Polisens nya motorcyklar är farliga.

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Citat>Flera olyckstillbud har inträffat när motorcyklarna har börjat vobbla i höga hastigheter. Nu har polisen i Västernorrland stoppat användningen av de nya maskinerna, skriver lokala medier.

Det rör sig om motorcyklar av märket Honda ST 1300 Pan European. Trots att Rikspolisstyrelsen haft en grupp som testkört mc:n har polisen på flera håll i landet haft problem med den. Om problemen inte går att lösa kan polisen tvingas att köpa in nya motorcyklar.</Citat

Undras hur höga hastigheter :confused:

Hmmm:D Problemet e inte så svårlöst... tjock,tung dounatstinnnpolis..,väskor fullastade med utrustning.. Kan det bli annat en problem om dom ska åka fort:näsblod :D :gnissla :D

Edit.. Spontan tanke bara så där e att dom börjar få problem med styrseln i hojen när dom paserar 240ca... :D :D Har jag fel??:pannkyss

Last edited:
Var det inte nån som skrev i en tråd tidigare hur han hade sett en hojpolis jaga en annan hoj och helt plötsligt börjat vobbla som fan?

Japp, ge dom gamla K75or igen, dom är tunga och riktigt trötta, wobblar garanterat inte!:D

Fredrik:tummenupp

De har väl hängt på för mycket packning bak, en orginal PanE. är hur stabil som helst.

För länge sen, när jag var lite yngre, så var det också skriverier om wobblande polismotorcyklar. På den tiden åkte dom ju BMW-boxer av nån modell jag inte minns. Det hände massor av olyckor där snutarna helt enkelt wobblade av vägen. Till slut var det nåt ljushuvud som kom på att det nog var för mycket last på fel ställe som oraskade det. Minns inte vad dom gjorde åt problemet. Hastighetsbegränsning kanske?
Lustigt att problemet kommit tillbaka med en helt annan MC många år senare. Lär dom sig inget av gamla erfarenheter?

Problemet är väl att Polisen använder fel motorcykel modeller
i fel miljöer.

Jag skulle inte vilja köra race med en touring hoj....
Den är ju inte byggd för det...

Nu är jag inget proffs, men med tanke på att de har MASSOR med grejer i sina väskor bak (antar jag, vidoutrustning plus mer) gör väl detta hojen lite baktung?
Precis som om man lastar in en jävla massa vikt bak i vilken bil som helst! Hur bra den än går i 200+ så kommer den bete sig skit om den är lastad bak!

/Jocce

Problemet är väl att Polisen använder fel motorcykel modeller
i fel miljöer.

Jag skulle inte vilja köra race med en touring hoj....
Den är ju inte byggd för det...
Precis....såg ett gäng på fyra stycken som var ute å bröt på Gotland ring i somras.
Trots rätt modesta varvtider på 1.45-1.50 så var gick flera av dom ut i gruset och härjade.:tummenupp
Såg inte särskilt stabilt ut...men jaevligt skoj:D

Vad gäller packning och grejer som gör hojen baktung...

Min hoj går hur stadigt som helst i 250+ med skjuts och min hoj borde vara mer känslig för viktfördelning än en stor Pan E, eller?

Tidningen Motorad i Tyskland klagade redan för två år sen på kraftiga vobblingstendenser vid autobahnkörning hos Pan European, hade ett par helsidor om det...

Detta var en bra nyhet.

Hoppas dom upptäckte detta problem genom att krasha.
då vet man med säkerhet att någon utav dom fick ont i allafall. :) :2cool

klaga inte på mig, jag är en moral-tant
som kör med flip-flop, och T-shirt! :yoparty

Me is farlig :mad:

Ja kul att önska skador på andra folk som egentligen bara är där för att göra det säkert för andra.....

En polisutrustad ST 1300 är inte extremt tung, i grundutförandet innehåller den inte videokameror och sådant som någon skrev. Den har radio, signalanordning och lite reläer men inte så mycket mer. Sen så vet man ju iofs inte hur mycket den enskilde polismannen trycker ner i sidoväskorna.

Skulle gissa att MC-förare på touringsemester packar sina ST 1300 så dom väger minst lika mycket.

Dom kanske skulle ha köpt upp lite gamla blackbird's istället :)

Detta problem med ST1300 är känt sedan länge iofs..
http://www.bike.se/content/1836/

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back