Politik/fusk inom racing...?

Som en kommentar skrev så saknar Pirelli konkurrens. Man tappar lusten att behöva tillverka toppkvalite. Men bara levererar. Man kan man ju återgå till fria däck, men då kommer förarna klaga på att "dom andra har bättre" osv.

håller med.
De jag syfta på lite kryptiskt är att det vore väldigt tråkigt ifall vissa team fick lite sämre däck medvetet. Nu har jag inte mer belägg för det än att jag skulle tycka det skulle vara uber trist om det var så.

Ten kate's ss fick hela racet bortslängt pga bristande kvalite.

Men varför har inte pirelli fått yttra sig då?
Eller ville dom inte?

Det står inget om det i artikeln.

Undrar om någon annan förare har upplevt samma problem med deras däck, vore intressant att veta om detta är något återkommande problem från Pirellis sida.
Samtidigt som jag håller med om att konkurrens är bra för sporten, tror jag inte Pirelli skulle slarva med kvalitén. Det är ett seriöst företag som känner mycket väl till konsekvenserna av en sån sak! Dåliga däck kan ju leda till mycket allvarligare saker än bara dåliga varvtider..

:död

Enklaste sättet att göra något åt det är att lotta ut däcken vid helgens början och sen får teamen kränga själva.

Klart det förekommer fusk och oegentligheter. Har själv stått med 2st däck som har identiska märkningar, det ena produktionsdäck och det andra lite mer special. Varken stomme eller gummiblandning var identisk....

AHA, så det är DÄRFÖR jag inte är topp tre i alla race; de andra får bättre däck!!! OSCHYSST!!!:gnissla:huvet:gråta:4skrika

När det kommer till deras gatdäck så tror jag det ligger i deras absoluta intresse att hålla lika hög kvalite på alla däcken. Men när det kommer till world superbike/supersport så har det ingenting med gatdäcken att göra. Nu är det lätt att bli konspiratorisk :) men att medvetet fiffla med sånt kan vara ett medvetet marknadsförings strategi.

Som boris nämnde så förekommer det även på nationell nivå.

Den stora frågan vid alla konspirationsteorier är vad Pirelli skulle ha för intresse att förstöra för TenKate?

Och sen är jag skeptisk till att man skulle konstruera däck till dem med urusel formula så att de faller i bitar efter några varv. Det räcker ju med att ge dem en standardblandning för att de inte riktigt skall hänga med, diskretare och väcker inga misstankar....

blir dom tilldelade däcken av pirelli personal eller hur fungerar det? och varför måste alla åka på pirelli?, finns ju lika bra däck hos andra tillverkare.

blir dom tilldelade däcken av pirelli personal eller hur fungerar det? och varför måste alla åka på pirelli?, finns ju lika bra däck hos andra tillverkare.

Reglerna föreskriver enhetsdäck från Pirelli och ett begränsat antal. Däcken är inga produktionsgrejer utan special för serien. Under en racehelg så levererar teamen hjulen till Pirelli som kränger om till fräscht gummi.

i den serien är det enhetsdäck och pirelli är uppdragsgivaren.

tror inte dom behöver ha något emot tenkate... men kanske något för ducati... kanske... vet ej..... de va inget :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna