Politiskt intresse

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Det är nog en strävan efter politiskt inflytande och makt som får någon att satsa 140 miljoner dollar ur egen ficka. Vore Kalifornien ett självständigt land skulle det vara världens sjunde största ekonomi. Lätt att glömma bort.

Rätt vettigt att man har en maximal tidsgräns på 8 år på guvernörsposten. Borde nog införa något liknande här i Sverige för att förhindra att folk stannar på sina politiska poster för länge.

Det är nog en strävan efter politiskt inflytande och makt som får någon att satsa 140 miljoner dollar ur egen ficka. Vore Kalifornien ett självständigt land skulle det vara världens sjunde största ekonomi. Lätt att glömma bort.

Rätt vettigt att man har en maximal tidsgräns på 8 år på guvernörsposten. Borde nog införa något liknande här i Sverige för att förhindra att folk stannar på sina politiska poster för länge.

Var väl Alf Svensson som sa att man bör byta med jämna mellanrum... men satt kvar i 31år själv.

har två citat som passar in här:

"Politicians and diapers have two things in common, they should be changed regulary and for the same reason"

"Politics are derived from the words poly, which means many, and tics, which means blood sucking parasites"

Det är nog en strävan efter politiskt inflytande och makt som får någon att satsa 140 miljoner dollar ur egen ficka.

I de flesta länder jämförbara med vårat en gång så stolta Konungarike är det säkert så men i USA har de en helt annan syn på det där. Det finns flera exempel på stormrika amerikaner som engagerar sig ideellt på ett sätt som får medelsvensson att ana oråd.

Warren Buffet:
"...he would begin to give away his Berkshire Hathaway fortune, then and now worth well over $40 billion."

http://money.cnn.com/2006/06/25/magazines/fortune/charity1.fortune/

Min poäng är att 140 miljoner dollar satsar man förmodligen om man är en sann idealist, sådana som inte finns i Sverige alltså. :mad:

Det kan mycket väl vara som du säger. Glöm dock inte bort att man har en annan skattelagstiftning som uppmuntrar till välgörenhet. Antagligen en av de stora anledningarna varför det är så populärt med välgörenhetsgalor där borta. Inte bara får de visa mänsklighetens goda sida. De får dessutom tillfälle att umgås socialt med sina jämnlikar där kändiseliten underhåller dem.

Jag vet att jag är en cynisk person när det gäller sådant här. Det är förhållandevis få människor som är idealister idag - även bland världens multimiljonärer.

Sedan kan jag tycka att det är bra att USA har så pass generös lagstiftning. Jag hade gärna valt vart jag vill att mina surt skattade pengar ska hamna. Åtminstone den delen som motsvarar vårt utlandsbistånd.

I de flesta länder jämförbara med vårat en gång så stolta Konungarike är det säkert så men i USA har de en helt annan syn på det där. Det finns flera exempel på stormrika amerikaner som engagerar sig ideellt på ett sätt som får medelsvensson att ana oråd.

Warren Buffet:
"...he would begin to give away his Berkshire Hathaway fortune, then and now worth well over $40 billion."

http://money.cnn.com/2006/06/25/magazines/fortune/charity1.fortune/

Min poäng är att 140 miljoner dollar satsar man förmodligen om man är en sann idealist, sådana som inte finns i Sverige alltså. :mad:

Back