Politiskt korrekt

tEKLa

- Mrs Magniffen
Gick med
6 Jul 2009
Hoj
Såld!
Halloj,
Har många gånger funderat på vad som är sk politiskt korrekt i vissa situationer, sammanhang, händelser, möten etc etc :confused:

Själv upplever jag att det allt för ofta blir konflikt pga att folk inte vet vad som gäller, dvs de saknar kunskap om vad som är sk politiskt korrekt. Så hur gör man? Upplyser man vederbörande om vad som är politiskt korrekt eller....? :va

Def: Wikipedia:
Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle.

Jag har ett konkret exempel:
Är det politiskt korrekt att säga god morgon kl. 10 på morgonen eller är det god förmiddag man säger då? Och är det politiskt korrekt att hänvisa till sen eftermiddag när klockan är 15?

Dina exempel handlar mer om etikett än politisk korrekthet.

Politisk korrekthet är när du säger det du tror att folk vill höra, snarare än vad du egentligen tycker.

Det är när du går på middagsbjudning och får äta något vedervärdigt som alla andra gäster hyllar. Då är du politiskt korrekt när du säger att det var det godaste du ätit.

Dina exempel handlar mer om etikett än politisk korrekthet.

Politisk korrekthet är när du säger det du tror att folk vill höra, snarare än vad du egentligen tycker.

Det är när du går på middagsbjudning och får äta något vedervärdigt som alla andra gäster hyllar. Då är du politiskt korrekt när du säger att det var det godaste du ätit.

Neee, nu är jag inte med....

Wikipedia: Etikettregler är regler för umgänge människor emellan. Etiketten skiljer sig mellan olika kulturer och tidsåldrar. osv

Hence det du pratar om, DET är etikett :näsblod

Det var just det med kompetens.... Risken är stor att den stora massan egenligen inte förstår innebörden av själva politisk korrekt....

Jag säger god morgon så länge det inte var alltför länge sedan jag vaknade, vare sig det är omkring 8, 10 eller 12 på dagen:D

Def: Wikipedia:
Politiskt korrekt: som stämmer väl överens med åsikterna hos det (för tillfället) ledande kulturskiktet i frågor som rör politik och samhälle.

Jag har ett konkret exempel:
Är det politiskt korrekt att säga god morgon kl. 10 på morgonen eller är det god förmiddag man säger då? Och är det politiskt korrekt att hänvisa till sen eftermiddag när klockan är 15?

Vad gafflar du om? Ditt exempel handlar inte om politik eller samhälle enligt din egen definition.

Du får väl fråga hon östermalmstanten med blåa håret.
Hon brukar svara på frågor om vett och etikett.

Politisk korrekthet innebär ju att inte säga saker som är kränkande för minoriteter exempelvis invandrare, bögar eller rullstolsbundna.

PK är inget som faller i god jord på SH.

I den riktiga världen utanför är den lika dant.

Man står för det man tror på och PK är inte det man tror på:gnissla

Last edited:
Jag har optimerat bort alla hälsningsplatityder utom god morgon som får fungera hela dygnet.

I övrigt har det ju inget med politisk korrekthet att göra. Om du nu inte tycker att politik har med dagens tider att göra.

Politisk korrekthet innebär ju att inte säga saker som är kränkande för minoriteter exempelvis invandrare, bögar eller rullstolsbundna.

Om man inte bor i ett land där det är olagligt att vara bög och det är döds- el. spöstraff för homosexualitet. Där vore det snarare politiskt korrekt att vara mot bögar..
-"They are eating da poo poo!"...

...Att okritiskt hålla med den etablerade sanningen och det som anses vara rätt enbart för att det är just den etablerade sanningen....

Sen finns det de som, i sann tonårsanda, har som självändamål att alltid vara politiskt inkorrekta, oavsett fråga. Detta är något som är särskilt hyllat på SH.

Det finns alltså folk som på riktigt sitter och funderar på sånt här mitt på alla hjärtans dag?
Istället för att ge sin kära mor en kram och säga att man älskar henne eller varför inte ge bort en ask med geleghärtan eller en bukett rosor till nån man tycker om...? :rolleyes:

Mackan är säkert bättre på Politisk korrekthet, det ni har diskuterat hittils faller under etikett.

Politisk korrekthet är att vitpixla bilden på en våldtäktsneger, men inte pixla bilden alls på Mats Alm.

Politisk korrekthet är att kalla det "Kompetensinvandring" när det kommer hit ett dussin somalier vars enda kompeten är att odla och bruka Khat men kalla det "rörlighet på arbetsmarknaden" när svensk vårdpersonal flyr till Norge.

Det du gör är att ljuga.

Konstant.

Endast då kan du uppnå politisk korrektperfektionism.

Mackan är säkert bättre på Politisk korrekthet, det ni har diskuterat hittils faller under etikett.

Politisk korrekthet är att vitpixla bilden på en våldtäktsneger, men inte pixla bilden alls på Mats Alm.

Politisk korrekthet är att kalla det "Kompetensinvandring" när det kommer hit ett dussin somalier vars enda kompeten är att odla och bruka Khat men kalla det "rörlighet på arbetsmarknaden" när svensk vårdpersonal flyr till Norge.

Fifan vad jag älskar när folk är rakt på sak. :yoparty

Det var just det med kompetens.... Risken är stor att den stora massan egenligen inte förstår innebörden av själva politisk korrekt....

Jag förstår att det är förvillande. Finns ingen riktig logik i det.

Politisk korrekthet är när man lindar in sanningen i en massa bomull så att ingen ska bli stött eller sårad av det man säger. Undantaget om det gäller vita män. Helst medelålders och straighta. Där är det politiskt korrekt att skrika ut sitt hat så högt man kan.

En grundregel för att vara PK: Kan någon, om än med extremt livlig fantasi, få för sig kalla dig homofob, rasist, kapitalist, mansgris, gammalmodig eller trångsynt pga av det du tänker säga = Håll käften eller applicera korvgubbes pk-filter. Då är du safe.

Last edited:
Fifan vad jag älskar när folk är rakt på sak. :yoparty

Jag förstår att det är förvillande. Finns ingen riktig logik i det.

Politisk korrekthet är när man lindar in sanningen i en massa bomull så att ingen ska bli stött eller sårad av det man säger. Undantaget om det gäller vita män. Helst medelålders och straighta. Där är det politiskt korrekt att skrika ut sitt hat så högt man kan.

En grundregel för att vara PK: Kan någon, om än med extremt livlig fantasi, få för sig kalla dig homofob, rasist, kapitalist, mansgris, gammalmodig eller trångsynt pga av det du tänker säga = Håll käften eller applicera korvgubbes pk-filter. Då är du safe.

Nu missade du stridsropet framför alla. "Krängt"

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...