Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

Cobra-driver

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 1000S, AC Cobra 427S/C
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fortkörare anses som potentiella mördare i Sverige.

Som jag förstod detta så var detta typ vid nån avfart, gissningvis var hastigheten låg. "Stoppades i polisspärr" och "prejades" är ju inte riktigt samma sak. Jag tippar på att dom saftade till det lite i rubriken.
 

Fastman

Fattigare än dig!!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
I en kartong
Hoj
Liten knarr
fy faan snutar e idioter..bara för att dom inte har råd med en najs bil behöver dom väl inte slakta andras :kocko
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag tycker polisen gått för långt! 250 km/h på motorväg med en bil som är byggd för 300 är inte speciellt farligt men jag förstår att polisen kanske misstänker bilstöld när de försöker åka ifrån dom.

Varför kan vi inte höja hastighetsbegränsningarna istället för att sänka den är min fråga? Om vi nu ska uppfylla nollvision så kan vi ju införa 30 på alla vägar förutom motorvägar som är 50!! :kocko
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Kommer man kunna polisanmäla dem för något tro? framkallande av livsfara eller nåt.

Hur gick det för dem som körde på en hoj i sthlm city? fick de nåt straff då?

Ta tex det (enligt vad som sas när jag var yngre) med att de inte får jaga en mopedist som åker utan hjälm.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok, har jag fattat det här rätt nu?
Fortkörare får man använda alla medel mot, preja av vägen, skjuta efter, spikmattor osv, bara man får fast dom, liv och lem är sekundärt.
Beväpnade bankrånare, våldtäktsmän, mördare mm ska man värna om, och får endast bekämpas med pepparsprej.

Fullt logiskt. :va :huvet
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Håller med, vilka snutsvin alltså :huvet

Låt fortkörarna slippa undan istället, bättre om dom slipper undan och kanske krockar med någon oskyldig som tex en mamma med sina 4 barn i bilen...

Bilen måste förstås rastas ibland också :Bugar

Att köra 100km/h eller 200km/h för fort utgör ändå ingen fara för andra.

Får hoppas att poliserna åker dit rejält.
 

Coola Ola

Guest
Hoztic skrev:
Ok, har jag fattat det här rätt nu?
Fortkörare får man använda alla medel mot, preja av vägen, skjuta efter, spikmattor osv, bara man får fast dom, liv och lem är sekundärt.
Beväpnade bankrånare, våldtäktsmän, mördare mm ska man värna om, och får endast bekämpas med pepparsprej.

Fullt logiskt. :va :huvet

Ja, det är ju solklart så att polisen orsakar tiofalt fler dödsolyckor när de prejar fortkörare av vägen än vad fortkörarna orsakar (sig själva eller andra). Naturligtvis är det också helt trafiksäkert att köra mot trafikriktningen om man har en Ferrari.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ni som tycker att polisen inte ska ingripa när brott begås har nog otur när ni tänker. :3freak Att ha en cool bil ger ingen fribiljett till anarki.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hoztic skrev:
Klarttext:
Snuten borde omprioritera och få bort grövre brottslighet och jaga fortkörare mindre!
Jo vad du tyckte missförstod jag inte. Det va mest burner o nån mer jag tänkte på.
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
eV1Te skrev:
Jag tycker polisen gått för långt! 250 km/h på motorväg med en bil som är byggd för 300 är inte speciellt farligt men jag förstår att polisen kanske misstänker bilstöld när de försöker åka ifrån dom.

Varför kan vi inte höja hastighetsbegränsningarna istället för att sänka den är min fråga? Om vi nu ska uppfylla nollvision så kan vi ju införa 30 på alla vägar förutom motorvägar som är 50!! :kocko


Precis! Jag tycker vi ska ha åtminstone 250km/h på våra motorvägar! Jag menar, har man en bil som går i 300km/h måste man väl kunna få köra så fort om man vill! Höga hastigheter och trafikfarligt beteende har ju faktiskt inget alls att göra med hur många som omkommer i trafiken! Och det är faktiskt inte Ferrari-förarnas fel att de inte stannade vid polisernas signal, prova själv att åka så fort så får ni se hur mycket man hinner uppfatta av sin omgivning! Fast det är klart, utanför skolor och dagis kan man ju ha en begränsning på 140 eller nåt. :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ninjaboy skrev:
Ni som tycker att polisen inte ska ingripa när brott begås har nog otur när ni tänker. :3freak Att ha en cool bil ger ingen fribiljett till anarki.

Självklart ska lagarna gälla lika för alla. Det är förbannat frustrerande när man läser om att snuten inte bryr sig när dom får larm om pågående våldtäkter, misshandel, rattfyllon osv. Däremot verkar dom kunna lägga ner hur stora resurser som helst på att jaga fortkörare. Men det är väl iofs antagligen politik bakom...
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Cobra-driver skrev:
http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33930

Två ivriga Ferrari-förare från Malmö hade visst lite bråttom till Falken igår. Polisens metod för att stoppa dem gick alltså ut på att medvetet preja den ena av vägen, på E6an. Det rörde sig alltså inte biltjuvar, mördare :mad: eller bankrånare utan om fortkörare. Visst gick det väldigt fort men E6 är dubbelfilig och bilarna är ju verkligen konstuerade för att vara säkra i dessa hastigheter.

Det jag frågar mig är om insatsen från polisens sida verkligen är berättigad vad det gäller fortkörning? Det är inte så att fabror Blå har tittat lite väl mycket på amerikanska program typ World Wildest Police Chases? Har de rätt att utsätta en för livsfara bara för att man kört för fort? Nu vet jag att vi iofs pratar om en poliskår som använder hålspetskulor, förbjudna enligt Genevekonventionen, i sina tjänstevapen men var går gränsen? Är man i och med detta beredd att preja hojåkare också med nästan garanterat dödlig utgång? Nej, fy fan för trafikpolisen. Revlolution!!! :mad:

Tönt! Skaffa fakta innan du uttalar dig. Hålspetskulor är dessutom bara förbjudna för militärt bruk.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top