Poliskontroll på bogan! 26/5

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Kan bara konstatera att våra åsikter går isär. Att ha erfarenheter från travhästar och ha förutfattade meningar om andra typer av hästhållning/inriktningar gör att det är svårt att ta dig på allvar. På ditt resonemang vekar det som du inte varit i närheten av en häst någonsin men lev i din verklighet så lever jag tack och lov i min! Att hålla 50 på 50-sträcka som disskusionen handlade om känns ju inte som en överdriven hänsyn. Kör dina häståsikter med någon annan är du snäll.


Självklart är det så att om nån inte delar din uppfattning så ljuger den personen.
Vad jag kan minnas har jag inte heller påstått att man ska överstiga 50 på sträckan?

Till GuW: Jo, var lite ironisk vad det gällde travarnas temprament men trots det är dom lätthanterliga/ärliga...har jag hört av dom som vet.
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Din tolkning...när det jag i själva verket skrev att en person med förutfattade meningar är svår att ta på allvar. Har många års erfarenhet av dressyr men även hopp, galopp och travhästar och kan bara konstatera att inom alla inriktningar på/med häst finns det olika raser med olika rasegenskaper men framförallt är de är individer som alla andra. Påstår du med din travhästerfarenhet att de svenska halvbloden har "hysteriskt nervösa" gener?

Du skrev:Till saken hör ju iochförsig att jag inte haft ridhästar utan travhästar, vilka är lite mer lugna och harmoniska än dom hysteriskt nervösa ridhästarna.

Sorry jag håller inte med, alles!

Men som sagt...nu har hojfolk kört tillräckligt hänsynslöst på Bogesundsvägen att lokalbefolkningen har ledsnat och köpt in mätutrustning som visar väldigt tråkiga siffror invid gårdarna med 50 km/ som maxhastighet vilket gör att polisen måste agera. Tror inte att det har med hojåkarnas "överdrivna häsnyn" att göra.

Självklart är det så att om nån inte delar din uppfattning så ljuger den personen.
Vad jag kan minnas har jag inte heller påstått att man ska överstiga 50 på sträckan?

Till GuW: Jo, var lite ironisk vad det gällde travarnas temprament men trots det är dom lätthanterliga/ärliga...har jag hört av dom som vet.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
I år är det trafiksäkerhetsår, och VV kommer fokusera på hastigheten.
Så även från Regeringen, som nyligen tog beslut om mera anpassade hastighets gränsar.

Det kommer specifikt att utföres mätningar för MC.
Som dom flesta vett har bl. a jag argumenterad på TV att motorcyklister i stort inte kör for fort! men, det endast är en liten del av MC kollektivet som kör för fort. MC-OLA, visar klart att denne del är överrepresenterat i dom tragiska olyckor - inga kan bli förvånade når myndigheter vill göra nått åt detta.

Att man kommer mäta hastighet, på olika ställen - är vor chans att bevisa att problemet inte är så stort som bl. a pressen vill ha det till.

Och jupp, enligt polisen är det klagomål från dom boende på Bågesundet - som inte kännar sig trygga vart dom bor. och då måste polisen reagera, vilket vi nog alla tycker är rätt om vi tänkar till en gång eller två..

nb: Läs benkar´s kloka och enkla budskap en gång till...
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Din tolkning...när det jag i själva verket skrev att en person med förutfattade meningar är svår att ta på allvar. Har många års erfarenhet av dressyr men även hopp, galopp och travhästar och kan bara konstatera att inom alla inriktningar på/med häst finns det olika raser med olika rasegenskaper men framförallt är de är individer som alla andra. Påstår du med din travhästerfarenhet att de svenska halvbloden har "hysteriskt nervösa" gener?

Du skrev:Till saken hör ju iochförsig att jag inte haft ridhästar utan travhästar, vilka är lite mer lugna och harmoniska än dom hysteriskt nervösa ridhästarna.

Sorry jag håller inte med, alles!

Men som sagt...nu har hojfolk kört tillräckligt hänsynslöst på Bogesundsvägen att lokalbefolkningen har ledsnat och köpt in mätutrustning som visar väldigt tråkiga siffror invid gårdarna med 50 km/ som maxhastighet vilket gör att polisen måste agera. Tror inte att det har med hojåkarnas "överdrivna häsnyn" att göra.


Det var inte fakta utan ironi att ridhästarna är hysteriska. Grunden är och förblir den som rider/uppfostrar hästen. Är du rädd blir hästen garanterat lika rädd och låter man hästen bestämma så får man garanterat problem. Du tycker säkert att jag har helt fel där, så vi ju komma överens om att vi är och förblir oense om det.
Lite off topic så vore det lite kul att ta mätningar på dom som åker till från stallen/husen på bogan. Kan garantera att dom inte är så himla noga med att köra lagligt själva.
Ska kanske ta och åka runt lite på bogan och klocka bilarna nån dag. Tror effekten skulle bli lite som inne i vaxholm, om man kör 30 eller 50 har man nästan bilarna klättrande på hojen. Kan ju iofs vara rätt kul att köra sakta runt den vägen, inte många ställen bilarna kan köra om. Undrar om det skulle bli mer populärt med en massa hojar som SAKTA gled fram på vägen...tror inte det, för då skulle ju dom som bor/rider där bli tvugna att köra sakta dom med. Nä, det vore nästan lite elakt att göra så.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top