Politiska kaoset i Thailand

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tror ni det kommer att lugna ner sig nu när rödskjortornas ledare givit upp eller kommer situationen att trappas upp?

Uppenbarligen finns det ett stort missnöje i landet.

Nu var det många år sedan jag besökte landet och det var kortvarigt. Aldrig fick jag känslan att det skulle finnas så mycket missnöje begravt.

Då visste jag inte så mycket om landet, men om jag förstått saken rätt har det varit politiska oroligheter under lång tid. Bara det att det inte kommit turisterna till känna. Man har begränsat skadan till landsbygden långt ifrån turiststråken.

Hur påverkar det här värdena på de bostäder utlänningarna köpt i landet? Märkligt nog har priset på Thailändsk valuta stigit med ca 20% enligt en vän. Det ska kompensera värdefallet. Frågan är om någon vågar köpa något i landet nu? Jag skulle då inte gjort det.

Just nu är det uppenbart att situationen har blivit värre pga att ledarna gav upp. Många rödskjortor är nu enbart ute efter att förstöra så mycket som möjligt, vilket är trist. Som du säger så har det varit politiskt oroligt sedan många år. Minns inte när det var senast armén var ute och skjöt demonstranter, tror det var ungefär 10 år sedan eller så. Om lite mer än 30min är det utegångsförbud här.

Dom verkar ju fortsatt lite sura...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/brander-i-bangkok-sedan-rodskjortor-givit-upp-1.1107801

Omkring hundra anställda vid en tv-kanalen Chanel 3 är instängda i en byggnad som demonstranter satt eld på, rapporterar en tjänsteman enligt AFP.

Militärer sade att en helikopter har skickats till byggnaden för att flyga ut personalen, som befinner sig på ett av de övre planen.
Annons:

- När vi skickade dit en brandbil angreps den. Nu har demonstranterna dragit sig tillbaka så vi har skickat dit en brandbil igen, sade en talesman för Bangkoks brandförsvar till AFP.

Hur är det att vara på plats i Bankok i dessa orostider? Märker man av det överallt eller är det begränsat till vissa områden i staden?

En rätt stor del av landets inkomster kommer väl från turismen. Många turister väljer nog något annat resmål. Svårt att bilda sig en uppfattning om hur läget är i landet via medier. På det stora hela förlorar landet anseende desto längre oroligheterna pågår så öppet som det nu gör.

Många rödskjortor känner nog sig övergivna nu när deras ledare insett att loppet är kört eller att konsekvenserna för fortsatt våld är ett än värre alternativ än att landets kontrolleras av andra falangen.

Just nu är det uppenbart att situationen har blivit värre pga att ledarna gav upp. Många rödskjortor är nu enbart ute efter att förstöra så mycket som möjligt, vilket är trist. Som du säger så har det varit politiskt oroligt sedan många år. Minns inte när det var senast armén var ute och skjöt demonstranter, tror det var ungefär 10 år sedan eller så. Om lite mer än 30min är det utegångsförbud här.

Det har varit ganska begränsat tills för ett par dagar sedan. Det började urarta sedan Seh Daeng (en ex-militär som gick över till rödskjortorna) skjöts och senare dog. Sedan det har det spridit sig en del och däcksbränningen började. Dock är det fortfarande säkert att vistas utanför dessa områden. Man märker dock att det är lite tystare än vanligt och många butiker är stängda. Trots utegångsförbudet är det fortfarande en del trafik och folk på gatan nedanför. Jag kan höra knallar från skottlossning (eller explosioner) från en av dessa däckbränningsområden nära min lägenhet. Såhär såg det ut från min balkong tidigare idag:

Jag har följt händelserna sedan dom började för över två månader sedan. Mina bilder finns här (dom senaste längst ner): http://www.flickr.com/photos/aeylabs/sets/72157623680322541/

Har också förstått att våldet urartade när Thailands Braveheart (så kallades han i eng. press) sköts ihjäl av prickskytt.

Det är David mot Goliat just nu. Så länge regeringen kontrollerar armén kommer nog rödskjortorna ingenstans. Är även Polisen trogen regeringen. Faran ligger väl i om fler skulle byta sida.

Skulle nog inte resa till Thailand inom den närmsta tiden personligen.

Fina bilder du tagit. Arbetar du som fotograf eller har tagit bilderna för att visa vänner, bekanta och sådana som oss?

Det har varit ganska begränsat tills för ett par dagar sedan. Det började urarta sedan Seh Daeng (en ex-militär som gick över till rödskjortorna) skjöts och senare dog. Sedan det har det spridit sig en del och däcksbränningen började. Dock är det fortfarande säkert att vistas utanför dessa områden. Man märker dock att det är lite tystare än vanligt och många butiker är stängda. Trots utegångsförbudet är det fortfarande en del trafik och folk på gatan nedanför. Jag kan höra knallar från skottlossning (eller explosioner) från en av dessa däckbränningsområden nära min lägenhet. Såhär såg det ut från min balkong tidigare idag:

Jag har följt händelserna sedan dom började för över två månader sedan. Mina bilder finns här (dom senaste längst ner): http://www.flickr.com/photos/aeylabs/sets/72157623680322541/

Hur är det att vara på plats i Bankok i dessa orostider? Märker man av det överallt eller är det begränsat till vissa områden i staden?

En rätt stor del av landets inkomster kommer väl från turismen. Många turister väljer nog något annat resmål. Svårt att bilda sig en uppfattning om hur läget är i landet via medier. På det stora hela förlorar landet anseende desto längre oroligheterna pågår så öppet som det nu gör.

Många rödskjortor känner nog sig övergivna nu när deras ledare insett att loppet är kört eller att konsekvenserna för fortsatt våld är ett än värre alternativ än att landets kontrolleras av andra falangen.

Jag var hängde med redshirtsen i BK rätt mycket i mars/april, dock hade det ju inte blivit riktigt lika våldsamt då. Dock var det tydligt att de var väldigt motiverade och hade inga planer på att ge upp. Några av dem jag umgicks mest med var dessutom avhoppade poliser. Det går utmärkt att turista på övriga områden, men jag måste säga att det var intressant att redshirta. Oavsett om militären slår ner denna omgång demonstrationer så kommer det komma nya, tills det blir demokrati.

Dessutom är även många militärer/poliser "vattenmeloner" dvs gröna på utsidan men röda inuti.

Det är sådana saker som gör läget extra känsligt. Bara för att man är militär, polis eller har annan hög befattning innebär det inte att man stödjer den styrande regimen. Kan mycket väl tänka mig att en del av dem i hemligt stödjer rödskjortorna.

Vi får hoppas att ett inbördeskrig inte är nära förestående. Att man sätter in militären mot folket är sällan ett bra tecken.

Svårt som utlänning att förstå det som sker i landet nu. Man har inte direkt haft uppfattningen att Thailand är ett instabilt land politiskt även om det skett kupper förr.

Några av dem jag umgicks mest med var dessutom avhoppade poliser. Det går utmärkt att turista på övriga områden, men jag måste säga att det var intressant att redshirta.

Dessutom är även många militärer/poliser "vattenmeloner" dvs gröna på utsidan men röda inuti.

Kan någon förklara vad det är som gått fel? Vad slåss dom om?
Tänk er att ni pratar med en femåring.. :näsblod

Kan någon förklara vad det är som gått fel? Vad slåss dom om?
Tänk er att ni pratar med en femåring.. :näsblod

Det är lite som om sossarna skulle gå in och försöka störta nya regeringen efter förra valet när de blåa vann, de kan inte godta det helt enkelt. De vill istället ersätta en korrumperad ledare med en annan korrumperad ledare som dessutom lever i landsflykt för att undvika att ställas inför rätta.
Demokrati fungerar inte överallt då det kräver någorlunda utbildning, samhällsinformation och en inte fullt lika inflytelserik kund *menade KUNG*.
Men sen ska man ha i åtanke att det har gått ruskigt fort i många av de asiatiska länderna jämfört med många av våra europeiska. Inte alla har haft möjlighet att ta del av allt och känner sig säkerligen inte tillräckligt uppskattade och väljer då sida istället för att göra det bästa av läget.

Last edited:
Jag tror att anledningen till att detta händer är pga att befolkningen, speciellt rödskjortorna är generellt dåligt allmänbildad och saknar kritiskt tänkande. Få talar något annat språk än thailändska och deras världsbild är därför väldigt begränsad till vad thaimedia visar. Det kanske man kan säga om svenskar också för så fort dom är utomlands ser man dom surfa Aftonbladet... Men hursomhelst, någon person som står högre än dom säger åt dom att dra till Bangkok och demonstrera och det gör dom. Skulle du fråga exakt vad det är dom vill uppnå, hur, varför etc så skulle du nog få lustiga svar som visar på usel (ingen) utbildning/verklighetsuppfattning om hur saker och ting fungerar i världen. Just avsaknaden av kritiskt tänkande är skrämmande vilket vi kan se nu när det härjas, bränns och förstörs. Nuvarande PM Abhisit är född och utbildad i England och ser nog världen med lite mer västerländska ögon än vad befolkningen gör. Jag vågar inte ens tänka på hur frustrerande det måste vara för honom att ha att göra med dessa bönder. Det är min uppfattning efter lite mer än två år i landet. Ta det gärna med en nypa salt för ingen kommer någonsin förstå hur thailändare tänker :)

Harmon Rabb: Tack, fotade mest för egen skull, ville dokumentera det som händer. Är bara en glad amatör. Bor en bit ifrån dom värsta oroligheterna så jag har inte lyckats täcka det så väl som andra. En bekant var närvarande precis när Seh Daeng skjöts och han lyckades sälja sina bilder till Reuters för fina pengar, den jäveln :) Det sägs att rödskjortorna som är ute och härjar nu är ute efter pressen så man får nog passa sig med att vifta med kameran ett tag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park