POLL: Gatversioner av 800:orna?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

När kan vi köpa 800:or i butikerna?

• Antal röstningar
    0
Jaså minsann? Vad är det för rykte? Har för mig om att det snackades (byggdes några prototypmotorer) om en V4 450cc (eller 550cc) från Rotax, men de Aprilia kanske nyutvecklar en större V4:a?

Jag utgår från att det hela bygger på Rotax konstruktion.
Även radtvåor till motarder skulle vara på g.

Inget rykte! Fakta! :mattias :D

http://www.apriliausa.com/njb_dettaglio.asp?id=368

Det enda som saknas är resten av hojen. Motorn finns som sagt redan.

:bow :yoparty

THE RACE MACHINE ENGINE IN BRIEF

Displacement: 999 cc

Layout: 65° V4

Engine body: monoblock with liners integrated in crankcase

Power: more then 210 HP in Superbike configuration.

Valve gear: 4 valves per cylinder (titanium and Nymonic) operated directly by camshafts driven by a mixed chain/gear drive, with lateral chain and central gears.

Fuel system: electronic fuel injection with two injectors and independent ride-by-wire control for each row of cylinders.

Anti-vibration balancer shaft

Maximum engine speed: 13,500 rpm

Compression ratio: 12.5:1

Gearbox: six speed cassette type

Clutch: multi-plate in oil bath with slipper system

Electronics: Magneti Marelli ECU for ignition, injection and ride-by-wire management.

Aldrig tror jag
En viss liknelse till RR hojar har alltid funnits.
På 80 talet fanns RD350/500 RG500 senare kom gsxr750r. GSXR750RR och kawasaki hade nån DubbelR tror jag.

Gatversioner som cbr600rr gsxr750r och 1098 är grymt potenta bansmiskare nästan så du kan plocka ur den ur butik ställa upp i SM och vinna SBK direkt på Varvtider som är tom bättre än 250GP hojar.

Men lätta hojar med massa Kw kostar pengar att äga serva och sannolikt är dom endast för samlare.

Hur många skulle köra snabbare på en MotoGP hoj jfr med en GSXR750 K7? ett fåtal tror jag?

Det man kan räkna med är att en gatåkare inte vill byta bort effekt och vrid, så 800cc kommer aldrig livet ersätta 1000cc. Men nya duccen kommer ju med 1200cc, så ett scenario är att dagens 600:or blir 800:or och dagens 1000 blir 1200. Kanske inte så troligt, men ändå troligare än att 800 ersätter 1000 som gathoj.
Superbike-reglementet (WSBK) lär ju ändras inom kort för att tillåta upp till 1199 cc för twinnar så en utveckling där 1000-kubikarna blir 1200-kubikare är nog inte helt omöjlig. Sen om 600:orna blir 800:or är en annan femma.
Hur många skulle köra snabbare på en MotoGP hoj jfr med en GSXR750 K7? ett fåtal tror jag?
Ska man tro experterna så är MotoGP-hojarna lättkörda och har betydligt mer mos (för att inte tala om chassi och bromsar) än en R750 K7 så jag skulle tro att de flesta kör fortare på en MotoGP-hoj.

Inget rykte! Fakta! :mattias :D

http://www.apriliausa.com/njb_dettaglio.asp?id=368

Det enda som saknas är resten av hojen. Motorn finns som sagt redan.

Aprilias kommande V4 ser grymt intressant ut, kommer de göra comeback till WSBK?

Vad gäller 800cc så tror jag inte det blir någon ny klass bland gathojar, helt enkelt för att den inte fyller någon funktion. En "vanlig" 800cc finns ju redan i GSXR750 och den verkar inte vara glödhet direkt, mer utstuderade varianter blir för dyra, som MV Agusta, Ducatis värre varianter, YZF-R7 och RC45. Dessutom vill man knappast lämna ett 200cc kubikhandikapp till konkurrenterna i Superbike där trenden snarare går mot MER kubik.

Gammal tråd!

En tråd om just detta finns redan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=150004

:fakta

"Hur länge kommer vi få vänta på att en CBR 600, 800 eller 1000 ser ut såhär? Toni Elias väger 57 kg och är gissningvis runt 165 cm lång. Ändå ser han normalstor ut i sadeln. Jag tror inte att Honda någonsin kommer bygga en replika av RC-V eller för den delen bygga en v-motor med fler cylindrar än två för en sportmodell. Men det vore fruktansvärt ballt om de för en gångs skull vågade skita i estetik och leverera 100% funktionalitet/prestanda i en sporthoj - lite som RC30 på sin tid. Kanske kommer Elias RC 212 V av 2007 års modell vara en normal gathoj 2015? Man kan ju hoppas. Vad tror ni om utvecklingen? Kommer pendeln att slå åt andra hållet snart: kommer sporthojar någonsin ”utvecklas” till att bli större och tyngre - som i början av 90-talet."

Bifogat

• rc-v.jpg
    rc-v.jpg
    82.1 KB · Visningar: 52
Aprilias kommande V4 ser grymt intressant ut,
....
mer utstuderade varianter blir för dyra, som MV Agusta, Ducatis värre varianter, YZF-R7 och RC45.
Med risk för att låta fattig och snål, Aprilias hoj riskerar också att bli en sådan där som man drömmer om. Pris som två Fireblades/GSXR/R1 och ändå inte sååå mycket vassare eller bättre. Gjorde inte Swedie en jämförelse vad det kostar att köpa en Öhlins-kittad R1:a eller en 1098S?
Millen är inte särskillt billig idag, trots att den legat i produktion ganska länge.

Men det är kul med dröm-hojar :) Bara Aprilias V4a inte blir som Bimotas tvåtakts-500 projekt.

Med risk för att låta fattig och snål, Aprilias hoj riskerar också att bli en sådan där som man drömmer om. Pris som två Fireblades/GSXR/R1 och ändå inte sååå mycket vassare eller bättre. Gjorde inte Swedie en jämförelse vad det kostar att köpa en Öhlins-kittad R1:a eller en 1098S?
Millen är inte särskillt billig idag, trots att den legat i produktion ganska länge.

Men det är kul med dröm-hojar :) Bara Aprilias V4a inte blir som Bimotas tvåtakts-500 projekt.

Att kapa tiondelar och sekunder runt en bana är dyrt, som du säger så känns det meningslöst att köpa en hoj för gatbruk som kostar 250 000 men som kanske är en halv till en sekund snabbare än en som kostar 125 000 och ofta kanske inte ens det i fel händer, då kan det bli tvärtom.

Ta till exempel Aprilias racerhojar, en 125:a för knappt en miljon, en 250 för 1.5 miljoner. I SM kan det finnas folk som kör fortare på en kittad Honda eller Yamaha för en bråkdel av priset. Och då är vi fortfarande på tävlingsbanan....

På gatan säljer ju "167 bakhjulshästar" eller "0-200 på 7.5 sekunder" fortfarande bättre än något som har med ren racing att göra.

På gatan säljer ju "167 bakhjulshästar" eller "0-200 på 7.5 sekunder" fortfarande bättre än något som har med ren racing att göra.
Ligger mycket i det. Man ska nog inte överskatta antalet MC-köpare som också är MotoGP-nerdar. Se t.ex. hur många klär sig med tröja utanpå skinnstället. Mer ishockey än MotoGP och i dessa kretsar är säkert hästkrafter ett mer effektivt säljargument än teknik.

En tråd om just detta finns redan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=150004

:fakta

"Hur länge kommer vi få vänta på att en CBR 600, 800 eller 1000 ser ut såhär? ."

Min ser nästan ut sådär bara mindre skillnader bla skjutspinnar men dom har jag tagit bort:rolleyes:

Ska man tro experterna så är MotoGP-hojarna lättkörda och har betydligt mer mos (för att inte tala om chassi och bromsar) än en R750 K7 så jag skulle tro att de flesta kör fortare på en MotoGP-hoj.

Jag ska Maila HRC och höra om man har en chans att få köra ett par varv på suzuka:va

Last edited:
Jag ska Maila HRC och höra om man har en chans att få köra ett par varv på suzuka:va
Det ska nog inte vara några problem :D

Ligger mycket i det. Man ska nog inte överskatta antalet MC-köpare som också är MotoGP-nerdar. Se t.ex. hur många klär sig med tröja utanpå skinnstället. Mer ishockey än MotoGP och i dessa kretsar är säkert hästkrafter ett mer effektivt säljargument än teknik.
Kunderna behöver inte vara intresserade av en sport för att den ska kunna användas som ett säljargument. Se bara på Renaults senaste annonskampanj i Sverige där de säljer sina bilar med hjälp av framgångarna i F1.

Last edited:
Jag ser inget direkt behov av en 800cc-klass och tror därför att det inte kommer att komma någon. Det enda de skulle ha i likhet med motoGP-hojarna skulle ju vara kubikgränsen, ungefär som att jämföra en fireblade med en RCV211. Vad har de för likheter förutom kubikgränsen? 750-klassen var en helt annan sak när den fanns, de byggde grunden för SBK-hojarna, vad kommer dessa hojar bygga grunden för?

Se bara på Renaults senaste annonskampanj i Sverige där de säljer sina bilar med hjälp av framgångarna i F1.
Just det är bara löjligt. Köper verkligen någon en Renault Clio 1.2 för att de sett en bild där den står bredvid en F1a? Är Clio-köpare ens intresserade av F1 och vet vem som kör? Riktigt dålig reklam tycker jag. Syftet måste vara att skämta antar jag.

Hoppas det kommer! En 800 känns som den ultimata banhojen!

Kan bara hålla med DON Q :) själv tycker jag 600 nästan är för lite och så är 1000 för stort

en 800 hade vart fräckt men Nej jag tror inte att det kommer att komma :(

Den här sortens reklam syftar inte till att sälja bilar kortsiktigt, dvs "Oj Renault F1, coolt" och sedan köper någon en Renault. Den här sortens reklam bygger varumärket Renault på lång sikt genom att synas i ett prestigefyllt sammanhang.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT