Poll: Hur många har skruvat mätarna?

Har du skruvat mätare?

• Antal röstningar
    0
Wesslan skrev:
Men det är ju svårt att sälja till rätt pris om mätaren inte är skruvad. Man måste ju dumpa priset som fan om man ska få en riktig "långmilare" såld.

Ja, visst ska man få ta smällen om man kört många mil men enligt mig blir smällen orimligt stor med tanke på att "alla andra" skruvar.

Rätt pris är väl vad den går att sälja för?
Får du den inte såld så är det ju fel pris.
Sluta sätt ut drömpriser så är det ju inga problem att sälja hojen :fatta!

Wesslan skrev:
Efterssom det hela tiden dyker upp trådar med frågor angående mätarställningar så tänkte jag göra en poll. Alla är så fina och moraliska här på sporthoj så det kanske inte är någon här som skulle göra något dylik :hihi ?

Själv har jag aldrig gjort det, kanske för att jag kört motard tidigare och milen inte rullat så snabbt men jag förstår till 100% varför folk gör det. Det är för att "alla andra gör det". Kollar man på blocket är det svårt att hitta sporthojar som gått över 3000mil. Ibland svårt att hitta R1:or från 98-99 som gått över 2000 och ändå säger de flesta här på sporthoj att dom kör minst 1000mil på sporthoj. Hur går det ihop?

Hade det inte varit bättre om ingen skruvade mätare och det inte var ovanligt med 6000-7000 på t.ex R1:or. Då kunde man kolla dokumentation stället för att stirra sig blind på miltalen.

Har man nu en sporthoj som gått 7000mil (vilket väldigt många egentligen har) är det väl nästan omöjligt att sälja den om man inte dumpar priset som fan för ingen vågar köpa en hoj som gått så långt.

Så var ärliga i pollen. Hur många här har skruvat mätare?

Edit: Pollen är anonym och ni som har cykeldator borde kryssa i alt1 om det inte är så att ni informerar nästa köpare att hojen egenligen gått XXXXX

Hur många har bytt mätare från andra hojar se mätare köpes :kocko
hur räknar man milen på bak hjulet :lol 25 mil på mätaren o hojen e i små bitar låter seriöst på en 04 :gnissla

Bättre att köpa en hoj som har servicebok och gärna med kvitton och med få ägare!

Bananen skrev:
Rätt pris är väl vad den går att sälja för?
Får du den inte såld så är det ju fel pris.
Sluta sätt ut drömpriser så är det ju inga problem att sälja hojen :fatta!

Självklart är rätt pris vad den går att sälja för, men om man nästan är ensam om att inte skruva så får man väl inte rätt pris? Jaja, skitsamma. Vet inte hur jag ska förklara vad jag menar.

Wesslan skrev:
Självklart är rätt pris vad den går att sälja för, men om man nästan är ensam om att inte skruva så får man väl inte rätt pris? Jaja, skitsamma. Vet inte hur jag ska förklara vad jag menar.

Det är lugnt jag förstår vad du menar.
Enligt pollen så är du ju defenitivt inte ensom om att inte skruva. eller hur :va
Jag tycker att man ska acceptera den värdeminskning som sker på hojen.
Har man köpt den för dyrt själv så har man ju inte rätt att lura någon annan när man sedan säljer den för det.
Ibland gör man ett jätteklipp och då är ju värdeminskningen mindre. :tummenupp

Bananen skrev:
Det är lugnt jag förstår vad du menar.
Enligt pollen så är du ju defenitivt inte ensom om att inte skruva. eller hur :va
Har man köpt den för dyrt själv så har man ju inte rätt att lura någon annan när man sedan säljer den för det.
Ibland gör man ett jätteklipp och då är ju värdeminskningen mindre. :tummenupp

Jag har som sagt aldrig skruvat. Har en Gsxr 1000 som jag kört 5 mil med. Har nu gått 2800, iaf på mätaren. Men jag är nyfiken på hur det ser ut. Och mina förra hojar var motarder som jag gjorde mig av med efter 1 säsong så jag har aldrig behövt skruva.

Wesslan skrev:
Jag har som sagt aldrig skruvat. Har en Gsxr 1000 som jag kört 5 mil med. Har nu gått 2800, iaf på mätaren. Men jag är nyfiken på hur det ser ut. Och mina förra hojar var motarder som jag gjorde mig av med efter 1 säsong så jag har aldrig behövt skruva.

5mil??
Det var ingen långtur :va

Wesslan skrev:
Nej, bytte min KTM mot den precis innan det blev minusgrader. Så det har varit en lång vinter!

Förstår.
Jag köpte min zx10r den 23 december 2005 så jag har inte kört så mycket heller :(
Men fan vad det ska bli kul till våren :yoparty

Audiman skrev:
Bättre att köpa en hoj som har servicebok och gärna med kvitton och med få ägare!

Min nya:
Typ 7 ägare
1400mil
-01a

gjort 5 service nu

Låter bra förutom antalet ägare, tänkte i början att den måste vara fiflad men det var kanske inte så om man ser skick, sen va de visst så många ägare för en kompis hade köpt den åt förra ägaren så hade han ställt den på sig..... sen hade kompisen tagit över den till riktiga ägaren....... kommit på att den va för dyr i försäkring på säg....... ställt den på farsin å sen till sist på mig nu då.

Cykel där allt inte hänger samman

Jag har skruvat FRAM min då den inte gick genom besiktningen annars...

Annars skulle jag ALDRIG göra det.. Jag är för hederlig mot vanlig folk för det. Staten och myndigheter ser jag däremot som beundranasvärt och eftersträvansvärt att försöka blåsa så mycket det går.

Bananen skrev:
Förstår.
Jag köpte min zx10r den 23 december 2005 så jag har inte kört så mycket heller :(
Men fan vad det ska bli kul till våren :yoparty

Ja, det ska bli kul. Köpte min förra KTM i Januari 2005. Köper alltid hoj vid dumma tillfällen :huvet
22 har jag bestämt att det ska gå att köra :yoparty

Biturbo skrev:
Jag är för hederlig mot vanlig folk för det. Staten och myndigheter ser jag däremot som beundranasvärt och eftersträvansvärt att försöka blåsa så mycket det går.
Det dår uttalandet ser jag som en lag........ :yoparty
Kom precis på att jag är statligt anställd .... :va

Hmmmm, får nog fippla lite med nästa arbetstidslista

Skulle aldrig få för mig att skruva mätaren....

Bananen skrev:

:tummenupp precis! Den minskar i värde för att den är använd. Det finns/ fanns en bilfirma i Hbg som hade som "affärsidé" att skruva mätare. Det var bla. taxibilar samt en del importerade långmilare i fint skick som skruvades. Han/ de sitter i finkan nu har jag för mig.

Jag skulle aldrig få för mig att skruva mätare!

EasyRider skrev:
:tummenupp precis! Den minskar i värde för att den är använd. Det finns/ fanns en bilfirma i Hbg som hade som "affärsidé" att skruva mätare. Det var bla. taxibilar samt en del importerade långmilare i fint skick som skruvades. Han/ de sitter i finkan nu har jag för mig.

Jag skulle aldrig få för mig att skruva mätare!

Det är inget olagligt i att skruva mätaren i sig så det tror jag inte de gör. Då skulle nog inte detta finnas.

http://www.matarservice.com/

det är dock olagligt att medvetet sälja en skruvad bil eller hoj.....
uppmot 2 års fängellse...

Denna lilla undersökning bekräftade vad ja sagt til folk under typ 3 års tid....
Det kan omöjligt finnas dom som köper en hoj typ R1 o som nu säljer dom med 300mil på mätaren....
Ja menar alltså typ en 01 eller 99 eller 03:a med 300mil....vad ska man då ha en hoj till...titta på i vardagsrummet eller..
Köper man en så typ av hoj så kör man väl med den...
tycker det finns alltför många sporthojjar typ R1 R6 gixxer mm som rullat fan så lite...det kan bqara inte stämma...eller e det mig det e fel på som brännde 800mil på 3 månader med min r1:a o tatalt 1260mil första mc säsongen...

ja det e INGET olagligt i att skruva sin mätare...MEN att SÄLJA FORDONEN med den VETSKAPEN ÄR o KOMMER FÖRBLI OLAGLIGT...

men själva grejjen att skruva mätaren fram eller tillbaka e inget brott i sig.... :D

Vid inport av min skönhet fick skruva fram!! 300 mil så det blev 600mil på mätaren innan jag besiktigade, i annat fall så skulle hojen klassats som ny och jag åkt på legaliserad stöld från staten (moms) så mitt svar blir ja det har jag men inte för att lura någon utan som självförvar mot tjuvar och banditer på RSV. :hihi

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph