Poll: Har du suttit i fängelse?

Har du suttit i finkan?

• Antal röstningar
    0
Quaya skrev:
Okej, därför jag skrev "dem flesta" för jag förstår att där är väll tyvärr alltid någon oskyldig där inne, men jag visste inte att det var "fifty-fifty"..tråkigt!

Men dessa kriminella då? Jag har dålig uppfattning om dem riktigt kriminella men dem är ju absolut inte vakternas små pojke utan dem är väll bråkstakar?

Fängelse är som dagis ungefär, de bråkar om småsaker, men bara på skoj egentligen.
Allt är bara på skoj.
Så, gå ut och råna en bank på skoj, så blir du inburad några år, på skoj.
Då vet du allt sen, eventuellt.

Gustav1 skrev:
Fängelse är som dagis ungefär, de bråkar om småsaker, men bara på skoj egentligen.
Allt är bara på skoj.
Så, gå ut och råna en bank på skoj, så blir du inburad några år, på skoj.
Då vet du allt sen, eventuellt.
`

hehe, njaa... lockar inte så mycket. Då struntar jag nog hellre i att inte veta hur det är där inne.

Quaya skrev:
Okej, därför jag skrev "dem flesta" för jag förstår att där är väll tyvärr alltid någon oskyldig där inne, men jag visste inte att det var "fifty-fifty"..tråkigt!

Men dessa kriminella då? Jag har dålig uppfattning om dem riktigt kriminella men dem är ju absolut inte vakternas små pojke utan dem är väll bråkstakar?

Du är bara för mycket..... :hihi

Om inte fyllecell räknas, så är det Nej (hamnade visst där på studenten :rodnar )

& sen har jag sovit i häktet en natt för bilen pajade mitt i natten lååångt hemifrån & då sa bärgarn att polisen var skyldig att ta hand om oss. Vi fick sova i varsinn cell & på morgonen fick vi te & smörgås.....

ktmjacke skrev:

Rätt nyfiken på hur det funkar i finkan.
Du har inte lust att berätta lite hur det är att sitta inlåst?
Du behöver inte berätta vad du gjort om du inte har lust.

Bara för at kanske få en liten inblick hur det är?

Jag har också tillbringat några nätter i fängelse, på Långholmen faktiskt.

Men det var efter det gjordes om till hotell. :hihi

Quaya skrev:

Ironin är död!

Quaya skrev:
Är det mycket slagsmål på fängelsen(nej nu tänker jag inte på filmer) eftersom dem flesta där inne är kriminella och är väll det fortfarande där inne på sätt och vis, dvs lätt irriterad ska slåss osv?

Fråga dem som sitter inne så ska du få se att minst 40% kommer hävda att dem inte är kriminella :) Alla är oskyldiga när man frågar. :tummenupp

Det är inte så mycket slagsmål som du tror, man får ju oftast knall om man gör något dumt. Sitter man då på en öppen och kanske inte skött sig innan så blir det sluten och det är dem flesta inte sugna på.

Last edited:
Therudeboy skrev:
Fråga dem som sitter inne så ska du få se att minst 40% kommer hävda att dem inte är kriminella :) Alla är oskyldiga när man frågar. :tummenupp

Det är inte så mycket slagsmål som du tror, man får ju oftast knall om man gör något dumt. Sitter man då på en öppen och kanske inte skött sig innan så blir det sluten och det är dem flesta inte sugna på.
Hur är det på dom slutna anstalterna då?Där det sitter långtidare o livstidare som inte har nåt att förlora på att slåss lite för att bryta tristessen eller bara hävda sig lite?Kan du inte ta o berätta det för mig?Är såååååååå nyfiken. Ska man snacka om att sitta inne tror jag först o främst att man måste bena upp ämnet i MINST 2 kategorier.Rattfyllon o liknande som sitter inne i ett par månader,eller dom som sitter inne i flera år.Det är en väldigt stor skillnad,och tyvärr kan jag tala i ämnet av egen erfarenhet då jag provat på båda varianterna.Fängelse är skit för folk som gjort skit,så enkelt är det.Att påstå att dom flesta som sitter inne kallar sig för "oskyldiga" är väl lika naturligt som att inte erkänna en hastighetsöverträdelse på plats när du blivit stoppad av polisen,Och det verkar ju dom flesta på den här sajten tycka vara okej.Vore ju jävligt korkat att sitta i rätten o erkänna vad man gjort om det finns minsta tvivel.Men men,vad vet jag?Är ju bara en föredetta kriminell,så man borde väl bara sitta i ett hörn o skämmas? :hihi mvh//jacke Till trådstartaren vill jag bara fråga en sak.VARFÖR vill du veta?Kan du ge mig en bra förklaring så ska jag berätta hur det verkligen är att sitta inne länge.

ktmjacke skrev:
Till trådstartaren vill jag bara fråga en sak.VARFÖR vill du veta?Kan du ge mig en bra förklaring så ska jag berätta hur det verkligen är att sitta inne länge.

Mycket bra fråga! Förstod aldrig poängen med den, mer än ren och skär nyfikenhet alt. för att rota i andras olycka!

Det är dock upp till var och en om man vill svara så jag klickade bara i mitt svar utan att skriva något eftersom det torde räcka i det här fallet!

// Niklas

Avarage skrev:
Mycket bra fråga! Förstod aldrig poängen med den, mer än ren och skär nyfikenhet alt. för att rota i andras olycka!

Det är dock upp till var och en om man vill svara så jag klickade bara i mitt svar utan att skriva något eftersom det torde räcka i det här fallet!

// Niklas
Nåja,det kan ju faktiskt finnas en annan anledning till att han frågar.Han kan ju t.e.x vara less på alla som gissar/påstår en massa om hur slappt o skönt o daltigt det är på kåken.Men som sagt,dom förväxlar ofta öppen o sluten anstalt o tror att det är oxfile o jordgubbar med glass till efterrätt varje dag,efterföljt av en gråtstund hos nån psykolog som ryggdunkar en o talar om hur oskyldig o duktig man är. :tunganKan ju tillägga detta,att folk på utsidan får en lite bättre bild av insidan än det verkligen är beror mycket på att dom som sitter där inte vill berätta sanningen för sina familjer/släktingar.Varje gång nån frågar hur det är svarar man oftast"det e bra,soft som fan,glor på burken mest,schyssta snubbar".För inte fan vill man att dom som tredje part ska behöva oroa sig mer än nödvändigt.Dom är redan delaktiga i straffet nog ändå.

Last edited:
ktmjacke skrev:
Till trådstartaren vill jag bara fråga en sak.VARFÖR vill du veta?Kan du ge mig en bra förklaring så ska jag berätta hur det verkligen är att sitta inne länge.

Jag vill helt enkelt veta hur det är att vara frihetsberövad.
Vill veta hur det ligger till, är det så soft som en del (förmodligen även jag) tror att det är?
Är det som i filmer? Riskerar man att få en hemsnidad plastkniv i magen om man råkar göra fel deal med fel kille, eller tjallar?
Vill kanske få en liten insikt i varför rymmarna tar risken/chansen och sticker lite titt som tätt.

Om det är för att jag e nyfiken eller för att jag är intresserad, är väll kanske liten skillnad, men veta hur det ligger till.

Enda bilden vi (jag) fått är ju medias bild.
Där e det antingen guld och gröna skogar eller ett rent helvette, vad ligger närmast sanningen?

Du behöver självklart inte berätta nånting om du inte vill.
Det har jag full förståelse för.

//David

Last edited:
ktmjacke skrev:
Nåja,det kan ju faktiskt finnas en annan anledning till att han frågar.Han kan ju t.e.x vara less på alla som gissar/påstår en massa om hur slappt o skönt o daltigt det är på kåken..

Jo, sant! Det finns dock en del av tillvaron som man nog inte nödvändigtvis behöver ha varit del av för att förstå, lite beroende på hur stor inlevelseförmåga (EQ) man har. Jag tänker på att vara frihetsberövad. Att inte få/kunna göra/gå vart man vill när man vill. Att vara styrd av tider som andra har gjort upp.

Med lite inlevelseförmåga kan man lätt inse att det ÄR ett straff även om man inte kanske kan förnimma exakta känslor som man skulle få. Vanmakt etc.

I vissa debatter, på andra siter, diskuteras ju tex. dödsstraff eftersom man från vissa extremare håll anser att ett frihetsberövande straff i vissa fall inte är straff nog! Där just en del av motiveringen ÄR att det är som att vara på kollo med glass och jordgubbar med tv/datorspel samt möjlighet till studier (vad är det för fel med det nu då?). Dvs. helt enkelt att man tycker att livet är för enkelt på våra anstalter!

// Niklas

Det spelar ändå inte någon roll vad folk som suttit inne säger. Vissa har aftonbladet som bibel och har bestämt att det "daltas"(tm) och att fängelserna är som hotell,då är det så!

Chris Ash skrev:
Det spelar ändå inte någon roll vad folk som suttit inne säger. Vissa har aftonbladet som bibel och har bestämt att det "daltas"(tm) och att fängelserna är som hotell,då är det så!

Jo men man kanske kan få sig en chans att ta reda på det utan att få det förvrängt via media?

Hur ska man annars kunna utveckla sina kunskaper?

ktmjacke skrev:
.VARFÖR vill du veta?Kan du ge mig en bra förklaring så ska jag berätta hur det verkligen är att sitta inne länge.

jag hadde tänkct rona 3n banck!

nä fy fan.. det är inte ens rolig längre.. banna mig, jag var ironisk! :kocko

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back