Polisjakt som ledde till olycka

Varesig han smet eller inte hade körkort så skall inte polisen utsätta/riskera mcföraren,tredje part eller polisernas egna liv. Är olovlig körning värt ett liv!!!

Så oavsett om man drar ifrån från bängen så skall de bara stå och vinka in de som stannar eftersom de riskerar liv till höger och vänster så fort de följer efter de som inte stannar?

Alltså....

Varesig han smet eller inte hade körkort så skall inte polisen utsätta/riskera mcföraren,tredje part eller polisernas egna liv. Är olovlig körning värt ett liv!!!

Men vänta här nu, vem är det egentligen som riskerar livet på vem? Föraren, som väljer att inte stanna, eller polisen som följer efter?

Känns rätt naturligt att polisen tar upp jakten om någon inte stannar i en kontroll. Vad skulle det annars vara för vits med kontroller?

Föraren valde att inte stanna med livet som insats istället. I retrospekt tror jag nog han hade valt att stanna.

hur ska du bevisa vem som körde hojen då? om det var olovlig körning var det ju knappast hans egen hoj?

skändaren är ju inte här ännu så fyller ut åt honom..

Men är det värt att riskera en massa för en sketen smitning kan jag undra och som vanligt kan man ju se runt lite,,,,, vad gör polisen vid andra brott som inbrott, stöld i bilar, stöld av bilar m,m ett telefonsamtal sen är det klart.

Så när polisen försöker stoppa han som snodde tex din hoj, och han kör ifrån dom, ska dom stanna då, för att det kan vara farligt att följa efter? Eller så kanske tom alla hojåkare ska hålla alla hastighetsgränser, för det kan ju vara farligt annars det också?
För å inte tala om vid väpnade rån, tänk va farligt om polisen skjuter tillbaka mot rånarna! Operationer ska också förbjudas, tänk, börja skära i folk, också jättefarligt!

Släpp sargkanten, han hade inte rent mjöl i påsen, polisen gjorde sitt jobb, han gjorde massor med fel och fick ganska omedelbar respons på sina handlingar. Klart.

Det som är intressant här är att det alltid blir en gränsdragning, när är det värt att jaga.

Dock så har Polisen i sin yrkesbeskrivning att de skall upprätthålla lag och ordning... De har alltså litet utrymme för att välja att inte jaga efter i detta fallet - det är deras jobb. Däremot då man sitter där och får stopptecken så väljer man att 1: Dra rullen och sticka, 2: Stanna och ta sitt ansvar.

Om poliserna inte får jaga alls, så behöver ingen stanna eller hur det är ju riskfritt att åka ifrån Polisen.

my 2 cents

/K

Nej, klart att det inte är. Men han dog ju inte heller!?

(Uppfattade ditt påstående!!! som en fråga)

Men är det värt att riskera en massa för en sketen smitning kan jag undra och som vanligt kan man ju se runt lite,,,,, vad gör polisen vid andra brott som inbrott, stöld i bilar, stöld av bilar m,m ett telefonsamtal sen är det klart.
Var jag efterlyst skulle jag inte stanna i en poliskontroll... Och skulle jag börja med inbrott så skulle jag nog inte stanna kvar i huset tills polisen kom heller...

skulle du busköra då eller??
Nääääääääääe då! :D

Last edited:

Jo jag håller fullständigt med, det finns ingen som helst logik i polisens prioriteringar, har själv erfarenhet av det tyvärr..

Då var vi där igen... om man inte föjer lagen så förtjänar man att sitta i rullstol eller dö:va:confused:
misstänker att om polisen ej hade jagat han på det viset hade 29åringen kört hem o tagit en kopp kaffe...
o andra sidan så ska ju polisen sköta sitt jobb så klart..
pedofiler tex är en sak som jag tycker e viktigareatt ta fast än att jaga än mcförare på 60-70 väga o medverka till att oskyldiga människor kanske ska behöva sätta livet till.
om någon hade dött?? hade polisen varit medskyldig då??? då polisen bör vara medveten om vad som kan hända.
sen kan man ju vända o vrida på det hur långt som hälst vilket jag kan vara en mästare på men brukar ha ha en poäng..

Last edited:
Så du menar att om ett rattfyllo vägrar stanna så skall polisen vackert bara titta på när han rullar vidare för att risken vid en jakt överväger?

Polisen vet ju inte om föraren är rattonykter förrän de stannat vederbörande och undersökt varför han inte stannat i första taget.

Så du menar att en person som redan inte är kapabel till att frmföra ett fordon skall stressas upp ännu mer och göra ännu mer snesteg och kanske köra ihjäl ett eller flera liv, kanske ditt barn. Istället följa efter på avstånd,försöka identifiera regnr, personen i fråga och när tillfälle ges ingripa istället för att ta upp jakten och köra i över 150 km/h på 50 väg. Givetvis tycker inte jag att rattfyllo mm mm skall framföra ett fordon men jag tycker att länsman skall vara såpass smarta att de måste överväg om det är värt att följfölja. En som redan är bered att riskera någon annans liv kommer aldrig stanna för en polis. Risken är mindre att något händer, men risken finnas alltid. Även fast du är en superförare så finns alltid risken att just du kör på någon även om det inte är ditt fel.

Så när polisen försöker stoppa han som snodde tex din hoj, och han kör ifrån dom, ska dom stanna då, för att det kan vara farligt att följa efter? Eller så kanske tom alla hojåkare ska hålla alla hastighetsgränser, för det kan ju vara farligt annars det också?
För å inte tala om vid väpnade rån, tänk va farligt om polisen skjuter tillbaka mot rånarna! Operationer ska också förbjudas, tänk, börja skära i folk, också jättefarligt!

Släpp sargkanten, han hade inte rent mjöl i påsen, polisen gjorde sitt jobb, han gjorde massor med fel och fick ganska omedelbar respons på sina handlingar. Klart.

Hur arg jag än skulle vara över någon stjält min hoj och önska denna person olycka så kommer aldrig min hoj vara värt ett liv!

Men det gäller väl inte bara polisen! Nödvärn, skjuter någon på dig så måste du försvara dig.

Men polisernas liv va la knappast i fara i just denna situation. Givetvis kan man dra slutsatser hit och dit, men nu trodde jag att vi pratade om en smittnig och inte rån, stöld viseversa

Last edited:
Så du menar att en person som redan inte är kapabel till att frmföra ett fordon skall stressas upp ännu mer och göra ännu mer snesteg och kanske köra ihjäl ett eller flera liv, kanske ditt barn. Istället följa efter på avstånd,försöka identifiera regnr, personen i fråga och när tillfälle ges ingripa istället för att ta upp jakten och köra i över 150 km/h på 50 väg. Givetvis tycker inte jag att rattfyllo mm mm skall framföra ett fordon men jag tycker att länsman skall vara såpass smarta att de måste överväg om det är värt att följfölja. En som redan är bered att riskera någon annans liv kommer aldrig stanna för en polis. Risken är mindre att något händer, men risken finnas alltid. Även fast du är en superförare så finns alltid risken att just du kör på någon även om det inte är ditt fel.

det var därför jag skrev den sista meningen... polisen vet ju inte om personen är rattfull eller inte, att han inte vill stanna när polisen ger tecken är en hint om att personen har något att dölja = brottsligt.

Så, nej jag tycker inte att föraren skall stressas upp mer än nödvändigt. Men bryter du lagen skall du stå till svars.

Då var vi där igen... om man inte föjer lagen så förtjänar man att sitta i rullstol eller dö:va:confused:

Ingen förtjänar att dö eller sitta i rullstol!
Men det är väl knappast polisens fel att förarern väljer att vrida på rullen, risken vet man antagligen om och då väljer man.. Stor risk eller liten risk. Är ju knappast polisen som gör denna kalkyleringen åt den som väljaer att smita.

så de som bryter mot lagen ska inte jagas av polis för att det finns risk att hamna i rullstol eller dö? Känns som att det kommer finnas en del arbetslösa poliser snart... Klokt...

Och ska polisen inte jaga någon som inte är kapabel att framför att fordon i höga hastigheter? Hur ska de veta det förresten?

Inget snack att polis gjorde det rätta.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...