Polisjakt som ledde till olycka

Jo, fast det är forfarande så att utan straff eller med en slapp straffskala skulle brottsligheten skjuta i höjden. Vi kan ju bara spekulera hur det skulle se ut i t ex Texas om dödstraffet avskaffades. Personligen tror jag att det skulle bli värre och fler brott tidigare belagda med dsödsstraff skulle begås, alltså har ju hårda straff ändå en effekt.

I Sverige med de sociala skyddsnäten vi har är det INGEN som är tvungen att begå brott för att säkra sin eller sin familjs överlevnad. I Sverige begår folk brott för att unna sig lite lyx i tillvaron som de inte är beredda att arbeta för...det kombinerat med patetisk straffskala och syn på disciplin, brott osv leder till att ungar som inte svälter stjäl, våldtar och misshandlar. Just pga av ingen är tvungen att ta till brott för sin överlevnad borde vara en anledning till extremt skärpta straffskalor. Jag har svårt att se hur man kan döma en 3 barnsmor som stjäl för att ungarna dör av hunger till 15 års fängelse för 3rd strike. Jag har LÄTT att se att man dömmer en 16 åring som aldrig behöver svälta till 8 års straffarbete för en bilstöd. Mordet på Therese är ett exempel på hur sjukt och kastrerat vårt rättsväsende är...lyckta dörrar av hänsyn till gärningsmannen osv. Öppna dörrar, 20 års fängelse som påbörjas i sluten ungdomsvård och frotsätter till SLUTET i fängelse. En skitsäck våldtar en tjej i skolan...6 månaders ungdomsvård som påföljd. Varför inte 10 års fängelse UTAN möjlighet till villkorligt frigivning och uthängning...statuera exempel osv. Folk begår brott för att de KAN komma undan med en dask på arslet.

Det var inte polisen som gjorde att han körde av vägen. Han valde att dra, då gjorde polisen ett efterföljande, och då va han inte duktig nog att hålla sig på vägen. Jag är helt övertygad om att om han hade suttit i en bil så hade "alla" här, inkl du, tyckt att han fick skylle sig själv, att han var ett jävla klantarsel osv.

Varför smita om man inte har något att dölja?
Ett exempel där "det ä ba att dra snuten" inte fungerade så bra.

I teorin är det lätt att dra snuten, i praktiken så är det betydligt svårare.

Bakom tangentbordet finns många som drar snuten, i verkligheten så stannar dom flesta, vill man ha trafikanarki så ska man söka sig till sådana länder där trafikbrott inte är så viktigt eftersom folk dör som flugor av krig och elände istället.

Jo, fast det är forfarande så att utan straff eller med en slapp straffskala skulle brottsligheten skjuta i höjden. Vi kan ju bara spekulera hur det skulle se ut i t ex Texas om dödstraffet avskaffades. Personligen tror jag att det skulle bli värre och fler brott tidigare belagda med dsödsstraff skulle begås, alltså har ju hårda straff ändå en effekt. Varför inte 10 års fängelse UTAN möjlighet till villkorligt frigivning och uthängning...statuera exempel osv. Folk begår brott för att de KAN komma undan med en dask på arslet.

Faktum är att hårda straff avskräcker och reducerar antal potentiella brottslingar. Sedan ser jag t ex dödstraffet eller livstids fängelse inte som hämnd eller straff egentligen utan som förebyggande åtgärd. En mördarfe som sitter tills han / hon dör mördar inte fler...en biltjuv som sitter 15 år för bilstöld stjäl inte bilar under tiden. Samhället skyddas och det är så jag ser det.
.

Faktum är att du tror atthårda straff avskräcker och reducerar antal potentiella brottslingar.
Har du några som helst belägg för det?

Straffet är av akademisk betydelse för den som gör brottet, när brottet görs.
Han har ju inte tänkt att åka fast.

Hur många skattemiljoner vill du egentligen plöja ner för att hålla en simpel biltjuv i högskola för tungkriminalitet?

Självklart är det polisen som gjort en felaktig bedömning av riskerna med sin högfartskörning.
Precis som motorcyklisten tråden handlar om gjorde felaktig risk-reward bedömning där han troligen överskattade sin egen körförmåga och/eller förmåga att hantera den psykiska stressen av att dra från polisen. Han gjorde ett misstag och fick betala priset själv.

Polisen som körde på Robin gjorde också ett misstag och kommer få lida för det resten av sitt liv men största priset fick Robin betala.

Ja, jag tycker bara att det är fruktansvärt tragiskt.

Faktum är att du tror atthårda straff avskräcker och reducerar antal potentiella brottslingar.

Hur många skattemiljoner vill du egentligen plöja ner för att hålla en simpel biltjuv i högskola för tungkriminalitet?

Hur många skattemiljoner ska de kossta , för att man ska släppa ut han å få göra nya brott.???

Bara att inse att wrx'n har en poäng.

Hur många gånger är det en första gångs förbrytare som stäl en hoj / bil eller gör ett väpnat uttag?? Fakta att de flesta brott begås av redan kända kriminella, som tycker , eller inte bryr sig om att deras livstil skadar andra människor och deras ägodelar. Bara att kolla på dessa &%¤%¤# pedofiler om när dom kommer ut , som bosätter sig vid första bästa skola......

Ränderna går alldrig ur , brukar man säga......

Last edited:

Det finns ju en brytpunkt.
Om man antar att en hypotetisk person stjäl ett visst antal bilar under en viss tidsperiod så får man räkna på det.
Vad kostar det att personen är ute och stjäl bilar om man summerar ihop alla kostnader sammhället får som följd av detta.
Vad kostar det att ha personen inlåst.

Kostar det mer att ha personen i frihet, stjälandes bilar, så lås in honom och sätt gränsen där.
Kostar det mer att ha personen inlåst så får man överväga om det är värt att låsa in denne i evighet. Ska man låsa in honom då så ska det i så fall vara för att rehabilitera honom så att han kan skärpa till sig men tyvärr så är ju fångvården mer förvaring och möjligtvis även skola för skurkar så det är ju inte ett alternativ i dagens läge riktigt.

Vissa typer av brott genererar så pass stora kostnader för sammhället att det säkert vore lönsamt att låsa in dom och "tappa bort nyckeln"
Vissa typer av förseelser och brott, typ fortkörning, kostar inte sammhället lika mycket och då är det inte ekonomiskt lönsamt att låsa in personen.

Det skulle säkert gå att göra fångvården billigare genom att exempelvis kanske inte lägga lika mycket på maten dom får. Personligen tycker jag väl snarast att återfallsförbrytare är mindre värda än höns, kossor och grisar (Kossorna har ju inte gjort något fel) så bättre än så behöver dom väl egentligen inte ha det.

Läste nyligen att polisen ska genomgå grundliga kurser för utryckning och framförande av bil i höga hastigheter. Inte en dag för tidigt. På 11 år har 1800 polismän skadats i tjänsten under utryckning.

En smart idé med mer utbildning i synnerhet för nyutexaminerade poliser som i princip har noll erfarenhet av att framföra utryckningsfordon i hög hastighet och samtidigt tänka på att vara trafiksäkra. och läsa av trafiken.

Känner föraren

Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Har läst alla dumma inlägg här men det är klart ni vet inte hela sanningen!
Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!

Hur många skattemiljoner ska de kossta , för att man ska släppa ut han å få göra nya brott.???

Bara att inse att wrx'n har en poäng.

Hur många gånger är det en första gångs förbrytare som stäl en hoj / bil eller gör ett väpnat uttag?? Fakta att de flesta brott begås av redan kända kriminella, som tycker , eller inte bryr sig om att deras livstil skadar andra människor och deras ägodelar. Bara att kolla på dessa &%¤%¤# pedofiler om när dom kommer ut , som bosätter sig vid första bästa skola......

Ränderna går alldrig ur , brukar man säga......

Jag är fast övertygad om att en biltjuv som sitter i tio år på kumla kommer att köra bilen vid militärligans nästa bankrån eller bedriva indrivningsverksamhet åt tommy möller. Vad kostar en sån kille samhället.?
Han får aldrig en chans att komma tillbaka. Skulle ni anställa honom eller vilja ha honom som granne.? -Inte jag iaf.

Pedofili däremot är en sexuellböjelse. det går aldrig ur. I sådana fall kan jag tänka mig att låsa in dem för evigt.

Det finns ju en brytpunkt.
Om man antar att en hypotetisk person stjäl ett visst antal bilar under en viss tidsperiod så får man räkna på det.
Vad kostar det att personen är ute och stjäl bilar om man summerar ihop alla kostnader sammhället får som följd av detta.
Vad kostar det att ha personen inlåst.

Kostar det mer att ha personen i frihet, stjälandes bilar, så lås in honom och sätt gränsen där.
Kostar det mer att ha personen inlåst så får man överväga om det är värt att låsa in denne i evighet. Ska man låsa in honom då så ska det i så fall vara för att rehabilitera honom så att han kan skärpa till sig men tyvärr så är ju fångvården mer förvaring och möjligtvis även skola för skurkar så det är ju inte ett alternativ i dagens läge riktigt.

Vissa typer av brott genererar så pass stora kostnader för sammhället att det säkert vore lönsamt att låsa in dom och "tappa bort nyckeln"
Vissa typer av förseelser och brott, typ fortkörning, kostar inte sammhället lika mycket och då är det inte ekonomiskt lönsamt att låsa in personen.

Det skulle säkert gå att göra fångvården billigare genom att exempelvis kanske inte lägga lika mycket på maten dom får. Personligen tycker jag väl snarast att återfallsförbrytare är mindre värda än höns, kossor och grisar (Kossorna har ju inte gjort något fel) så bättre än så behöver dom väl egentligen inte ha det.

Tänk om man kunde straffa brottslingar på samma sätt jesus straffades i The passion of crist. Jag tror de flesta skulle välja konventionellt svenskt livstidsstraff för en timme av den behandlingen!
Inte skulle dom hinna lära sig knäcka ett Franz jäger på den timmen heller.
Inte heller skulle det kosta flera miljoner:D

Vad bra att alla litar på vad polisen säger i pressmedelandet.. Det är klart att allt som dom skriver är sant.. ja självklart va det ett tekniskt fel på hojen..det händer ju hela tiden att hojar går sönder och kör av på rakstäckor utan att någon prejar dom.. och det är klart att "nisse" i civilbil hänger på
en R1:a som VERKLIGEN VILL dra ifrån dom.. måste varit en sådär 700-800 kusar i den bilen.. VAKNA!!

Killen har givetvis mc-kort och inget annat! Vet inte vad dom fått olovlig körning ifrån!
Civilbilen hettsade honom utan verken blåljus eller sirener sen börjar dom bara tuta på han men han fortsätter köra (Givetvis en aning för fort) då han fortfarande inte har en aning om att det är polisen.. Tillsist sätter dom på blå ljus vilket han inte uppfattar direkt förens det är försent och han känner en smäll från vänster sida på hojen i en rondell som poliserna genade över vilket gjorde att han bröt handen på tre ställen..
Han blev troligtvis chockad och rädd då och försökte köra vidare men gick inte så bra med bruten hand och for ut på åkern..

Polisen var givetvis först på platsen och slet av han hjälmen vilket är rent IDIOTISKT ifall han haft nackskador och liknade!
Hoppas dom ansvariga poliserna sover väldigt dåligt och ställs tillsvars för vad dom gjort!!!

Vart skedde detta där det finns rondeller på åkrar?

Är detta något du hört i första led eller?
Isf är det helt sjukt om det gått till så!!!

Vart skedde detta där det finns rondeller på åkrar?

Vem har sagt att det finns rondeller på åkrarna??
Som det står i rapporten hände det på Jätvägen efter teleborg mot tävelsås
Finns ett flertal rondeller på den stäckan precis innan man kommer till åkerland! Kan tänka mig att han lyckades att hålla uppe hojen ett par hundra meter innan smärtan hann ifatt och han sjönk ihop och tappade kontrollen.

men det e ju så här vi tycker det ska gå till! vrider man på rullen får man räkna med sådant här.....det e ju ett val killen gjorde........:va:glömdet idiotiskt.

Är detta något du hört i första led eller?
Isf är det helt sjukt om det gått till så!!!

Ja det är hans egna ord som han sa till mig själv!

Vi får verkan titta på hojen eller bilen som användes i jakten.
Dom har beslag tagit allt.
Måste finnas skador på bilen men dom vägrar visa oss den!

Han hann alltså köra ett par hundra meter efter det att dom prejjat/smuat handen på han????

Ingen klocka då att stanna?? utan dra rullen fullt ut..????

Kan vi få reg nummret på hojjen så de går att se att den va reggad / försäkrad? Personnummer på killen så vi kan se att han hadde kort?
Oskattat?

De går alltid att konspirera...men..........

Fakta är att han drog som många här på SH skulle göra i teorin om dock fick möjlighet.... liiiiite svårare i praktiken.........

Bra att han klara sig... Minnesbeta.... väx upp....

Fakta ej moralpredikan.......... :arsele

Han hann alltså köra ett par hundra meter efter det att dom prejjat/smuat handen på han????

Ingen klocka då att stanna?? utan dra rullen fullt ut..????

Kan vi få reg nummret på hojjen så de går att se att den va reggad / försäkrad? Personnummer på killen så vi kan se att han hadde kort?
Oskattat?

De går alltid att konspirera...men..........

Fakta är att han drog som många här på SH skulle göra i teorin om dock fick möjlighet.... liiiiite svårare i praktiken.........

Bra att han klara sig... Minnesbeta.... väx upp....

Fakta ej moralpredikan.......... :arsele

Leker du polis eller vad försöker du??
Varför skulle jag ge dig reg och person nr ?? :va
Jag tror nog det kommer fram ändå.. har ingen anledning att ljuga..
Men du får tro va du vill..

Leker du polis eller vad försöker du??
Varför skulle jag ge dig reg och person nr ?? :va
Jag tror nog det kommer fram ändå.. har ingen anledning att ljuga..
Men du får tro va du vill..

Jag mena att det finns två sidor av allt......

Blir man påkörd drar man inte fullt på rullen...???

Säger att de verka lite korkat, eller att det kanske kunnat blivit en kul storry på SH om han kommit undan...........

Jag har hört att polisen "krockar" för 119 miljoner kronor per år kan det stämma?
:näsblod

dom är inblandade i incidenter som kostar en helvetes massa pengar MEN det framgår inte vem/vilka som är VÅLLANDE i de fallen...

dom är inblandade i incidenter som kostar en helvetes massa pengar MEN det framgår inte vem/vilka som är VÅLLANDE i de fallen...

ANGÅENDE ÄRENDET I TRÅDEN: orkar inte läsa mer de första inläggen, men säger bara att killen gav sig in i leken, DÅ FÅR HAN FAN LEKEN TÅLA. hoppas han klarar sig iaf.

Last edited:
Uppdrag granskning hade ett intressant inslag där en ovan polisman råkade preja en oskyldig civilist ut i väggrenen - självklart ansåg polisen att föraren av polisbilen inte gjorde nått fel - Tyvärr ligger kollegiala kulturen så starkt rotad inom poliskåren - det sitter i väggarna som det brukas nämnas.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti