Poll: <=125 cc, en bra och säker start i mc karriären?

bra storlek på första hojen

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Orsak till Poll: jag går en kurs i statistik och behöver göra en undersökning om *något*, tänkte att ni kunde hjälpa mig lite!
Ämne: efter diverse mer eller mindre briljanta ideér om vad som kan testas här, t.ex. andelen förare som tankar 98/99 oktan och smiter från blåljus jämfört med de som tankar 95/96/97 :3freak , så blev det istället krasch statistik för de som började karriären på 125cc eller mindre mot de som började på 125cc+ maskiner (ja, 250,400..mindre än 600 faller väl bort :va ).

Själv har jag fått för mig att det är mycket bra att börja på en lätt hoj. Dels för att det är mindre risk att man skadar sig själv allvarligt med 15 kusar, dels pga. de lägre kostnaderna och även för att det är så grymt kul när man byter till en mc med ~100 hästar! :tummenupp

P.S. "allvarlig skada" betyder i detta fall smärta eller nedsatt rörlighet i över en månad.

Last edited:
Vart är pollen då? (Jag vet att du inte hunnit klart ännu.... Jag var bara tvungen :hihi)

Nu finns ingen poll ännu men en del här började köra för 15hk gräns eller mellanhojar.

Själv tror jag all erfarenhet på snällare hojar är possitivt men det tror inte de yngre.
Diskussionen är urgammal.

Ja vet inte om blub blev utslängd från krogen ikväll och tröstar sig själv med att försöka skapa trådar, men om jag skall ge ett svar på pollen så tycker jag 125cc är en YPPERLIG start på mc-karriären. Kan inte bli bättre! :banana

edit. Där kom ju pollen! :crash
edit igen. Dock med kryptiska alternativ...jag står fast vid krogen teorin!

Firefly skrev:
Vart är pollen då? (Jag vet att du inte hunnit klart ännu.... Jag var bara tvungen :hihi)

Jo det tog ett tag att skriva den, visste inte att tråden kom upp före pollen var klar :va

McFille skrev:
Hallå? Problem me pollarna idag, eller driver du bara me oss! :gnissla :7peta
ta de lungt kusin! det tar lite tid att göra en..

jag har haft både 50cc och 125cc och troligen krachat mer än de flesta, även om det inte varit nått allvarligt gata(från banan har jag fått åka tut-tut bil massa gånget) :crash

McFille skrev:
edit. Där kom ju pollen! :crash
edit igen. Dock med kryptiska alternativ...jag står fast vid krogen teorin!

Meh! Lite grötigt är det nog i skallen jo, för tillfället.. :fyllisar

Första gången jag testade någonting över 50 cc med växlar så var det en ZX9R och jag kan lova att det inte är en bra nybörjarhoj, läskigt men kul på ett sätt :)

Dock kört bil innan, förstod principen med manuella växellådor och det gick problemfritt som tur nog.

H4 skrev:
Första gången jag testade någonting över 50 cc med växlar så var det en ZX9R och jag kan lova att det inte är en bra nybörjarhoj, läskigt men kul på ett sätt :)

Rätt stort hopp där! Som sagt, läskigt men kul som attans. Men tänkt om du inte kört 50cc innan, då skulle det nog vart :wiggle :skrämd :crash , moppar skall inte underskattas som lärofordon (även om mopedförare ofta är svåra att underskatta :hihi ).

Nu har jag nog nått smilie kvotan för dagen, "rösta" på och g'natt.

Oj, vilken huvudvärk jag har...
mattan ligger på dass, va fan gör den där?
på golvet i duschen ligger en sax, hur kom den dit?
hjälp mig lösa dessa mysterium

Lite märkligt att det inte finns något alternativ mellan 600 cc och 125. Men men. Kanske inte det trådstartaren är ute efter.

Det blev tyvärr aldrig någon lätt mc för mej. Jag ville men ekonomin fanns inte när päronen vägrade och man själv aldrig hade över 1000 kr på kontot.
Det fick bli min nuvarande "halvtunga" hoj direkt när man hade pengar. Förmodligen inte den bästa nybörjarhojen men det funkar.

En bil körde rakt in i mig på min förra tzr, hon stannade inte vid väjningsplikt o drog mig i sidan.

Resultat: trasig fot som fortfarande gör ont, ont i benet, ont i axeln, ambulanspersonalen sa att jag hade tur, landade på skallen. :död

Är nog därför man är som man är... :hihi

Mc:n blev skrot, sned på dom flesta ställena.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8