POLL: 3 race per helg?

3 race per helg?

• Antal röstningar
    0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Satt och tittade på BSB från Brands Hatch som kördes i helgen och de hade 3 st race för huvudklassen Superbike. Då började jag fundera på varför vi inte gör likadant i Sverige.

En racehelg skulle då se ut så här:
Fredag: Friträning
Lördag: Kval på förmiddagen, race 1 på eftermiddagen (precis som idag)
Söndag: Race 2 på förmiddagen, race 3 på eftermiddagen.

Startordning för race 2 avgörs av varvtiderna från race 1 och för race 3 från race 2.

Race är ju bra mycket roligare än kval och borde vara det som utvecklar förarna mest, eller?
Kan inte se några direkta hinder för ett upplägg enligt ovan med ni som är med och arrangerar race kanske vet något som jag missat?

Vad tycker du? Bra eller Anus?

Rösta bara om du kör sprintrace, är delaktig i ett team/en förare eller är med och arrangerar race!

Nej tack, tror mer på kvalité än kvantitet. Tycker det är perfekt som det är.

3 race är för löjligt.

4 är lite mer lagom, per hoj och klass man kör. 2 hojar ger 8 race på en helg och sedan är man urvriden, stampad på och totalt blockerad i hjärnan :tummenupp

Personligen skulle jag vilja köra 3 race men jag tror det är bättre som det är nu för publiken.

Om vi inte lyckas öka intresset för publiken kommer motorsporten dö sakta men säkert. Jag tror det är lättare för folk som inte är jätteintresserade att förstå kval/race än att intressera sig för 3-race varianten.

Det korta (och kanske inte helt genomtänkta) svaret: Nej

(Sen tycker jag själva kvalmomentet där man verkligen måste prestera 1 snabbt varv på beställning är roligt.)

En krasch i första racet blir inte så kul om du siktar på att ta poäng för totalen.

Personligen skulle jag vilja köra 3 race men jag tror det är bättre som det är nu för publiken.

Om vi inte lyckas öka intresset för publiken kommer motorsporten dö sakta men säkert. Jag tror det är lättare för folk som inte är jätteintresserade att förstå kval/race än att intressera sig för 3-race varianten.

Det korta (och kanske inte helt genomtänkta) svaret: Nej

(Sen tycker jag själva kvalmomentet där man verkligen måste prestera 1 snabbt varv på beställning är roligt.)

Nja, jag tror inte publiken är särskilt intresserad av att titta på kval överhuvudtaget, det är ju tight racing man vill se som publik. Sen är det ju olyckligt om man missar i första racet och får sota för det med kass startposition i de två följande racen, inte helt genomtänkt. Varför inte använda samma startposition i alla tre racen? Mer race åt folket!

Nja, jag tror inte publiken är särskilt intresserad av att titta på kval överhuvudtaget, det är ju tight racing man vill se som publik. Sen är det ju olyckligt om man missar i första racet och får sota för det med kass startposition i de två följande racen, inte helt genomtänkt. Varför inte använda samma startposition i alla tre racen? Mer race åt folket!

Tänkte inte att dom skulle titta på kvalet utan bara ha lättare att ta till sig principen för en som är helt oinsatt i racing.

Inte om man kraschar på första varvet.

Startordningen till race 2 baseras ju på varvtid inte slutplacering.
Tänkte främst på att om förare eller maskin skadas så att det inte är möjligt att ställa upp igen samma helg. Inte mycket tid att "slicka såren" om en tävlingshelg är tre race.

Jag tror det kommer att skrämma bort rookies som är förvirrade och stressade nog som det är. Antagligen är det inga problem för nån som har raceat i 20 år och har järnkoll på allt, men när man är ny och grön och knappt får på sig hjälmen rättvänd så blir det nog för stressigt/jobbigt med 3 race på en helg. Racing ska vara kul och en prestation att köra fort, inte att orka med arrangemanget som sådant.

Förutom varvtid kan startordningen baseras på placering i föregående race, det kan vara omvänd startordning för de 8 första etc.

Tycker mig ha sett att den lilla publik som besöker våra tävlingar dyker upp framåt lunch och jag vet inte om det beror på att de har långt att åka eller om de inte är så intresserade av kvalen.

Man skulle ju kunna testa förfarandet på någon tävling och se hur det fungerar. Kanske inget för SM-klasser förrän man vet om det är bra eller dåligt.

Jag tycker det känns rätt så lagom som det är nu.

Helst skulle jag vilja ha som på LMS racet, där man har två kval och ett race både lördag och söndag. Känns lite tunnt med bara ett kval tycker jag. Det blir så väldigt utslagsgivande och väldigt avgörande om man t.ex skulle ha nåt strul med hojen eller otur med att nån vurpar precis framför en. Har man två kval på sig så blir det mera rättvist, och det blir mindre riskt för att otur/tur påverkar kvalresultatet....

Helst skulle jag vilja ha som på LMS racet, där man har två kval och ett race både lördag och söndag. Känns lite tunnt med bara ett kval tycker jag. Det blir så väldigt utslagsgivande och väldigt avgörande om man t.ex skulle ha nåt strul med hojen eller otur med att nån vurpar precis framför en. Har man två kval på sig så blir det mera rättvist, och det blir mindre riskt för att otur/tur påverkar kvalresultatet....

Jamen det är ju jobbigt saaaaaatan juh!!! Det är vi gamlos alldeles för trötta för att orka med! FIIIINT som det är nu!!!!

Men tre race på en helg skulle iofs vara kul.....

Tänkte främst på att om förare eller maskin skadas så att det inte är möjligt att ställa upp igen samma helg. Inte mycket tid att "slicka såren" om en tävlingshelg är tre race.

Ehh:va Hur mycket hinner du idag om du krashar inför lördax rejset och har bombat hojen rejält å stukat en axel. Inte mycke å slicka såren på. Troligen missar du oxå söndagens åk å alla poängen där.

Förutom varvtid kan startordningen baseras på placering i föregående race, det kan vara omvänd startordning för de 8 första etc.

Tycker mig ha sett att den lilla publik som besöker våra tävlingar dyker upp framåt lunch och jag vet inte om det beror på att de har långt att åka eller om de inte är så intresserade av kvalen.

Man skulle ju kunna testa förfarandet på någon tävling och se hur det fungerar. Kanske inget för SM-klasser förrän man vet om det är bra eller dåligt.

Precis va jag satt å tänkte på det me' omvänd startordning för de 8 första i heat1 och övrigas föregående heats positioner.
Å som tidigare sagts är det racen som e' intresanta. Kvalen e' inte särskilt publikvänliga när man inte vet vad som händer ute på banan.

Last edited:
Ur publiksynpunkt så är race roligare att titta på en kval.

Back