POLL: 3 race per helg?

3 race per helg?

• Antal röstningar
    0
Förutom varvtid kan startordningen baseras på placering i föregående race, det kan vara omvänd startordning för de 8 första etc.

Tycker mig ha sett att den lilla publik som besöker våra tävlingar dyker upp framåt lunch och jag vet inte om det beror på att de har långt att åka eller om de inte är så intresserade av kvalen.

Man skulle ju kunna testa förfarandet på någon tävling och se hur det fungerar. Kanske inget för SM-klasser förrän man vet om det är bra eller dåligt.

Omvänd startordning är det mest korkade man kan komma på. Den sämsta idé dom kommit på inom bilracing.Om man är kass nog för att komma 8:a blir man belönad med att stå längst fram i nästa race! Varför? Osportsligt så det förslår....

Ehh:va Hur mycket hinner du idag om du krashar inför lördax rejset och har bombat hojen rejält å stukat en axel. Inte mycke å slicka såren på. Troligen missar du oxå söndagens åk å alla poängen där.
Det är väl rätt enkelt?
Om du kör ett race/helg och kraschar i det racet missar du ett race.
Om du kör två race/helg och kraschar i det första riskerar du att missa två race.
Om du kör tre race/helg och kraschar i det första riskerar du att missa tre race, krachar du i race två har riskerar du dessutom att missa två race.
osv.

Antalet missade race står i proportion till hur stor chans du har på totalen i serien/mästerskapet.

Last edited:
Det är väl rätt enkelt?
Om du kör ett race/helg och kraschar i det racet missar du ett race.
Om du kör två race/helg och kraschar i det första riskerar du att missa två race.
Om du kör tre race/helg och kraschar i det första riskerar du att missa tre race, krachar du i race två har riskerar du dessutom att missa två race.
osv.

Antalet missade race står i proportion till hur stor chans du har på totalen i serien/mästerskapet.

Korrekt! SAMTIDIGT, om man tänker att SM-serien har 4 tävlingar skulle det bli 12 race. Det innebär att om du kraschar i race tre en helg tappar du 1/12 av möjligheterna till poäng. Kraschar du i race två som det är nu tappar du 1/8 av poängmöjligheterna.
Dessutom, det jämnar nog ut sig till slut!

Korrekt! SAMTIDIGT, om man tänker att SM-serien har 4 tävlingar skulle det bli 12 race. Det innebär att om du kraschar i race tre en helg tappar du 1/12 av möjligheterna till poäng. Kraschar du i race två som det är nu tappar du 1/8 av poängmöjligheterna.
Dessutom, det jämnar nog ut sig till slut!

Precis! sen är det ju lite "roligare" med fler race!
race 1&2 en helg kommer "alla" köra lite säkrare och inte riktigt lika tufft, race3 kan bli riktigt HÅRIGT i vissa klasser kan jag tänka.

Trots risken att missa 3 race om man vurpar på träning/kval innan race... desto mer som står på spel, desto säkrare måste man köra.

Man tar inga poäng genom att krasha blir MER aktuellt med 3 race per helg :tummenupp

EDIT: KOlla WSBK, 1:a racet är lite försiktigare än andra, skitkul o se på hur de satsar mer i race2 än i race1

Last edited:
Vi testade ju en liten variant när vi körde kvällsracet på A-torp.
Funkade skitbra enligt min mening och djävligt skoj var det också.:tummenupp
Race är alltid roligare än kval.

Om man är kass nog för att komma 8:a blir man belönad med att stå längst fram i nästa race! Varför? Osportsligt så det förslår....

Ännu ett ehh:va Vill Ni inte göra sporten mer publikvänlig. Tät racing med snabba gubbar som sakta men säkert jobbar sej upp genom fältet, för att senare kunna ge PUBLIKEN en spännande avslutning på racet. :tummenupp

Ännu ett ehh:va Vill Ni inte göra sporten mer publikvänlig. Tät racing med snabba gubbar som sakta men säkert jobbar sej upp genom fältet, för att senare kunna ge PUBLIKEN en spännande avslutning på racet. :tummenupp

Publikvänlig, jo, men inte på bekostnad av det sportsliga. Isåfall skulle det vara ännu bättre att vända på hela fältet så att den som vinner race 1 startar sist i race 2....

Vi testade ju en liten variant när vi körde kvällsracet på A-torp.
Funkade skitbra enligt min mening och djävligt skoj var det också.:tummenupp
Race är alltid roligare än kval.

Där körde vi efter att varvtiden från race 1 blev startgridd i race 2. Då har man chans att stå längst fram om man kör ett snabbt varv under race 1.

Last edited:
Snabbast varv i race 1 = pole i race 2, inte nödvändigtvis vinnaren i race 1 som får pole i race 2 alltså?

Ok idé helt å fullt. Men tror inte "Nr18" gillar det egentligen. Det sportsliga. Ett scenario: Fyra man i kön t.ex platserna 16-19 smiskar på utav h-e under ett varv å "råkar":1pajas sätta racets bästa varv:yoparty medan dom i täten har legat och bevakat SINA positioner väl, å inte haft nån direkt draghjälp. Ska kögubbarna då verkligen få pole i heat2? Dom fyller hela första led, och vaa t.o.m utanför poängplats. Då skulle nog segraren och ett flertal med honom vråla om det sportsliga
Eller varför inte "jaktstart" som i skidåkning:fattartil

Ok idé helt å fullt. Men tror inte "Nr18" gillar det egentligen. Det sportsliga. Ett scenario: Fyra man i kön t.ex platserna 16-19 smiskar på utav h-e under ett varv å "råkar":1pajas sätta racets bästa varv:yoparty medan dom i täten har legat och bevakat SINA positioner väl, å inte haft nån direkt draghjälp. Ska kögubbarna då verkligen få pole i heat2? Dom fyller hela första led, och vaa t.o.m utanför poängplats. Då skulle nog segraren och ett flertal med honom vråla om det sportsliga
Eller varför inte "jaktstart" som i skidåkning:fattartil

Det är väl sportsligt? Dom var ju snabbast!

Jag får hålla med nr18 här. Omvänd grid, straffviktning efter tidigare resultat och andra syntetiska sätt att göra racingen jämnare är en farsot från bilvärlden de har skapat för racingen var för kass från början och inget vi borde överföra till MC-världen....

Jag får hålla med nr18 här. Omvänd grid, straffviktning efter tidigare resultat och andra syntetiska sätt att göra racingen jämnare är en farsot från bilvärlden de har skapat för racingen var för kass från början och inget vi borde överföra till MC-världen....

Exakt! Väl formulerat:tummenupp Eller som handicap i golf, där en sämre spelare kan "slå" en bättre spelare.:3freak Alla (även den som "vinner") vet ju vem som är bäst. Egentligen.

du har alltid förståndiga svar (måste bero på att du bor i UMEÅ ibland):tummenupp

Exakt! Väl formulerat:tummenupp Eller som handicap i golf, där en sämre spelare kan "slå" en bättre spelare.:3freak Alla (även den som "vinner") vet ju vem som är bäst. Egentligen.
Ja, jag skulle då inte vilja få 30 sek försprång mot täten bara för att jag är långsammast på kvalet, då blir det ju ännu mer förnedring när man både blir omkörd och varvad :(

Bra initiativ!
För en gångs skull gillar jag tråden du skapar sandström. Dock blir jag lite bekymrad över alla världsmästare här inne som lägger fokus på krascher ? När jag tävlar ligger mitt fokus på att köra så fort det någonsin går och om möjligt stå på pallen. Om jag ska tänka: nej nu kraschar jag kanske, då missar jag race1, race2 .. en korv med bröd i lunchen ..osv. ( så kanse bäst att inte gasa och starta sist istället )
Händer det en olycka, so be it !Det är ju ingenting jag kan oroa mig över innan jag går ut, för tänk om jag går ut och oroar mig och sen kraschar jag INTE, då har jag ju oroat mig i onödan.
Klart vi ska ha 3 race per helg. Det är den enda rätta utvecklingen. Sen att det snackas om publik .. ja, så vitt jag vet, är det de närmast sörjande som sitter och fryser på läktaren.
* 1 kval
* Snabbast tid i racet gäller för nästa race... osv.
Tyckte mig läsa sportsligt nånstans ... Sluta snacka om omvänd startordning och dylikt

Bra initiativ!
För en gångs skull gillar jag tråden du skapar sandström. Dock blir jag lite bekymrad över alla världsmästare här inne som lägger fokus på krascher ? När jag tävlar ligger mitt fokus på att köra så fort det någonsin går och om möjligt stå på pallen. Om jag ska tänka: nej nu kraschar jag kanske, då missar jag race1, race2 .. en korv med bröd i lunchen ..osv.
Klart vi ska ha 3 race per helg. Det är den enda rätta utvecklingen.

Precis "Back to topic" Jag körde oå tävlade för 20år sen då var den stora drömmen att få köra MÅNGA heat/race. På den tiden fick man lov att köra dansk & norsk race när det kom några, å emellanåt kom det inbjudningar från Finland. Det kunde bli ett 10-tal race/år då som kostade 600-1200sek i anmälan. Det var en jävla massa pengar redan då. Då körde vi vanligtvis på ett "deb-race" 2FP-1Q/Fp-RACE. Då va ju drömmen 2race, 3race fanns inte äns på kartan. Det är under tävling å tuff konkurans man utvecklas
Min tanke med en mindre del av startfältomvänds e' att utveckla sej som förare. Jag tror att KONKURENS utvecklar. Oavsett vill alla vinna. Eller har jag helt fel när jag säjer det? 25p å 1:a kommer alltid skrälla högre än att "fisåka" å få exempelvis 8p, men PP i heat2. Jag har spelat elithockey i yngre dar å då fanns inte 2:an, det va vinna som gällde även i en taskig lottning i en turnering. Alla vi slå dom där dj..a 08:orna.
Nu tycker jag inte vi ens behöver dryfta hur vi ska göra med start ordningen i heat2&3, om hur det blir sportslit eller ej. Vi är inte där än.
Den stora frågan e' "POLL 3-race per helg" om man har större funderingar på krasher å poäng förluster som kan följa, kan väl lika gärna sälja hojen å köpa en påse nötter å titta på.

Back