aldrig fått till det.
 
Goodstuff skrev:
Nej. De flesta gör det inte i MotoGP eftersom de har alldeles utmärkta elektroniska system som sköter problematiken med motorbroms etc.

Japp, det stämmer! För någor race sedan hade Rossi en kamera placerad så att den filmade hans höger hand. Han släppte av gasen helt inför kurvorna och greppade bromsen och gav ingen mellan gas.
 
DwD skrev:
men va fan, om man inte kopplar, duttar på gasen och lägger i en lägre växel så smäller ju det om lådan. detta kan man inte missa. :confused:

Beror på vilket varv motorn har. Vid vanlig gatkörning smäller det ingenting i min låda, det hörs knappt att man växlar ner, så det går utmärkt att missa.

DwD skrev:
ni som inte gör detta kan väl skriva i era annonser så att jag inte köper en sådan hoj :tungan

Du menar att jag ska skriva att jag inte växlar ner från +10K :tungan
 
sandstream71 skrev:
Beror på vilket varv motorn har. Vid vanlig gatkörning smäller det ingenting i min låda, det hörs knappt att man växlar ner, så det går utmärkt att missa.

Du menar att jag ska skriva att jag inte växlar ner från +10K :tungan

Du får tänka på att vi har en Suzukilådor.. det är ju en viss skillnad :hihi

Jag är dålig på att mellangasa men lådan fungerar klanderfritt och jag kan då inte höra/känna några obehag i lådan vid nedväxling trots relativt hård körning. Men som sagt - det är ju en Suzuki :fakta

.. det här lär man få äta upp -- allvarligt ska jag förska mellangasa mer när jag får kortet tillbaka :gnissla
 
Pejo skrev:
Nu ska vi lattja till det lite :tummenupp

Är det någon mer än mig som envisas med att ge mellangas vid nedväxling när man kör personbil ?

Jepp, mellangas (och dubbeltramp) nästan alltid när jag växlar ner med bil. Speciellt vid lite forcerad körning.. M5an motorbromsar rätt bra, fasen vad det bryter på drivlinan om man bara dumpar kopplingen utan mellangas.
Förövrigt lärde jag mig mellangas&dubbeltramp när jag körde alfa 75, med en sån växlar man helt enkelt inte ner utan dubbeltramp om man vill slippa skrap i lådan.. :rolleyes:
 
sandstream71 skrev:
Japp, det stämmer! För någor race sedan hade Rossi en kamera placerad så att den filmade hans höger hand. Han släppte av gasen helt inför kurvorna och greppade bromsen och gav ingen mellan gas.
På Yamahan ställer man till det för elektroniken om man mellangasar. Fast det måste vara svårt att vänja sig av med det.
 
Aldrig gjort och är för gammal för att lära om tror jag.
Fan Macho är alltså ballare än jag på att köra. :(
 
hermes skrev:
nej nej. om man har tid och mellan gasa i inbromsningen så bromsar ni för tidigt. prova att klippa på fullt på bromsen iställer för att konsentrera er på att mellangasa så kanske ni kapar några sekunder på banan. på gatan är det alltid lika soligt att gasa :D
Nu var det ju främst på gata jag menade ;) På banan spelar det väl int så stor roll vem som ser på ;P
 
DwD skrev:
dubbeltrampar?,vad exakt menar ni med det?
Bil, kommer med trean i, kopplar ur, spaken i frilage, upp med koppling, gasa till, trampa ur igen, peta i tvaan, upp med kopplingen igen, dvs frikoppla tv[ ggr per v'xling. All sa att dreven pa ingaende axeln i vaxelladan, som sitter efter motor och koppling ska fa samma varv som drevet pa utgaende axeln som snurrar i och med att det ar sammankopplat med bakhjulen.
 
Jag mellangasar oftast, men jag har inte helt fått in känslan/färdigheten för att mellangasa samtidigt som jag bromsar hårt.
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Aldrig gjort och är för gammal för att lära om tror jag.
Fan Macho är alltså ballare än jag på att köra. :(

Om du och jag kommer överens om att det är coolt att klota och det borde inte vara några problem, va? :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top