Polisjakt...

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Såg på nyheterna förra veckan att det är nu olagligt för polis att jaga en fordonsförare om den bara har gjort sig skylldig till sådana brott som är straffbara med böter.

Jag undrar lite om någon mer har reagerat på det...

Detta innebär ju att de inte kan/får jaga någon som struntar i att stanna när de vinkar in oss för kontroll/fortkörning/ingen nummerplåt...osv,osv :arsele

Kan det verkligen vara sant eller var det bara jag som uppfattade hela inlägget fel...:va

Som jag fattade det, får de bara jag en om de har anledning till misstanke för lite grövre brott... dvs inte smärre trafikförseelser...
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
sirSmokealot skrev:
Såg på nyheterna förra veckan att det är nu olagligt för polis att jaga en fordonsförare om den bara har gjort sig skylldig till sådana brott som är straffbara med böter.

Jag undrar lite om någon mer har reagerat på det...

Detta innebär ju att de inte kan/får jaga någon som struntar i att stanna när de vinkar in oss för kontroll/fortkörning/ingen nummerplåt...osv,osv :arsele

Kan det verkligen vara sant eller var det bara jag som uppfattade hela inlägget fel...:va

Som jag fattade det, får de bara jag en om de har anledning till misstanke för lite grövre brott... dvs inte smärre trafikförseelser...

Intressant...men brottet du begår när du inte stannar/kör ifrån dem...är det oxå enbart böter? :va
 

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
sirSmokealot skrev:
Såg på nyheterna förra veckan att det är nu olagligt för polis att jaga en fordonsförare om den bara har gjort sig skylldig till sådana brott som är straffbara med böter.

Jag undrar lite om någon mer har reagerat på det...

Detta innebär ju att de inte kan/får jaga någon som struntar i att stanna när de vinkar in oss för kontroll/fortkörning/ingen nummerplåt...osv,osv :arsele

Kan det verkligen vara sant eller var det bara jag som uppfattade hela inlägget fel...:va

Som jag fattade det, får de bara jag en om de har anledning till misstanke för lite grövre brott... dvs inte smärre trafikförseelser...

Räknas indraget körkort som böter? Om inte så får de väl jaga när det behövs i vilket fall.
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
th0r skrev:
Räknas indraget körkort som böter? Om inte så får de väl jaga när det behövs i vilket fall.

Indraget körkort räknas inte som straff överhuvudtaget. Det är endast en "administrativ åtgärd".
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Som jag uppfattade det, så får de inte börja jaga dig, om de inte har anledning till misstanke för ett grovt brott.

Så om de stoppar dig för fortkörning (sp länge det inte är grov vårdslöshet eller så, för att det kan ju leda till fängelse) och du inte stannar, då får de inte dra efter dig och riskera tredje part.

Polisen i reportaget var i alla fall lack som faan. :D

Är det ingen annan som har sett det?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Samma sekund som du inte stannar gör du dig skyldig till smitning och grov vårdslöshet i trafik och då får dom börja jaga......

Edit: Det heter säkert något i stil med "underlåtenhet att lyda ordningsmans tecken"......= smitning!
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
HW skrev:
Samma sekund som du inte stannar gör du dig skyldig till smitning och grov vårdslöshet i trafik och då får dom börja jaga......

Edit: Det heter säkert något i stil med "underlåtenhet att lyda ordningsmans tecken"......= smitning!


Det är precis det som jag tror att de inte får göra längre... inte om du inte redan från innan är misstänkt för nåt grövre brott...

Som jag skrev tidigare, snuten som de intervjuade var riktigt lack över det hela :arsele
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
HW skrev:
Samma sekund som du inte stannar gör du dig skyldig till smitning och grov vårdslöshet i trafik och då får dom börja jaga......

Edit: Det heter säkert något i stil med "underlåtenhet att lyda ordningsmans tecken"......= smitning!

Vi hade uppe det här med "smitning" på ett möte med trafikgruppen på Sthlms polisen för några år sen oich det finns inget straff satt för att åka ifrån polisen. Däremot så måste man i regel begå massa överträdelser för att bli av med dem. Köra nerför en trappa, åka mot rött, köra för fort osv.

Det här med underlåtenhet att lyda polismans tecken är mycket svårt att bli dömd för. Det måste vara ställt utom tvivel att 1. Det var du som körde. 2. Att tecknet utan tvivel gällde just dig.
Jag vet många som blivit både tagna och skickade till domstol för dessa saker men ingen som blivit dömd annat än för trafikförseelserna om ens det. Lyckas de inte stoppa dig så är det inte troligt att de lyckas döma dig i efterhand.
-Var inte dum nu, vi har ditt regnummer!
-Men snälla konstapeln, det var inte jag som körde.
-Ok, vem var det som körde då!?
-Det var en kille på stan som funderade på att köpa en likadan hoj som min och undrade om han fick provköra.
-Vem var denna person!?
-Ingen aning.
-Är du så djävla dum att du lånar ut hojen till okända!?
-Ja.

Den diskussionen (eller en variant) har dragits mer än en gång. Finns inget de kan göra.

Daniel.
ps. ah, kör inte ifrån polisen .ds
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
HW skrev:
Samma sekund som du inte stannar gör du dig skyldig till smitning och grov vårdslöshet i trafik och då får dom börja jaga......

Edit: Det heter säkert något i stil med "underlåtenhet att lyda ordningsmans tecken"......= smitning!
Är det inte så att bara inte stanna på polisens tecken är inget som leder till att du kan bli dömd för grov vårdslöshet i trafik. Det är snarare om exempelvis åker över hastighetsbegräsningen mot rött, i fel körbana osv... tror du förstår.

Jag råder er alla till att inte försöka köra ifrån, det är inte värt att riskera livet.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top