Politikerlöner kontra övrigt skatteslöseri

Det sjukaste med politikers löner är ju när dom har suttit sina 8år och sedan kan hinka in riksdagspension.
Fram med giljotinerna.

Visst är det lite sjukt när en politiker själva fuskar med sjukdagar, säger att en kommunalanställd faktiskt fick hela 3,5% i löneförhöjning på 20 år medans dom själva höjer sig lön med flera tusen varje år...
Det blir ju lite fel när man lagstiftar om saker och sen inte följer dom lagarna själva..
Dock att tänka på..
Bara försäkringskassan pumpar ut långt över en miljard i olika bidrag, om dagen!!
Så huruvida en statsminister tjänar 1,5 mille eller 2 mille är faktiskt rätt litet i sammanhanget...
Sen tror jag ju inte att VD:ar gör ett mycket bättre jobb när dom har 10-15 mille i årslön men det är ju en annan sak..

Varför ska just politiker sjukskriva sig om arbetat tillåter att de kan sköta det hemifrån?

Personligen har jag inte varit sjukskriven de senaste tre åren av precis samma anledning; jobbet som jag får betalt för blir gjort ändå.
Media tog antagligen upp det för att reta upp blåkragarna...

Varför ska just politiker sjukskriva sig om arbetat tillåter att de kan sköta det hemifrån?

Personligen har jag inte varit sjukskriven de senaste tre åren av precis samma anledning; jobbet som jag får betalt för blir gjort ändå.
Media tog antagligen upp det för att reta upp blåkragarna...
Det är alltid blåkragarna som ska retas med denna typ av 'reportage'. Tacksamt är det också, med tanke på att det lyckas varje gång. Det där med att tänka längre än näsan räcker är tydligen mycket svårt.

Får att återgå till ämnet...

Jag undrar också varför tidningarna inte en gång för alla gör en artikel om det hela? Varför håller de tillbaka det istället för att lägga fram det svart-på-vitt?

Vart går bidragen? Vill Svenska folket ha det så? Skapa en debatt.

Är man intresserad av försäkringskassans utbetalningar finns det en hel del information i deras årsredovisning.

Massmedia och inte minst politiker försöker ju så gott de kan att
framställa bidrags och ersättningssystemen som belastningar för
statsekonomin, men som man kan läsa går sjukförsäkringen (och
även andra verksamheter) med riktigt saftiga överskott.
Svenska folket sjukskriver sig helt enkelt inte tillräckligt för att göra av
med premierna som betalas in till sjukförsäkringen.
VARJE svensk fick ca 100 SEK/månad för LITE från sjukförsäkringen för att
göra av med försäkringens intäkter. Dom pengarna åkte rakt in i
statskassan. (Tex till statsrådens "pisslöner".)
Dvs skulle man avskaffa den allmänna sjukförsäkringen skulle man vara
tvungen att HÖJA skatterna!

Last edited:
Problemet med politikerlöner är väl knappast om de är höga eller låga. Däremot är det jävligt irriterande med riksdagspolitiker som anser att man måste avbryta sin föräldraledighet under sommaruppehållet och istället ta ut ordinarie riksdagsmannalön under denna tid.

För att inte tala om Thomas Bodström som sitter på kändisrättegångar och drar statsverket på 1350 spänn i timman, samtidigt som han uppbär riksdagslön. Fyfan!

Och tex USA`s president får ju flera miljarder i officiell lön.....not.

Tror till och med att han tjänar mindre än 1.5 milj.

Sen att han får in pengar på sitt privata konto på en uppsjö av olika andra sätt är ju en annan debatt.

Helt appropå såg jag ett program (Insider?) om politikernas stolthet över att ALDRIG sjukskriva sig.:rolleyes: Betyder det att politiker aldrig är sjuka....hell no...dom skiter bara i att sjukanmäla sig, (SKA göras från första dagen ovsett helg eller ej) och håvar in full lön trots att dom ligger hemma i 40 graders feber, "man kan ju svara på mail, ju" hette det flera gånger.

Kunde alla stanna hemma och "jobba" trots 40 graders feber skulle försäkringskassan antagligen få slå igen verksamheten.

Skiter totalt i vilken färg politikern har...arrogansen är total och skrämmande.

Skulle jag jobba så mycket obetald övertid som nämnda politiker skulle jag inte känna minsta dåligt samvete om jag skrev full tid trots att jag var sjuk.

Så länge folk sköter det de har betalt för så skiter jag i om de är hemma, på jobbet eller i Timbuktu.

Problemet med politikerlöner är väl knappast om de är höga eller låga. Däremot är det jävligt irriterande med riksdagspolitiker som anser att man måste avbryta sin föräldraledighet under sommaruppehållet och istället ta ut ordinarie riksdagsmannalön under denna tid.

För att inte tala om Thomas Bodström som sitter på kändisrättegångar och drar statsverket på 1350 spänn i timman, samtidigt som han uppbär riksdagslön. Fyfan!
När sedan nämnda politiker, barnbidragsgrejen, säger att det är en ren slump att de gjort så vid fyra separata tillfällen gör mig mer förbannad. Säg som det är. Du gör det för att det går, du får mer pengar i kassan och kan vara hemma längre med dina barn. Försök inte ljuga oss rakt upp i ansiktet.

Det känns som om fokus i sverige väldigt ofta läggs på fel saker, skit i vad politiker får betalt och kolla på vad de presterar istället även om detta är svårare att mäta och kanske kräver lite tankekraft och inte genererar fina löpsedlar.

Skit även i könsfördelningen i riksdagen och kolla på reell kompetens...

bara som exempel.

När sedan nämnda politiker, barnbidragsgrejen, säger att det är en ren slump att de gjort så vid fyra separata tillfällen gör mig mer förbannad. Säg som det är. Du gör det för att det går, du får mer pengar i kassan och kan vara hemma längre med dina barn. Försök inte ljuga oss rakt upp i ansiktet.

Det sägs ju att det florerar ett visst förakt för politiker. Det förefaller finnas anledning till det.

Det är alltid blåkragarna som ska retas med denna typ av 'reportage'. Tacksamt är det också, med tanke på att det lyckas varje gång. Det där med att tänka längre än näsan räcker är tydligen mycket svårt.

Alla snackar skit om alla i spelet.... OK om du tjänar mer, jag skiter i vilket...
det finns allvarligare saker att snacka om.

PLUS att jag inte bryr mig om nånting
:mad:

Last edited:

Ja, och om nu föräldraförsäkringsfusket nu är 229 MSEK per år, som
F-kassan har räknat ut, innebär det att var och en av oss hederliga
svenska arbetare måste jobba en och en halv sekund extra varje
arbetsdag för att betala för detta fusk!

Men det är ju inte det största hotet mot svensk ekonomi.
Jag har flera gånger sett folk som i smyg har petat sig i näsan på
arbetstid. Att peta sig i näsan brukar ta åtminstone fem sekunder.
Jag har en känsla av att det här näspetandet är spritt på hela den
svenska arbetsmarknaden. Om vi antar att varje svensk petar näsan en
gång varje dag under arbetstid är det alltså något som drabbar den
svenska ekonomin mångdubbelt värre än föräldraförsäkringsfusket.
DET är verkligen något som det borde skapas en debatt om i media!
Politikerna kan inte blunda för näspetandet hur länge som helst. Vi får
verkligen hoppas att det blir en kärnfråga i nästa valrörelse. Då kanske
vi äntligen kan få en hamdlingskraftig regering som kan ta i tu med och
stävja näspetandet så att det inte raserar den svenska ekonomin.

Ja, och om nu föräldraförsäkringsfusket nu är 229 MSEK per år, som
F-kassan har räknat ut, innebär det att var och en av oss hederliga
svenska arbetare måste jobba en och en halv sekund extra varje
arbetsdag för att betala för detta fusk!

Men det är ju inte det största hotet mot svensk ekonomi.
...

Nej, det största hotet är när folk börjar rycka i axlarna för fusket. "Ähh, det gör väl inget - alla andra fuskar ju med något".

Skulle jag jobba så mycket obetald övertid som nämnda politiker skulle jag inte känna minsta dåligt samvete om jag skrev full tid trots att jag var sjuk.

Så länge folk sköter det de har betalt för så skiter jag i om de är hemma, på jobbet eller i Timbuktu.

Må vara..men då ska man inte snacka skit om problemen med bidragsfusk när man själv bidrar till fusket (inkassera lön när man är hemma från jobbet och tex ställer in möten/resor med mera som du SKA utföra, man gör inte sitt JOBB då, ser du). Dubbelmoral kallas det.

Sry, men det finns inget som heter "obetald övertid" när du är riksdagspolitiker, du ska vara tillgänglig 365 dgr om året, punkt..gillar du inte läget, välj en annan karriär. Och tro inte för en sekund att dom inte får betalt för "besväret". "Traktamente" är bara ett exempel på hur dom saltar lönekuvertet.

Fusk är fusk oavsett om du gör skillnad på folk och folk eller ej, oavsett om fuskaren har en fin titel efter namnet eller ej, svårare än så är det inte.

Men som sagt, ska man fuska, snacka då inte skit om andra fuskare och bedriv häxjakt på tex alla sjuk simulanter, luktar så jävla illa då.

Trot eller ej men inte ALLA kan "jobba" hemifrån liggandes i 40 graders feber, bara våra engagerade politiker som "offrar" sig så innerligt klarar det. Sen om man råkar befinna sig i sommarstugan när viruset slår till får man helt enkelt ta den smällen, jag lider verkligen med dom:rolleyes:

Att man sen skryter med att man aldrig har varit sjukskriven är så jävla mycket skitsnack att man baxnar. Därimot har fuckot fått FULL lön för arbete han/hon INTE utfört.

Undra hur länge du gillat det läget om du tex haft anställda i din firma. Inte många minuter skulle jag gissa på.

Last edited:
Nej, det största hotet är när folk börjar rycka i axlarna för fusket. "Ähh, det gör väl inget - alla andra fuskar ju med något".

Klart man inte ska rycka på axlarna för fusket, men är deras "häxjakt" proportionerlig gentemot hur litet fusket är? Skulle man använda samma proportioner på skattesmitning skulle det resultera nästintill i dödsstraff, men av någon anledning ser de styrande genom fingrarna vad gäller det.

Sedan har BostonGurka rätt. Dags att sluta peta sig i näsan. :D

Apropå VAB-fusket, så här såg alltså brevet som de personer som omfattades av en tidigare undersökning vad gällde utnyttjandet av denna ersättning fick hemskickat innan undersökningsperioden inleddes. Kalla mig misstänksam, men jag har en liten känsla av att formuleringarna i brevet eventuellt kanske kan ha påverkat uttaget av VAB-dagar i urvalsgruppen... Jag säger inte att den senast presenterade undersökningen utfördes på samma sätt, men eftersom någon i beslutsfattande ställning så sent som för två år sedan tyckte att det här var bästa sättet att undersöka saken så skulle jag gärna läsa en beskrivning av det aktuella förfarandet innan jag helt avfärdar misstanken.

@ Maax:

Ang sjukskrivningar... Om jobbet blir lidande så ska man givetvis sjukskriva sig eller ta semester. I mitt fall så skiljer inte företaget på semester och sjukledighet. Traktamente utdelas inte och inte heller övertidsersättning. Mao så har jag samma lön när jag sitter på kontoret som när jag jobbar 80hrs-veckor i en annan världsdel.

Om man då tar det lite lungt en dag när man känner sig krasslig och istället blir sittande med jobbet på kvällar och helger, varför ska jag sjukskriva mig för det? Det totala arbetet utfört under månaden är ju ändå detsamma.

Kanske det.
Eller är kanske det största hotet att våra folkvalda, istället för att
koncentrera sig på de viktigaste frågorna, försöker inbilla svenska folket att
våra trygghetssystem, pga av vår dåliga moral, är ett problem.

Sjukförsäkringen är som sagt en rejäl mjölkkossa för Reinfeldt.
Dom 10+ miljarderna kan han köpa många röster för.

Hur ser det här föräldraförsäkringsfusket ut egentligen?

När jag hade ungar i VAB-åldern brukade det gå till ungefär så här:

-Hej! Förbaskade dagisbaciller! Dom ringde från dagis och sa att Lisa hade
blivit sjuk och måste gå hem.Kan du åka och hämta henne?
-Nej, jag har ett viktigt möte om en timme.
-Och jag har en rapport som måste vara klar imorgon.
-Kan du inte göra den ikväll?
-Jo, OK jag får väl göra det då. Jag känner mig faktiskt riktigt risig själv.
Jag funderade faktiskt på att gå hem hur som helst nyss. Kan du komma hem lite
tidigare då?
-OK.
-Bra!

...

-Hallå ... Jag är hemma och VABar ... Nej det är lungt hon sover just nu.
Jag kan prata medans jag lagar mat ... Bla bla ... Jag kan börja fixa det på
datorn hemma om Lisa sover, så får jag komma in till jobbet och fixa resten
i ikväll.

...

-Bra att du kom hem, men tusan också nu måste jag vänta nästan en på bussen till jobbet.

...
...

Nu måste jag skicka in blanketten till försäkringskassan!
Hur mycket jobbade jag den där dan egentligen?
Jag blev ju duktigt sjuk själv dagen efter. Mia också. Hon kom ju hem runt lunch dagen efter.
Hur dags började jag VABa egentligen?
Var det när jag åkte från jobbet?
Eller när jag hämtade Lisa på vägen från jobbet?
Eller när vi kom hem?
Jag pratade ju i telefon med jobbet när Lisa sov och jag lagade mat. Jobbade jag då?
Eller VABade jag?
Eller hade jag lunchrast?
Eller var jag sjuk själv?
När blev jag själv sjuk egentligen?
När ska jag sjukskriva mig själv ifrån?
Kan man sjukskriva sig en halv dag?
Samma dag som man jobbar?
Samma dag som man VABar?
Räknas den som karensdag då?
Mia och jag åkte ju fram och tillbaka till jobbet flera gånger under dagen. Vid vilka
tider räknas VABningen?
Jag kom ju inte iväg till jobbet på ett tag efter att Mia kom hem. Vem av oss var det
som VABade då?
Hur fyllde hon i sin blankett egentligen?
Jag satt ju vid datorn en del när Lisa sov. Jobbade jag eller VABade jag då?
Jag var ju på jobbet ganska sent. Blir det kvalificerad övertid då?
Kan jag jobba övertid utan att den är beordrad?
Var den beordrad?
Kan jag jobba övertid fast jag inte jobbade hela dagen?
Eller gjorde jag det?
Kan jag VABa då?
Det kanske blir enklare om jag låtsas som om klockan inte var så mycket när jag var på jobbet?
Den andra dagen stannade ju jag hemma från jobbet hela dagen. VABade jag då?
Eller var jag hemma för att jag var sjuk?
VABade någon av oss när Mia kom hem?
Eller var vi sjuka båda två?
Hur ska jag rapportera det här till försäkringskassan?
Hur ska jag rapportera det här till arbetsgivaren?

Om man jämför detta med annan mänsklig verksamhet, hur konstigt är
det att anmälningen till försäkringskassan inte är helt korrekt i 1.6
procent av fallen?

Om man antar att man som förälder VABar 30 ggr under sina barns
uppväxt motsvarar de 1.6 procenten att VARANNAN förälder EN enda
gång under sin livstid fyller i sin blankett om tillfällig föräldrapenning fel.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...