Poll: Hur många har skruvat mätarna?

Har du skruvat mätare?

• Antal röstningar
    0

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Efterssom det hela tiden dyker upp trådar med frågor angående mätarställningar så tänkte jag göra en poll. Alla är så fina och moraliska här på sporthoj så det kanske inte är någon här som skulle göra något dylik :hihi ?

Själv har jag aldrig gjort det, kanske för att jag kört motard tidigare och milen inte rullat så snabbt men jag förstår till 100% varför folk gör det. Det är för att "alla andra gör det". Kollar man på blocket är det svårt att hitta sporthojar som gått över 3000mil. Ibland svårt att hitta R1:or från 98-99 som gått över 2000 och ändå säger de flesta här på sporthoj att dom kör minst 1000mil på sporthoj. Hur går det ihop?

Hade det inte varit bättre om ingen skruvade mätare och det inte var ovanligt med 6000-7000 på t.ex R1:or. Då kunde man kolla dokumentation stället för att stirra sig blind på miltalen.

Har man nu en sporthoj som gått 7000mil (vilket väldigt många egentligen har) är det väl nästan omöjligt att sälja den om man inte dumpar priset som fan för ingen vågar köpa en hoj som gått så långt.

Så var ärliga i pollen. Hur många här har skruvat mätare?

Edit: Pollen är anonym och ni som har cykeldator borde kryssa i alt1 om det inte är så att ni informerar nästa köpare att hojen egenligen gått XXXXX

Last edited:
Ca 20 av 100 har röstat. Ska resten läggas i alternativ 1 och 2 :) ?

Min Race R1a har bara 46 mil på mätaren efter 2 år....

så kan det gå när hastighetsmätaren inte är inkopplad!

Tycker att man var och varannan gång ser en klump med hojar så är det alltid ett gäng som kör med cykeldator. Inte skruvad mätare men den rullar inte heller.

Ok, kanske skulle tagit med det i pollen då men enligt mig är det samma sak som skruvad mätare. Så ni som har cykeldator borde kryssa i alt1 om det inte är så att ni informerar nästa köpare att hojen egenligen gått XXXXX.

Detta ämnet har jag oxå funderat över!! Intressant poll!! Själv skulle jag aldrig göra det på varken hojen eller bilarna!! (däremot gick hastighetsmätarvajern av på min MT5:a i början av 90-talet och det tog tid innan jag bytte den.......) Men det är preskriberat nu :D

Men det kommer alltid att finnas människor som vill göra sig ekonomisk vinning på att hålla på med skit tyvärr!!

Webspy skrev:
Min Race R1a har bara 46 mil på mätaren efter 2 år....

så kan det gå när hastighetsmätaren inte är inkopplad!

Dito.

Min har rullat 4000 på mätaren, men 4300 "riktiga".. Men dessa syns på cykeldatorn. jag har ingen mätardrivning på min magnesiumfälgar..

Så jag har inte skruvatr för att "lura" någon. Den som köper hojen när jag nu ev. säljer den i framtiden får full fakta.

Räknas det som skruvad mätare om hastighetsmätarwien går av, men man inte orkar laga direkt? I så fall har jag nog skruvat lite, när jag körde några 100 mil med min gamla RD utan att hastighetsmätaren funkade.

Jag kryssade iaf som de flesta andra har gjort.

Klintan skrev:
Detta ämnet har jag oxå funderat över!! Intressant poll!! Själv skulle jag aldrig göra det på varken hojen eller bilarna!! (däremot gick hastighetsmätarvajern av på min MT5:a i början av 90-talet och det tog tid innan jag bytte den.......) Men det är preskriberat nu :D

Men det kommer alltid att finnas människor som vill göra sig ekonomisk vinning på att hålla på med skit tyvärr!!

Visst är det skit men är det så konstigt? Tycker också det är moraliskt fel att lura någon men vad ska man göra med en hoj med 7000mil på mätaren. Dumpa priset 20k och veta att folk med likadan hoj med samma mil säljer för 20k mer. Jobbigt läge enligt mig.

PacMan skrev:
Räknas det som skruvad mätare om hastighetsmätarwien går av, men man inte orkar laga direkt? I så fall har jag nog skruvat lite, när jag körde några 100 mil med min gamla RD utan att hastighetsmätaren funkade.

Jag kryssade iaf som de flesta andra har gjort.

Nej, syftet med tråden var att se hur många som gör detta i syfte att få mer för hojen.

Wesslan skrev:
Ok, kanske skulle tagit med det i pollen då men enligt mig är det samma sak som skruvad mätare. Så ni som har cykeldator borde kryssa i alt1 om det inte är så att ni informerar nästa köpare att hojen egenligen gått XXXXX.

går ju att ha cykeldator av annan anledning också..... jag har haft det men inte pillat mätaren

Finns ju roligare funktioner på cykeldatorn än vad man kan få ut av orginal instrumenten oftast.

har pillat på mättaren på så vis att försöka dra den framåt men det gick inget bra:D (import)

Last edited:
Qwerty skrev:
Tycker att man var och varannan gång ser en klump med hojar så är det alltid ett gäng som kör med cykeldator. Inte skruvad mätare men den rullar inte heller.

de e väl klart att det räknas som skruvad mätare. tar lite längre tid än att fiffla i elektroniken men resultatet är detsamma.

Mr Helmut skrev:
går ju att ha cykeldator av annan anledning också..... jag har haft det men inte pillat mätaren

Finns ju roligare funktioner på cykeldatorn än vad man kan få ut av orginal instrumenten oftast.

har pillat på mättaren på så vis att försöka dra den framåt men det gick inget bra:D (import)

Som jag sa. Om köparen inte informeras om att hojen gått betydligt längre så ska det räknas som skruvad.

Förstår inte varför folk är så rädda för miltal.
Personligen bryr jag mej inte om miltalet utan kollar enbart på skick och servicehistorik.
Tycker mätarfusk bara är pinsamt. Man kan undra om de som fuskar med mätarna också fuskar med servicen?

Många tror en hoj är slut efter 3000 mil. Den första riktiga servicen brukar inte vara förrän vid 2400, hur kan man då tro att den är slut efter 3000?
Innan dess brukar det bara vara olje- och filterbyte.
Men det är klart, kör man som en hedning så kan man säkert få dem att rasa efter 500 mil.

Vet en FZR1000 90a som plockades ner efter 10000 mil och slitaget var inom toleranserna. Finns en R1100 här på forumet som rullat över 13000 och tuffar på bra ännu utan några större ingrepp.

Nä, hellre en hoj med bra historik och 5000 på mätaren än en med 1500 och märkbart slitage.

Jag tycker att mätaren är ett bra sätt att hålla reda på när man ska serva hojen.Så jag skulle alldrig skruva mätaren och riskera att sakerna inte håller pga att man till slut inte har koll på vilken service man ska göra.
Hoppas jag slipper köpa hoj av någon klåpare som inte kan stå för hur långt hojen har gått.
Sälj den till rätt pris istället :kocko

majtii skrev:
Förstår inte varför folk är så rädda för miltal.
Personligen bryr jag mej inte om miltalet utan kollar enbart på skick och servicehistorik.
Tycker mätarfusk bara är pinsamt. Man kan undra om de som fuskar med mätarna också fuskar med servicen?

Många tror en hoj är slut efter 3000 mil. Den första riktiga servicen brukar inte vara förrän vid 2400, hur kan man då tro att den är slut efter 3000?
Innan dess brukar det bara vara olje- och filterbyte.
Men det är klart, kör man som en hedning så kan man säkert få dem att rasa efter 500 mil.

Vet en FZR1000 90a som plockades ner efter 10000 mil och slitaget var inom toleranserna. Finns en R1100 här på forumet som rullat över 13000 och tuffar på bra ännu utan några större ingrepp.

Nä, hellre en hoj med bra historik och 5000 på mätaren än en med 1500 och märkbart slitage.

Visst är det så, men tyvär fungerar det inte så för alla. Man ser tråd efter tråd om folk som frågar "Vågar jag köpa en R1 med 5000mil?".

Wesslan skrev:
Visst är det skit men är det så konstigt? Tycker också det är moraliskt fel att lura någon men vad ska man göra med en hoj med 7000mil på mätaren. Dumpa priset 20k och veta att folk med likadan hoj med samma mil säljer för 20k mer. Jobbigt läge enligt mig.

Jo det har du helt rätt i och det är klart man förstår att det är ett dilemma när det är så!! För det blir ju ett stort problem, men har man kört milen så får man väl ta smällen eller??

Sen är det ju upp till var & en vad man väljer at göra i situationen...

Bananen skrev:
Jag tycker att mätaren är ett bra sätt att hålla reda på när man ska serva hojen.Så jag skulle alldrig skruva mätaren och riskera att sakerna inte håller pga att man till slut inte har koll på vilken service man ska göra.
Hoppas jag slipper köpa hoj av någon klåpare som inte kan stå för hur långt hojen har gått.
Sälj den till rätt pris istället :kocko

Men det är ju svårt att sälja till rätt pris om mätaren inte är skruvad. Man måste ju dumpa priset som fan om man ska få en riktig "långmilare" såld.

Klintan skrev:
Wesslan skrev:

Jo det har du helt rätt i och det är klart man förstår att det är ett dilemma när det är så!! För det blir ju ett stort problem, men har man kört milen så får man väl ta smällen eller??

Sen är det ju upp till var & en vad man väljer at göra i situationen...

Ja, visst ska man få ta smällen om man kört många mil men enligt mig blir smällen orimligt stor med tanke på att "alla andra" skruvar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph