Polishelikoptern jagar INTE hojar

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
JAg pratade med en av polispiloterna på jobbet idag och var tvungen att fråga om förra onsdagen, då helikoptern tydligen cirklat runt skogskyrkogården.

Men nu är det så att polisflyget inte har något mer samarbete med LTG, och klockar inga fortkörare.

För övrigt så tyckte han beteendet hans kollegor hade ang att fota och skriva upp regnr. Han var tveksam till att det var ok, när det var en myndighet som gjorde så.

Lite info i debatten
/johan

johanrehn80 skrev:
JAg pratade med en av polispiloterna på jobbet idag och var tvungen att fråga om förra onsdagen, då helikoptern tydligen cirklat runt skogskyrkogården.

Men nu är det så att polisflyget inte har något mer samarbete med LTG, och klockar inga fortkörare.

För övrigt så tyckte han beteendet hans kollegor hade ang att fota och skriva upp regnr. Han var tveksam till att det var ok, när det var en myndighet som gjorde så.

Lite info i debatten
/johan
Jag har hört att strecken mitt i vägen som ser ut som ett "T" är start och stopp för den sträckan där de mäter bilen mellan...

Dessutom så åkte jag med farsan i hans BMW en gång för massa år sen, då stod det en MC-polis framme vid en korsning som svängde ut efter oss och började blinka med en gång och stoppade oss... Han sa att helikoptern hade sett oss länge och gav oss böter för den hastigheten som helikoptern då hade mätt oss i...

Ljög han då eller och bara stoppade oss för skojs skull?

Firefly skrev:
Dessutom så åkte jag med farsan i hans BMW en gång för massa år sen, då stod det en MC-polis

De va väl då de.... Han sa ju att dom inte gjorde det nu...

Hmmmm... om det var i augusti förra året, eller året innan.... Så stod jag vid Gullmarsplan, hörde först en ylande radfyra på Nynäsvägen och polissirener, sedan helikopter-flaffflaff och en stark strålkastare rktad från helikoptern mot detta lilla ylande föremål... :tungan som sedan blev stoppad i vägspärr vid infarten till Söderledstunneln, om man kommer ditåt via Johanneshovsbron/Nynäsvägen.

Polishelikoptern må kanske inte vara ute och klocka/jaga fortkörare i vanliga fall, men kan tydligen sättas in om det behövs... :3freak :confused:

/B

benkar skrev:
Hmmmm... om det var i augusti förra året, eller året innan.... Så stod jag vid Gullmarsplan, hörde först en ylande radfyra på Nynäsvägen och polissirener, sedan helikopter-flaffflaff och en stark strålkastare rktad från helikoptern mot detta lilla ylande föremål... :tungan som sedan blev stoppad i vägspärr vid infarten till Söderledstunneln, om man kommer ditåt via Johanneshovsbron/Nynäsvägen.

Polishelikoptern må kanske inte vara ute och klocka/jaga fortkörare i vanliga fall, men kan tydligen sättas in om det behövs... :3freak :confused:

/B
Han hade inte möjligtvis gjort värre saker än att köra för fort?

benkar skrev:

/B

de har alltså inte längre det samarbete som de hade förut. Det ändrades i samband med att de bytte till nya helikoptern EC 135.

Klart helikoptern kan kallas in och användas, men inte systematiskt

Vägmarkeringarna kanske används av polisbilar som klockar (?)

Visst kan den sättas in vid behov men den är för dyr i drift för att användas till rutinmässig hastighetsövervakning nuförtiden.

Polisen räknade helt krasst på hur många fortkörare man fick fast med helikoptern och kom fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart.

Till vår stora??? glädje då den avskräckande effekten inte alls togs med i beräkningen. Tror att det var 5-6 år sen de slutade.

Men det krävs bara ett beslut så kan de vara igång samma sekund.....

sismo skrev:
Han hade inte möjligtvis gjort värre saker än att köra för fort?

Ingen aning, orkade inte gå ner på bron och fråga... :tungan Men stod inget om det i tidningarna efteråt, typ rån med MC eller så.

/B

Om jag inte minns fel, så var det en artikel i någon dagstidning, att det numera (bra tag sedan) inte förekommer någon hastighetsövervakning med hellisen, då detta är för dyrt :tummenupp

Denna är tydligen bara uppe då det är något evenemang på g, när någon person saknas, eller vid "riktiga brott" Klart om dom är uppe och ser någon blåsa runt på vägen i 200+, så hänger dom på tills dom kontaktat någon kollega som kan ta vid.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park