Polishjälp

Det finns hyggliga poliser, var dubbla filer och alla bilar låg på rad i högerfilen, kör upp längst fram där polisen kör i 75 km/h så jag kör om och tänker "inte så farligt köra 78 km/h i på 70 väg, de har säkert annat att göra", hinner inte mer än passera så brölar en megafon eller nåt i grillen på polisbilen

DET ÄR 50-KILOMETER i TIMMEN! :hördu

:)

KGK skrev:
2216393 Det finns hyggliga poliser, var dubbla filer och alla bilar låg på rad i högerfilen, kör upp längst fram där polisen kör i 75 km/h så jag kör om och tänker "inte så farligt köra 78 km/h i på 70 väg, de har säkert annat att göra", hinner inte mer än passera så brölar en megafon eller nåt i grillen på polisbilen

:lol :lol :lol :tummenupp

Smutt skrev:
2215712 Fick ett skönt sug efter att åka lite hoj efter jobbet så ja krängde på mig lädret och begav mig ut på en skön tur.
Skulle besöka lillebror som jobbar intill hornsberg och spola av hojen lite snabbt och tänkte även tanka på shellmacken vid lindhagensplan. När ja precis svänger in på macken inser ja att plånkan inte ens är med. -De va då själva faaaan att man ska glömma sånna saker för jämnan, sa ja högt för mig själv och tanten brevid mig intill sin pump bara stirrade på mig och flinade brett. I sånna lägen har man lust att bara ta hennes jävla pumpmunstycke och helt lugnt bara sätta tillbaka de i hållaren, så tankningen avbryts. (nu är ja iofs inte alls den typen, men ja hade gärna velat)

Så ja fick åka ner till brorsan och låna hans VISA för att sen åka och tanka på nytt. Tro på fan när tankar-kärringingen står kvar vid sin pump (var borta 4-5 min). Tänkte de att, nu jävlar ska hon få höra, ingen flinar upp sig mot mig på de där sättet, spec inte när hon nu fått problem. Så ja ställer mig lugnt brevid och frågar om de går bra?, (självklart me samma fåniga leende som hon minuterna innan hade grinat upp sig mot mig med) Och fråga mig nu inte HUR, men pumpmunstycket satt fast i tankhålet på bilen. :hihi
Så ja ryckte lite i skiten och de satt fast. Aldrig varit me om nått liknande. Folk anslöt sig för att visa sig duktiga, men alla gick bet. Så ja sket i de där , och sa kallt - Ja nu har kört in den i fel hål gumman lilla! Fick den fulaste och mest sura minen nånsin tillbaka :lol

Påbörjar min tankning och gör allt klart för start.
Tillsaken hör nu att dem flesta polisbilar i innerstan tankar vid den här macken, innan dem åker ner i sitt lilla garage under kronoberg. Således va de självklart 3 polisbilar där vid detta tillfälle.
Min hoj har varit lite grinig ang laddning senaste tiden, och har ja kört lugnt (under 3000rpm) tex genom stan så kan den ladda ur sig, och de knappt finns nått kräm i batteriet när man väl ska starta sen.

Ja sätter mig på hojen och ska dra igång den, och den hoppar igång med nöd och näppe. Ja rullar försiktigt mot utfarten och blir ståendes där pga av den livliga trafiken i rondellen. En av poliserna är klara och rullar upp brevid mig för att även dem invänta fritt läget. Polisen tittar förtjust på min hoj och gör :tummenupp och sen händer de!. Kärringstopp! Och nu klickade de bara om startmotorn. HELVETE!! Nu tappar ja sinnesnärvaron och vet inte vart ja ska ta vägen. Den här skamsenheten bara rinner längs med ryggen. Ja tittar bakåt och vem står där och tittar på ? Kärringen, såklart!
Ja sitter kvar på hojen som ett fån och bilarna i rondellen tycks aldrig ta slut. Sen drar polisen ner rutan , drar ett skönt flin och frågar lite käckt - Och annars går de bra? - Javisst! De ser du väl? Varpå han hoppar ur och erbjuder sig att putta igång den. Vroom Vroom

Så ibland, Ibland är dem faktiskt lite härliga. Poliserna! :fyllisar

Ja poliser o poliser, de är väl människor i första hand :)

KGK skrev:
2216393 Det finns hyggliga poliser, var dubbla filer och alla bilar låg på rad i högerfilen, kör upp längst fram där polisen kör i 75 km/h så jag kör om och tänker "inte så farligt köra 78 km/h i på 70 väg, de har säkert annat att göra", hinner inte mer än passera så brölar en megafon eller nåt i grillen på polisbilen

En liknade sak hände mig (fast tvärtom)
Stod vid ett rödlyse o plötsligt hörde jag DET E GRÖNT LJUS!!! Från en megafon.
En polisbil stod snett bakom mig, o jag trodde han menade mig o slog i 1:an o körde (vart lite skrämd o kollade inte på trafikljuset)
Då hör jag ist STOPP DET E RÖTT!!!
Jag stannade mitt i korsningen o upptäckte att JAG körde mot rött o dom hade pratat med en bil framför dom som hade grönt för att svänga höger...

Vart en del diskutioner mellan mig o polisen men klarade mig undan böter :hihi :hihi :hihi

Snacka om att man kände sig förvirrad i den situationen :3freak

.../Yoshi

KGK skrev:

Hehe poliser, de kan vara riktigt roliga ibland, själv blev jag stoppad en gång för att jag låg i 50km/h på en 50-väg och fick en rejäl utskällning för det, polisen hävdade bestämt att jag kört alldeles för fort över ett övergångsställe :confused:

För några år sedan körde jag norrut längs E6 mot Strömstad. Som vanligt var det köer och heldraget. 5-6 bilar framför mej låg en polis och framför den en gubbe i hatt :mad:. Det var 70km/h men det gick i knappa 50km/h en bra stund :huvet . Men efter cirka 2km stannade farbror blå gubben och tempot ökade.
Hur kommer det sig att så många saktar in bara för det ligger en polis före/efter???
E det 70 så e det 70.

Probotector skrev:
2216815 Hehe poliser, de kan vara riktigt roliga ibland, själv blev jag stoppad en gång för att jag låg i 50km/h på en 50-väg och fick en rejäl utskällning för det, polisen hävdade bestämt att jag kört alldeles för fort över ett övergångsställe :confused:

Mmmm, jag vet hur det är......höll 50 genom en rondell och efter kommer två mc-poliser som stannar mej, frågar varför jag kör så fort och jag svarar att det är väl 50 i rondellen oxå??? Får en massa förklaringar varför man inte ska köra så...bl.a att det kan komma cyklister. Men när jag frågade om inte det ränkas som ett fordon som jag inte måste stanna för sa dom att det var helt andra regler vid rondeller :confused: . Vad vet jag??? Men dom verkar ha svar på allt, även om en del verkar lite påhittade.
Men trevliga var dom ändå.

valium skrev:
2216828 För några år sedan körde jag norrut längs E6 mot Strömstad. Som vanligt var det köer och heldraget. 5-6 bilar framför mej låg en polis och framför den en gubbe i hatt :mad:. Det var 70km/h men det gick i knappa 50km/h en bra stund :huvet . Men efter cirka 2km stannade farbror blå gubben och tempot ökade.
Hur kommer det sig att så många saktar in bara för det ligger en polis före/efter???
E det 70 så e det 70.

Skenheliga? exakt samma sak när man ska över ett övergångsställe (när man är fotgängare) så om det kommer en polis så stannar alla och är snälla men så fort de försvinner stannar ingen :(
Samma sak när polisen är ute med sina laserpistoler och mäter mötande trafik så drar folk ner sina hastigheter även fast polisen inte mäter dom, visst det är väl bra men att köra i 20km/h där det är 50 känns löjligt :mad:

valium skrev:
2216828Mmmm, jag vet hur det är......höll 50 genom en rondell och efter kommer två mc-poliser som stannar mej, frågar varför jag kör så fort och jag svarar att det är väl 50 i rondellen oxå??? Får en massa förklaringar varför man inte ska köra så...bl.a att det kan komma cyklister. Men när jag frågade om inte det ränkas som ett fordon som jag inte måste stanna för sa dom att det var helt andra regler vid rondeller :confused: . Vad vet jag??? Men dom verkar ha svar på allt, även om en del verkar lite påhittade.

Skumt, är det 50 så borde väl det gälla i rondeller också?
Finns tydligen några skumma regler som gäller för cyklister men teoriboken är lite märklig på den punkten :confused:

Rash skrev:
Seriöst, varför köra i 105km/h och skapa trafikkaos?? Vanliga nissar förstår jag ju, om de inte vill, men poliser har ju en tendens att skrämma folk. Vid köbildning är ju risken för olyckor mycket större. Speciellt eftersom normalsvenne inte håller avstånd till bilen framför.. :mad:
För att folk som du ska våga köra om.
Håller de 110-115 vågar få köra om och då blir det ännu längre kö.
Vilken hastighet tycker du är lämplig för polisen på motorväg? 140?

valium skrev:
Mmmm, jag vet hur det är......höll 50 genom en rondell och efter kommer två mc-poliser som stannar mej, frågar varför jag kör så fort och jag svarar att det är väl 50 i rondellen oxå??? Får en massa förklaringar varför man inte ska köra så...bl.a att det kan komma cyklister. Men när jag frågade om inte det ränkas som ett fordon som jag inte måste stanna för sa dom att det var helt andra regler vid rondeller :confused: . Vad vet jag??? Men dom verkar ha svar på allt, även om en del verkar lite påhittade.
Cyklister räknas som oskyddade trafikanter och kan i princip cykla rakt in i en bil/hoj utan att bli vållande.

Probotector skrev:
2216879 Skumt, är det 50 så borde väl det gälla i rondeller också?
Finns tydligen några skumma regler som gäller för cyklister men teoriboken är lite märklig på den punkten :confused:

har fått lära mig på körskolan att man måste stanna för cyklister och mopedister i rondeller vid övergånsställen,, oavsett om dem sitter på cykeln eller inte men jag kan ha fel :confused:

Yoshi_gixxeRR skrev:
2216813 En liknade sak hände mig (fast tvärtom)
Stod vid ett rödlyse o plötsligt hörde jag DET E GRÖNT LJUS!!! Från en megafon.
En polisbil stod snett bakom mig, o jag trodde han menade mig o slog i 1:an o körde (vart lite skrämd o kollade inte på trafikljuset)
Då hör jag ist STOPP DET E RÖTT!!!
Jag stannade mitt i korsningen o upptäckte att JAG körde mot rött o dom hade pratat med en bil framför dom som hade grönt för att svänga höger...

Vart en del diskutioner mellan mig o polisen men klarade mig undan böter :hihi :hihi :hihi

Snacka om att man kände sig förvirrad i den situationen :3freak

.../Yoshi

Har en lite liknande historia.
Satt och dagdrömde med bil vid ett rödljus mellan centralen och femmanhuset i gbg. Då hörde jag ett irriterat TuuuuT. Tittade upp, såg att bilen framför körde iväg. Tryckte givetvis instinktivt på gasen och skämdes över att jag var så seg när det hade blivit grönt.
Då hörde jag ett ännu argare TuuuuT igen och fattade att det inte var grönt. Bilen framför hade bara plötsligt efter viss väntan tröttnat och sket i att det var rött helt enkelt, och en polisbil hade jag bakom mig som jag inte ens sett. Han tutade ju på den andre från början.

De körde upp bredvid och blängde på mig, jag visade med en gest att jag var förvirrad och först nu fattade. Sedan gasade de efter den andre fort som fan, de hade tydligen förståelse för min förvirring som tur var.

Rift skrev:
2216916 har fått lära mig på körskolan att man måste stanna för cyklister och mopedister i rondeller vid övergånsställen,, oavsett om dem sitter på cykeln eller inte men jag kan ha fel :confused:

Det är nog rätt men har för mig att man endast måste släppa fram cyklister och mopedister när man lämnar rondellen (enligt teoriboken) vilket är märkligt :(

valium skrev:

I en rondell så räknas det som om du har korsat deras "väg" precis som om du svänger vänster eller höger i en vanlig korsning. Detta gäller även om du ska rakt fram. Gjorde samma misstag vid övningkörningen för BE och frågade då vad skillnaden var så att jag inte skulle göra samma misstag vid en uppkörning. :rolleyes: :)

Mitra skrev:
2217268 I en rondell så räknas det som om du har korsat deras "väg" precis som om du svänger vänster eller höger i en vanlig korsning. Detta gäller även om du ska rakt fram. Gjorde samma misstag vid övningkörningen för BE och frågade då vad skillnaden var så att jag inte skulle göra samma misstag vid en uppkörning. :rolleyes: :)

Aaahh...då stämmde det ju. Dom hade ingen riktigt bra förklaring på vad som gällde förutom att det bara var så.

sandstream skrev:
2216904 För att folk som du ska våga köra om.
Håller de 110-115 vågar få köra om och då blir det ännu längre kö.
Vilken hastighet tycker du är lämplig för polisen på motorväg? 140?

Eftersom det finns så oerhört många (90%) som inte kör om polisbilar som kör saktare än laglig fart så tycker jag att polisen ska försöka hålla laglig fart..
Varken mer eller mindre. Om det inte finns någon väldigt bra förklaring till det då..

Rash skrev:
2217770 Eftersom det finns så oerhört många (90%) som inte kör om polisbilar som kör saktare än laglig fart så tycker jag att polisen ska försöka hålla laglig fart..

När jag hade varit hos tjejen i Skara och var påväg hem till Uddevalla blev jag omkörd av en polis på 70 väg, låg väl i runt 80 och han passerade sådär lite lagom fort. Så jag tänkte att kan han så kan jag.....så jag la mej en bit bakom i nämare 100. Skit bra tänkte jag, en som kan gasa. När vi legat så i några kilometer stannade han på en busshållplats och släppte förbi mej, bara att slå av och jag hade han i röven. Körde ytterligare någon kilometer och gjorde samma som han, stannade och släppte förbi. Fast sen gav jag han ett STORT försprång......kändes lite säkrare.

Finns massa hojåkande poliser som har förståelse för oss o lite hastighetsöverträdelser.

Men idiotkörning blir nog alla sura på. :tomten

Har träffat båda sorterna med olika resultat :fatta!

Back