Poll: Är ni blodgivare?

Är du blodgivare?

• Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Såg en tråd i gbg-forumet om blodgivning och blev lite nyfiken.

Är ni blodgivare eller kan ni tänka er att bli? Ni som inte är det, har ni nån bra orsak (förutom sjukdom el liknande) eller är det som för dom flesta; det har inte blivit av...

Allt blod behövs, och som här i gbg så är det ont om blod. Jag var och lämnade nu i veckan och dom hade bara några påsar extra mot efterfrågan..

Ni som inte är det och kan tänka er att lämna föreslår jag en titt på www.geblod.nu

Jag lämnar blod av flera anledningar, bl.a för att:

Man får en regelbunden kontroll av sina värden.

HIV testas varje gång (de ser om man har en infektion)

Man gör en insats. Blod behövs i mängder.

Och, det går att bemästra sprutfobi!

/ Johan

Markus skrev:
Något du oroas ofta över? :hihi

Allt för ofta... Är inte alltid så slug under bortamatcherna. :tomten
HIV dör man av, de andra kan man bota (oftast).

Tycker hursomhelst att det är skönt att få bekräftat att man är frisk!

Fakkverk skrev:
Jag lämnar blod av flera anledningar, bl.a för att:

Man får en regelbunden kontroll av sina värden.

HIV testas varje gång (de ser om man har en infektion)

Man gör en insats. Blod behövs i mängder.

Och, det går att bemästra sprutfobi!

/ Johan

Jag tycker att det finns väldigt få anledningar att inte ge.

Vi hojåkare är ju en riskgrupp vad det gäller olyckor tex. Dessutom är många killar, som ibland är berusade osv. så då har vår riskfaktor stigit med några hundra gånger med medelsvensson. Vi om några borde ju ge, om man tänker på det viset.

Det är ju dock inte det som är grejen utan tanken med att ingen vet när man själv ligger där och får någon annans blod. Solidariskt var ordet!

Fakkverk skrev:
Allt för ofta... Är inte alltid så slug under bortamatcherna. :tomten
HIV dör man av, de andra kan man bota (oftast).

Tycker hursomhelst att det är skönt att få bekräftat att man är frisk!

NEJ! Man dör inte av HIV :fakta

HIV bryter ner imunförsvaret och sen dör man av en enkel förkylning! :mattias

(Ja, jag lämnar blod.)

Jag har varit 2ggr på blodcentralen där jag bor och försökt få lämna, men båda gångerna har det varit samma tant (sköterska) som kollat mina blodkärl, och konstaterat att de är för dåliga/små/"osynliga".
Känns tråkigt, eftersom jag gärna vill lämna blod och plasma.
Men men, har iaf gjort ett (två!) försök :)

Jupp, jag lämnar blod. Gjorde det senast i tisdags och det va min 8:de gång :) Kommer fortsätta att lämna blod tills mina vener inte orkar längre (det börjar gå lite dåligt redan nu).

/Annicka

Japp, blodgivare OCH stickrädd.

Men det är för en god sak, så då är det värt att ha lite ont i magen o vara vit i ansiktet en stund.

Enda nackdelen är att det tar lång tid att tömma, bara för att jag är så spänd. :brinnerup Men jag jobbar på att blir mer avslappnad.

Och till er som inte kommit er för.

GE BLOD NU...!!!!!!! ALLA BEHÖVS!!! :tummenupp

//Mad

Nu har jag anmält mitt intresse för att ge. Bara å vänta å se om min soppa i ådrorna är nått å ha. :3freak
Bra grej å lägga upp hemsidan :tummenupp

Det här hade varit mycket skojigare om en kille skrivit det men det är fortfarande kul. :hihi

Madhonda skrev:
Enda nackdelen är att det tar lång tid att tömma, bara för att jag är så spänd.

Komigen nu alla ni som kan lämna blod. Anmäl er nu! Det är inte krångligt, det känns endast marginellt, det tar 15-30 min, och inte minst så skulle väl ingen här tacka nej till att få blod!

Blod går inte att framställa på konstgjord väg idag och det behövs fler givare!

Zandrah skrev:
Jag har varit 2ggr på blodcentralen där jag bor och försökt få lämna, men båda gångerna har det varit samma tant (sköterska) som kollat mina blodkärl, och konstaterat att de är för dåliga/små/"osynliga".
Känns tråkigt, eftersom jag gärna vill lämna blod och plasma.
Men men, har iaf gjort ett (två!) försök :)

Jag känner igen din story, de hittade inte ens venen för att ta ett sketet rör för proverna, så hur de ska få in den lite större nålen för tappen det är en gåta, de grävde så pass i armen att jag blev svimfärdig. :)

Jag gick till blodcentralen för att bli blodgivare...men fick åka därifrån med järntabletter.Hade för dåligt blodvärde själv...va nästan att jag fick en blodtrasfution på plats.Men jag har istället blivit organ donator om jag skulle bli hjärndöd eller kommer att dö eller nått....så jag har gjort en liten järning i samhället tycker jag. :)

A-star skrev:
Jag gick till blodcentralen för att bli blodgivare...men fick åka därifrån med järntabletter.Hade för dåligt blodvärde själv...va nästan att jag fick en blodtrasfution på plats.Men jag har istället blivit organ donator om jag skulle bli hjärndöd eller kommer att dö eller nått....så jag har gjort en liten järning i samhället tycker jag. :)

Vegetarian?

Annars; ät kött och bums tillbaka om några månader!

Har man ingen direkt anledning som att man ex. är blodsjuk(eller ostickbara ådror som nån skrev) eller extremt stickrädd så är det bara fånigt att inte vara blodgivare.
Är man så egocentrisk så är det dags för farbror hjärnskrynklare.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph