Poll:Kört moppe innan? Och tycker det är en bra grund?

Kört moppe? Och lärt mig nått?


  • Antal röstningar
    0

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Hej!
Bara en fundering som jag har...
Hur många är det här inne som kört moppe innan och tycker att det varit
en bra grund att stå på?

Har det varit en fördel sen när ni skulle ta mc-körkort?
Eller ni tycker inte alls att det lärt er något som gjort det lättare att köra mc?

Och om ni lärt er nått så kanske ni kan skriva vad...

Rösta på... :)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Körde moppe i över 2 år och lärde mej massor.

Första gången jag satt på en hoj var 9 dagar innan uppkörningen, men det gick bra trots allt :yoparty
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Ja, jag har kort moppe innan och larde mig da var broms-, kopplings- vaxlings-och gasreglagen sitter, men det ar val enda likheten med att kora mc?

[edit] Jag larde mig burna i grus ocksa.
 
Last edited:

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
jag körde också moppe innan.... men inte lärde jag mig nått på det..... hade ju redan kört cross i x-antal år innan dess....
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Steget från trimmad moped till lätt mc var inte så enormt stort direkt... Man kunde trafikreglerna och kunde hantera sin cykel. Steget från lätt till tung mc var om möjligt ännu mindre. Ju mer övning, destå bättre.

Nu är jag ingen rabiat förespråkare av moppetrimning. Det var ju längesen. Allt är preskiberat :1pajas
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Första 2-hjuliga fordon jag satte mej på var min 125cc..
Så jag vet inte, men det går bra... Tror jag :rolleyes:
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Jag körde moppe det året jag var 15, sen året därpå så blev det lätt motorcykel. Däremot har jag kört cross i princip sen jag var 6 år.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Jag har kört moppe innan och lärde mig att köra på bakhjulet med fötterna släpandes i backen.... :hihi

Annars har jag lärt mig hur man kör en 2hjuling helt enkelt, koppling/växel samt bromsar. Och till viss mån balans. Däremot är bromstekniken undermålig från moppetiden.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag började köra tung MC direkt, ångrar dock att jag inte hoppade på moped och lätt mc perioden när det begav sig. Mängder av nyttiga erfarenheter och rutin som gick mig till spillo. Försöker väga upp det nu genom att påvisa enorm talang! ;)
 
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag tycker det gav bra mycket mer att ha kört bil en massa år innan jag tog mc-kort än att jag hade kört moped.

Travikvana är svårare att träna upp än "handbroms", och säkrare att göra i en skyddsbur än på en tvåhjuling.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
bil gav nog mer trafikvana än moped. mopeder borde förbjudas. att köra cross gav nog litegrann men inte mycket.
 

MACAMI

Guest
Körde moppe i ca ett år innan(var 13). Sen blev det lätt mc året runt i två år.. utan körkort.

Visst fick jag en och annan erfarenhet av att ha kört moppe innan.. ni vet knäskrap och sånt, ont gjorde det också efteråt.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jodå!

Jodå klart att moppe åldern har gett en ett o annat.
Började redan köra vid 14 års åldern på mindre småvägar.
Minns dock när man satt sej på sin första växlade moppe kändes det lite konstigt med att koppla och växla men det satte sej ganska fort i ryggmärgen.
Det dröjde inte länge förens intresset var stort att skruva o mecka på trim sen var det bara ut som en vettvilling i skogen och dyng vägar o sprätta bland leran :)
Även trafik mässigt gav det oxå lite mer kött på benen.
 

P-E

Guest
Kört moped några år och cykel en massa år. Tycker cykel gav jävligt mycket, stoppies och cykla på bakhjulet och ta kurvor och allt sånt där. Sen att lära sig motorbromsa och växla och allt sånt har man lärt sig av moped, och ännu mer kurvteknik. Dock har jag aldrig ägt en växlad moped. Men lånat och testat massor.

Tycker det är as bra med moped. Kan du köra moped kan du ju köra en tung mc. Bara du tar det lugnt.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
klart att man lär sig åka hoj på moppen!
näst efter att köra cross så finns väl inget bättre sätt att börja lära sig hur en tvåhjuling reagerar på olika underlag och vid sladd o annan lek.
lärde mig tex att bromsa med fotbromsen vid bakhjulsåkning på moppen :tummenupp
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
P-E skrev:
Nej, tyvärr borde inte alla köra moped med tanke på hur vissa kör.
Ingen borde köra moped när dom är femton, galningar hela bunten :hihi

Kan ju bara se tillbaka på hur mycket trafikvett man hade själv när man var femton och trimmade MT5an som mest.... :död
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top