Poll: Är ni blodgivare?

Är du blodgivare?

• Antal röstningar
    0
Nix. Varje gång jag har tänkt lämna blod så har tatueringar eller piercings hunnit före och efter varje gadd/piercing så måste man ju vänta ett halvår/år...

Ja jag ger blod. Lämnade för andra gången nu i veckan. Mitt blod funkar på vem som helst om jag har förstått det rätt, blodgruppen heter negativ nånting. Men jag kan bara ta emot från nån med samma blodgrupp som mig.

Jag är inte helt 100 på om jag får ge blod faktiskt... Är diabetiker, ingenting som smittar ju, men har faktiskt inte grävt något djupare i det där med att ge blod...

Last edited:
Rolf S skrev:
Ja jag ger blod. Lämnade för andra gången nu i veckan. Mitt blod funkar på vem som helst om jag har förstått det rätt, blodgruppen heter negativ nånting. Men jag kan bara ta emot från nån med samma blodgrupp som mig.

Du har nog blodgrupp 0 (noll) RhD negativ. Det som är positivt är att ditt blod är extra värdefullt eftersom du kan ge det till precis alla blodgrupper! Används tex på akutmottagningar när man inte hinner blodgruppsbestämma patienten. Det negativa är att du inte kan få av just någon annan än med just din grupp..

Hinkas skrev:
Jag är inte helt 100 på om jag får ge blod faktiskt... Är diabetiker, ingenting som smittar ju, men har faktiskt inte grävt något djupare i det där med att ge blod...

Diabetiker får inte lämna så att man inte förvärrar sjukdomen i onödan.

Jag ger blod och är (var) spruträdd, något måste man ju göra för att övervinna sina fobier ;)

Ar givare jag med, var dit senast i tisdags. Haller pa med en overtalnings/info-kampanj pa jobbet for att fa fler att bli blodgivare, och i stort sett alla ar valdigt positiva :tummenupp

Ett schysst satt att hjalpa nagon annan, och en gratis minihalsokoll varje gang. Och sen kanns det pa nat vis gott att "byta bort" lite gammalt blod ibland, sa man inte har samma klegg i adrorna alltid, hehe!

Sa ivag nu! /Lasse

Jag lämmnar men just nu får jag inte då jag varit i ett i ett land med hög malaria risk under en längre tid.

Jag har flera ggr varit iväg och försökt bli blodgivare men mina kärl gillar inte deras tjocka nålar, utan spricker. (Känns rätt skumt, precis som snärten när en gummisnodd går av. :brinnerup )Sist sa de att jag skulle vänta minst tio år innan jag återkom, för att kärlen då kanske har hunnit "sega" till sig... Trist, när man väl är villig att lämna blod. :(

Självklart är man blodgivare. Jag har också nånsåndär blodgrupp som jag kan ge till allihopa men bara kan få av samma sort tillbaka.

Visserligen är det sköningar till nålar dom sticker in, lagom grova för att blodet skall rinna fint men det var värst första gången då man var nervös.
Sen har det gått jättebra. Man sörplar lite juice under tiden och pratar med dom trevliga damerna. Sen får man en liten present som tack för hjälpen.
Alla tiders att kunna hjälpa andra människor genom en sån, enligt mig, liten insats!

Jag anmälde mig som blodgivare och de tog några tester så skulle jag få komma tillbaka och ge blod om ett par månader. Ett par månader gick och jag gick tillbax till blodbussen och lämnade blod för första gången och det gick bra. Ett par timmar senare så ringer mobilen:
"Hej, det är från blodbussen. Du var här och lämnade blod förut, mår du bra?"

Skoja inte nervös man blev då! Det visade sig att jag hade skyhög sänka och hade tydligen haft det första gången jag var där och testade mig oxå. Tanten var påstridig och förklarade för mig att jag mådde inte alls så bra som jag själv trodde, så det så! hehe... Jag var tvungen att gå till en läkare för en ordentlig undersökning och då visade det sig att min trasiga rygg som jag hade vant mig vid efter typ 7 år var reumatism och att jag hade gått med en aggresiv inflamation i ryggen i ett par månader...

Så summa sumaro, jag får inte ge blod pga reuman, men jag rekmenderar alla andra att göra det!

Jag lämnar blod men kommer fan aldrig ihåg min egen blodgrupp ens.. finns AB+ kanske? Har jag det eller är det den enda blodgruppen jag känner till? :va

Normalt har jag hög smärttröskel men det är något lustigt nervöst över just blodgivningen och minuterna innan de ska sticka in skiten. Nästan lite roligt eller spännande. Ngn mer som brukar känna likadant?

Lämnar sen nåt år tillbaka. Testade mig för många år sen men fick då till svar
att jag hade för lågt blodvärde och behövde mitt blod själv.

Det är tydligen inte ovanligt att järnvärderna sjunker när man tränar mycket vilket jag gjorde på den tiden.

Numer är jag inte riktigt lika flitig med tränandet och har fått upp mina värden till en nivå där jag får lov att lämna blod. :)

5 ggr har det blivit nu :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...