Polisjakt?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Några dagar sedan var första gången jag körde genom Norrköping en vardagseftermiddag i rusningstrafik. Efter att ha bott i staden lite över två månader trodde jag det aldrig var köer här, men inne i centrum vid tjugo över fem en vardagseftermiddag så var det faktiskt långa stillastående köer med bilar.

Efter att ha jobbat som mc-bud i Stockholm i två år så var köerna i Norrköping inga problem. Gott om plats mellan bilarna, så jag kom fram rätt fort.

En iaktagelse jag gjort tidigare är att inga Norrköpingsmotorcyklister (iaf av de jag sett) kör mellan bilar, utan de håller sig snällt på sin plats i kön (antagligen för att det inte är köer här så ofta som i Stockholm). Antar att bilisterna blev mer förvånade och upprörda då jag körde förbi än vad Stockholmsbilisterna blir (obs - endast antaganden).

Hur som helst, nästan förbi de sista köerna innan jag skulle svänga av in på en lugnare gata så slingrade jag mig längst fram vid ett rödljus. Naturligtvis på helt lagligt manér, diverse nitiska trafikpoliser från mc-budsdagarna gjorde att jag fick vanan att köra förbi köer på lagliga sätt.

Så, precis innan det slog om till grönt hörde jag en polissirén bakifrån, och en polisbil kom med blåljusen på, farandes i hög hastighet i bussfilen.

Naturligtvis var de inte ute efter mig, men jag undrar vad alla 100-tals bilister jag redan kört förbi tänkte. Då det kommer en mc-mellan filerna (som de inte är vana vid), och någon minut senare en polisbil i full fart med blåljus på. Hehe, hoppas jag inte fått dåligt rykte :crash

Det har du säkert fått, de flesta bilister fattar nog inte att det är lagligt att köra så...

Det är lagligt att köra om på vänster sida om man inte kör över heldragen linje. Nu för några år sedan så kom det en ny lag om att man på 50- (och även 70-?)sträckor får köra om på höger sida, men dels av säkerhetsskäl och dels av eventuella lagtolkningsproblem så håller jag mig till vänster sida.

För heldragna linjer gäller att man får köra på dem, men inte över. Dubbla heldragna linjer gäller som en, dvs du får köra så långt ut som på den yttre linjen, men inte ut över den.

Har kört förbi poliser (inkusive trafikpoliser) många gånger på detta sätt utan problem. Har även pratat med en trafikpolis och fått bekräftat att min tolkning av lagen är korrekt.
"Spontan körfältsbildning" tror jag han kallade det, dvs får det plats två fordon i bredd i en fil så är det som om det vore två filer, och är det två filer så är det ju inga problem att köra om på vänster sida. Höger sida är det väl lite si-och-så med. Borde vara lagligt, men det kanske inte alla tycker...

tks skrev:
Det är lagligt att köra om på vänster sida om man inte kör över heldragen linje. Nu för några år sedan så kom det en ny lag om att man på 50- (och även 70-?)sträckor får köra om på höger sida, men dels av säkerhetsskäl och dels av eventuella lagtolkningsproblem så håller jag mig till vänster sida.

För heldragna linjer gäller att man får köra på dem, men inte över. Dubbla heldragna linjer gäller som en, dvs du får köra så långt ut som på den yttre linjen, men inte ut över den.

Har kört förbi poliser (inkusive trafikpoliser) många gånger på detta sätt utan problem. Har även pratat med en trafikpolis och fått bekräftat att min tolkning av lagen är korrekt.
"Spontan körfältsbildning" tror jag han kallade det, dvs får det plats två fordon i bredd i en fil så är det som om det vore två filer, och är det två filer så är det ju inga problem att köra om på vänster sida. Höger sida är det väl lite si-och-så med. Borde vara lagligt, men det kanske inte alla tycker...

Det är inte lagligt att passera mellan bilar när dom rullar (har jag aldrig gjort heller :rolleyes: ). Men om dom står still så får man köra om dom lite som man vill typ, tydligen kallas det "passerande av hinder" :D

Precis. Är det fler körfält så är man laglig om man kör emellan vid stillastående. Rullar de så får man pipa ut på vänsterkanten och köra om där om man vill vara säker att ha lagen på sin sida.

tks skrev:
Precis. Är det fler körfält så är man laglig om man kör emellan vid stillastående. Rullar de så får man pipa ut på vänsterkanten och köra om där om man vill vara säker att ha lagen på sin sida.

Det måste ju gälla på motorvägen också isåfall. :rolleyes:

EBS skrev:
Det måste ju gälla på motorvägen också isåfall. :rolleyes:

Det kan det säkert göra, men i motorvägshastighet kan det kanske räknas som vårdslöshet i trafik att köra om med så snäva marginaler. Så vet jag inte hur det är med de vägmarkeringarna vid kanterna, om man får köra på dem... annars blir det mycket mindre plats över, och en omkörning med 10 cm marginal i 110 ser de nog på andra ögon med än om det skulle gått i 40 med 25 cm marginal inne i stan.

Jag behöver iofs inte bry mig om det, kör knappt motorväg... och då jag budade gjorde jag det som du kanske vet till 99% inne i stan och dess absoluta närhet, körde motorväg en gång i veckan kanske, och det var oftast mitt på dagen, då flöt det på bra.

tks skrev:

Omkörning i samma körfält, på vänster sida men innanför heldragen linje, är endast tillåtet om det endast finns ett körfält i färdriktningen, oavsett om övriga fordon rullar eller ej, enligt polisen jag talat med.

Hmmm.. så om de är två körfält i samma riktning och rödljus.. får man smita fram och ställa sig i mitten av dom två på den streckade linjen?!?

Men nu har det väll kommit en lag som förbjuder onödiga filbyten. Det vill säga en luddig lag som ska ge farbror blå möjligheten att stoppa folk som kryssar mellan filerna. Det innebär väll ändå att de skulle kunna stoppa en eller...?

hmm intressant tråd, lite jobbigt med olika svar dock, så nu alla som gick på en lr 2 lektioner i skolan o kan läsa, vad gäller ? Får man lr får man inte?

20SK skrev:
hmm intressant tråd, lite jobbigt med olika svar dock, så nu alla som gick på en lr 2 lektioner i skolan o kan läsa, vad gäller ? Får man lr får man inte?

Tror att det är lite upp till polisen om han har en dålig dag eller inte. Han kan om han vill med andra ord. :finger

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back