POLL: Enhetsdäck i Moto-GP 2008

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

Blir det enhetsdäck i MotoGP 2008?

• Antal röstningar
    0
Alla kommer att köra på Trelleborg RoadracingMaster gummin nästa år, eller blir det kanske Hankook-sulor?

Visst är det inte så att förarna idag har väldigt olika typer av däck? Olika hårdhet i stommarna och olika storlek t.ex. Vilken förare/vilket chassi kommer att dra nitlotten om det blir enhetsdäck?

Det ska diskuteras efter loppet i Malaysia men alla tre däcksmärkena tycker att däcksreglerna generellt fungerar bra men att det ska släppas lite på reglerna kring tester. Min gissning är att det inte kommer att bli enhetsdäck nästa år.

Tror inte det blir enhetsdäck till nästa år heller. Däremot hoppas jag man ändrar lite på reglerna kring däcken iaf. Främst att man ska plocka ut däcken innan helgen. Man kan tvinga leverantörerna checka innan alla däcksmodeller på torsdagen dock, så kommer man åt overnight-tillverkningen, men teamen har ändå tillgång till rätt däck om vädret ändrar sig.

Sen kan det väl ändå bli så att dorna slår genom regeln, de som kört det däckmärket som väljs tidigare kommer såklart ha ett litet försprång mot dem som inte kört dem alls. Ducati har väl kört både michelin och bridgestone? Honda likaså, yamaha bara michelin och dunlop, så väljs bridgestone är det bara yamaha som inte testat dem innan. Väljs michelin så förlorar nr1-ducati, så det får väl bli dunlop till alla så är det väl bara yamaha som kanske har en lite fördel :)

Last edited:
Om man tittar på en del andra stora motorsporter så har ju de gått från flera konkurrerande tillverkare till att endast ha en, tex F1, NASCAR, WSBK och WRC.

Varför tror så många av er att MotoGP skulle gå mot strömmen?

jag tycker jämförelsen med bilsport haltar lite. I MotoGP har det laborerats mycket med upp/ned en halv tum i storleken. Det har även rapporterats en del om olika stommar för olika förare/chassin. Jag tror inte det har lika stor inverkan på en stötsstångs NASCAR-bil för ovaler.

Pirelli för WSBK var ju initialt ett problem, varför ta steget nu när man precis tagit ett annat stort steg, 990->800. Ska det ta ytterliggare några säsonger innan allt "svängt in" sig?

I WSBK så stod Michelin och Dunlop emot varandra, man valde Pirelli. Kanske var just det smart givet att inget av toppteam:en rakt av kunde sägas att ha fördel av enhetsdäcket. Hur ska det implementeras i MotoGP?
Bridgestone har iofs. F1, men ska ett företag som Michelin med sin långa tradition verkligen inte vara med i något större mästerskap? American LeMans någon??

Bridgestone har ju sagt att de inte kan supporta alla hojar i MotoGP, kan de svänga i den frågan? Kan Dunlop ta sig an uppgiften redan?
Kan man banna Bridgestone så direkt efter en säsong de dominerat. Tänk vilket snack bland fansen nästa år då om regerande Stoner/Ducati inte hänger med. Att Dorna berövat dem chansen att försvara sin titel tillsammans med Bridgestone.

Bridgestone har väl sagt att de varken kan eller vill supporta alla team med däck för att de vill upprätthålla en konkurrens som i slutända ska visa sig i bättre produkter för gatbruk, även om nu just detta inte är prio 1.
Jag är av den avsikten att konkurrens är något bra som man ska ta som en utmaning för att åstadkomma något bättre och jag tycker att enhetsdäck vore att ta ett steg tillbaka...

Är det verkligen att dra undan fötterna från bridgestone om man ändrar däcktombola-regeln? Det går ju att komma bort från overnight-tillverkningen iaf.
Tar man bort den så kommer vi förmodligen ha rätt jämna race mellan bridgestone och michelin nästa år och jag tror inte någon av fabrikerna kommer göra bort sig totalt som man gjort den här säsongen vid ett par tillfällen.
Dunlop verkar ju dessutom närma sig.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck