Polisens nya motorcyklar är farliga.

Undrar hur mycket all packning och utrustning påverkar aerodynamiken hos polisens hojar. Har säkert en del att göra med instabiliteten i högre farter.
Sen att de är fel hojar att jaga andra motorcyklister med är inget snack om den saken! En nästan fullastad touringhoj är inget man vill ligga och jaga en supersporthoj med!!

//Dio

Honda ST1300 fick kritik för wobbel i höga farter redan när den kom (2002?). Jag provade den då och, helt riktigt, vid ca 180 började den slingra sig på vägen. Det har förklarats med att den har en en väldigt stor ruta (större än t ex Yamaha FJR) som skapar stark turbulens. Samtidigt har den inte samma tyngd som andra hojar med riktig stora rutor (t ex BMW K1200 LT). Antagligen gör extrautrustning baktill inte saken bättre.

ST1300 är använd som polis-mc i Danmark, England, USA, m fl länder. Men den har, åtminstone i Staterna, fått mycket kritik. Efter många olyckor, har den på sina håll fått restriktioner om hastighet, 100 mph, och den har fått det föga smickrande tillnamnet "Widowmaker". Man har testat med olika däck och rutor, men vad jag vet har man aldrig riktigt fått rätt på problemet.

Man kan undra varför Honda, världens största mc-tillverkare, inte har tagit detta på allvar. ST1300 har heller aldrig kommit upp till sin föregångares, ST1100, popularitet. Man har i många länder fått på tafsen av Yamaha FJR (även som polis-mc).

Inget av detta verkar ha påverkat svensk polis i valet av tjänste-mc. :confused:

:2cool

Last edited:
Polisen har garanterat mer än toppfart i åtanke när de väljer tjänstefordon. Faktorer som serviceavtal, driftskostnad, slitstyrka, lastkapacitet, smidighet etc. smäller nog högre än att den ska kunna användas för att jaga andra motorcyklar.

Honda ST1300 fick kritik för wobbel i höga farter redan när den kom (2002?). Jag provade den då och, helt riktigt, vid ca 180 började den slingra sig på vägen. Det har förklarats med att den har en en väldigt stor ruta (större än t ex Yamaha FJR) som skapar stark turbulens.l

Dom får skaffa Xjell! :Bugar

Polisen har garanterat mer än toppfart i åtanke när de väljer tjänstefordon. Faktorer som serviceavtal, driftskostnad, slitstyrka, lastkapacitet, smidighet etc. smäller nog högre än att den ska kunna användas för att jaga andra motorcyklar.

Självklart! Men om dåliga köregenskaper, om även bara i höga farter, leder till att man ger hojarna körförbud, har man nog ändå missat något i planeringen... :(

:2cool

Varför köper de inte in busor istället? då skulle de få hög toppfart, inte behöva montera väskor ty allt skräp de behöver får plats i berget bakom sadeln

Vet att Polisen redan tittat på andra hojar. En polismålad Varadero 1000 går idag i Stockholm för utvärdering (fråga mig inte hur jag vet, det är en lång och plågsam historia).

Hmmm:D Problemet e inte så svårlöst... tjock,tung dounatstinnnpolis..,väskor fullastade med utrustning.. Kan det bli annat en problem om dom ska åka fort:näsblod :D :gnissla :D

Edit.. Spontan tanke bara så där e att dom börjar få problem med styrseln i hojen när dom paserar 240ca... :D :D Har jag fel??:pannkyss

Du glömde den mjuka fina komfortfjädringen :)

För länge sen, när jag var lite yngre, så var det också skriverier om wobblande polismotorcyklar. På den tiden åkte dom ju BMW-boxer av nån modell jag inte minns. Det hände massor av olyckor där snutarna helt enkelt wobblade av vägen. Till slut var det nåt ljushuvud som kom på att det nog var för mycket last på fel ställe som oraskade det. Minns inte vad dom gjorde åt problemet. Hastighetsbegränsning kanske?
Lustigt att problemet kommit tillbaka med en helt annan MC många år senare. Lär dom sig inget av gamla erfarenheter?

Min gissning på det vore att det är nya generationer Poliser nu och att man
helt enkelt inte inser att man ibland måste titta bakåt för i tiden för att lösa saker för att gå framåt....
Ta bara all ny oroelse för det hårda vädret i mexikanska bukten som exempel. Det kan verka vara något nytt men de äldre minns garanterat att det alltid varit så...

Vet att Polisen redan tittat på andra hojar. En polismålad Varadero 1000 går idag i Stockholm för utvärdering (fråga mig inte hur jag vet, det är en lång och plågsam historia).

Var det du som blev stoppad ev en Varadero och en Transalp tidigt i somras kring Roterbro månne? Jag minns att jag passerade någon stackare med dem ståendes två snutstrajpade Hondorna bakom.

Var det du som blev stoppad ev en Varadero och en Transalp tidigt i somras kring Roterbro månne? Jag minns att jag passerade någon stackare med dem ståendes två snutstrajpade Hondorna bakom.

Last edited:
Tack för det.

Vi ses!!

Fick en vision av framtiden:
Polisman "CHROLO" har just stoppat en mc-åkare men eftersom han är på gott humör så har han bestämt sig för att bara försöka tala föraren tillrätta och utdela ett påpekande tills han får syn på sporthoj.com tröjan och hajjar till...

"Ak47" gå tillbaka till moppefucko.com istället - där är dina åsikter respekterade...

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back