Poliser kartlägger Umeås Motorcyklister...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dessa indicier skulle sedan prövas i rätten på samma sätt som vid andra brott, någon särbehandling eller speciellt regelverk som endast skulle gälla motorcyklister är det alltså inte tal om, enligt vad jag kunnat utläsa :)

En skillnad mellan trafikbrott och grova brott är att det krävs inte lika stor bevisbörda för fällande dom vid småbrott.

Jag vill inte bli fälld på så svaga indicier bara för att nämndemännen i tingsrätten oftast är träskallar som bara lyssnar på polismannen. Jag vet ett sådant fall redan som handlade om en smitning och en polisman som uppenbarligen ljög ihop lite extra bevismaterial. Han påstod sig nämligen kunna identifiera föraren som använt integralhjälm och passerat honom med över 100 km/h...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En skillnad mellan trafikbrott och grova brott är att det krävs inte lika stor bevisbörda för fällande dom vid småbrott.

Jag vill inte bli fälld på så svaga indicier bara för att nämndemännen i tingsrätten oftast är träskallar som bara lyssnar på polismannen. Jag vet ett sådant fall redan som handlade om en smitning och en polisman som uppenbarligen ljög ihop lite extra bevismaterial. Han påstod sig nämligen kunna identifiera föraren som använt integralhjälm och passerat honom med över 100 km/h...
Mmm, och i det fallet ledde det till fällande dom? Som inte överklagades? Jag tror, med handen på hjärtat, att dessa spaningsmetoder är åt pepparn för resurskrävande, omständliga och kostsamma för att plocka de vanliga normala fortkörarna. Denna metod kommer med all sannolikhet att användas gentemot ett mindre antal (ö)kända personer där målet är att fälla för grov vårdslöshet. Helst vid ett antal tillfällen.

Skulle Din farhåga vara sann skulle ju polisen inte ens besvära sig med att mäta och dokumentera, eller hur? ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...den som tror att länsman otvivelaktigt kommer sköta det snyggt lever nog kanske inte riktigt i verkligheten.
De är människor de med (av alla typer)...hur i h-vete skall de kunna lösa det här utan att bara fota urskiljningslöst vid vattenhålen för hojåkarna?
Hur lätt har DU att avgöra om det var den ena, eller den andra R1:an/gixxern/bladen med förare i mörkt skinnställ... ;)

Jag är inte svår att ha att göra med, men har åkt i roliga bilar som sticker ut, och sett på nära håll hur alla dras över en och samma kam, och behandlas därefter av våra vänner i blått.
Så jag hyser inget större hopp. :)

Jag åker som jag alltid gjort, men nu när man åker S80 så har man längre ingen länsman som vänder och följer, stannar för rutinkontroll efter rutinkontroll, etc, etc...

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mmm, och i det fallet ledde det till fällande dom? Som inte överklagades? Jag tror, med handen på hjärtat, att dessa spaningsmetoder är åt pepparn för resurskrävande, omständliga och kostsamma för att plocka de vanliga normala fortkörarna. Denna metod kommer med all sannolikhet att användas gentemot ett mindre antal (ö)kända personer där målet är att fälla för grov vårdslöshet. Helst vid ett antal tillfällen.

Skulle Din farhåga vara sann skulle ju polisen inte ens besvära sig med att mäta och dokumentera, eller hur? ;)

Ja, det blev fällande dom och ja, det överklagades men gick inte vidare så tingsrättens dom låga fast.

Tvärtom! Om mina farhågor är sanna så har dom verkligen skäl att dokumentera för tingsrätterna kommer fälla ganska många bara pga dessa indicier och polismännens bedömningar.

Sen tror jag iofs inte att mina farhågor blir normalfallet men även de bråkdelar som faller inom mina farhågor kan bli illa nog.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, inte för att jag tror att allt i polisvärlden sköts klanderfritt, men det är även så att myndigheten bevakas mer noggrant än tidigare. Den som döms felaktigt kan nog påräkna ett stort intresse från media, SMC och andra forum kan vi nog förmoda.

Men - fortfarande kan jag se en viss trafiksäkerhetsmässig vinst med detta förfarande (komma åt buset utan högfartsjakter) i förhållande till att skärpa bevakningen på de som kör 6-10 km/h för fort!
...Sen tror jag iofs inte att mina farhågor blir normalfallet men även de bråkdelar som faller inom mina farhågor kan bli illa nog.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eftersom det inte händer med bilister så borde det vara särbehandling?

Ska alla motorcyklister fotas i förebyggande syfte? Eller ska det gå ut "efterlysningar" på vilka som ska fotas utan hjälm?

Luktar massregistrering..

Det är klart det är särbehandling. Mycket av polisens arbete handlar om det. Brottslingar särbehandlas genom att dom åtalas och döms. Man sätter inte hela sverige i fängelse för att någon utfört ett mord.
Dom som kör för fort stoppas och får böter men dom som inte kört för fort får köra vidare utan böter.
Allt det är ju särbehandling.

Nu är det ju tyvärr så att ifråga om grova överträdelser av hastighetsgränser mm så är motorcyklister överrepresenterade. Och motorcyklister är också överrepresenterade ifråga om singelolyckor med dödlig utgång där farten varit långt över lagstadgad hastighet.

Då är det bara naturligt att dom genomför lite spaning på motorcyklister för att på det sättet komma åt några av dom värsta på något annat sätt än genom höghastighetsjakter. Det är bara bra anser jag.

Det handlar ju om att om dom tar ett foto på någon som tankar upp sin hoj vid en mack i närheten och senare fotograferar denne vid rosenhill intill sin hoj och man däremellan har sett någon ute på bombrepa efter bulten på smama hoj med samma ställ och hjälm så kan man göra det sannolikt att det faktiskt är samma person.
Får man tillräckligt många indicier så kan man anse det bevisat att det är samma person.
Det är dock något som man kommer att prova i rätten.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är klart det är särbehandling. Mycket av polisens arbete handlar om det. Brottslingar särbehandlas genom att dom åtalas och döms. Man sätter inte hela sverige i fängelse för att någon utfört ett mord.
Dom som kör för fort stoppas och får böter men dom som inte kört för fort får köra vidare utan böter.
Allt det är ju särbehandling.

Nu är det ju tyvärr så att ifråga om grova överträdelser av hastighetsgränser mm så är motorcyklister överrepresenterade. Och motorcyklister är också överrepresenterade ifråga om singelolyckor med dödlig utgång där farten varit långt över lagstadgad hastighet.

Då är det bara naturligt att dom genomför lite spaning på motorcyklister för att på det sättet komma åt några av dom värsta på något annat sätt än genom höghastighetsjakter. Det är bara bra anser jag.

Det handlar ju om att om dom tar ett foto på någon som tankar upp sin hoj vid en mack i närheten och senare fotograferar denne vid rosenhill intill sin hoj och man däremellan har sett någon ute på bombrepa efter bulten på smama hoj med samma ställ och hjälm så kan man göra det sannolikt att det faktiskt är samma person.
Får man tillräckligt många indicier så kan man anse det bevisat att det är samma person.
Det är dock något som man kommer att prova i rätten.


I Stockholm fungerar det säkert så, dock har resten av landet ingen Bult, så då blir det väldigt många foton för väldigt många indiciekörningar. (Vi åker på många vägar i resten av landet) :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I Stockholm fungerar det säkert så, dock har resten av landet ingen Bult, så då blir det väldigt många foton för väldigt många indiciekörningar. (Vi åker på många vägar i resten av landet) :hihi

Det ligger visserligen något i det. Men samtidigt finns det på rätt många ställen i landet vissa vägsträckor som är mer populära än andra. Att man bevakar där är inget konstigt.

För övrigt kör jag sällan bulten då det är för många som kör alldeles för mycket över sin förmåga för att det ska vara roligt. Jag vill inte bli torpederad av en självmordspilot likt många som genom åren kört bulten och bogan långt över vad dom egentligen klarar av utan att använda båda väghalvorna i kurvorna.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top