Polisens nya MC farlig över 200

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Dagens (14/9) pappersversion av DN innehöll en längre artikel om att polisens nya Mc av märket Honda 1300 Pan European tydligen ofta börjar vobbla i hastigheter över 200. I vissa fall hade det lett till olyckor. Trots modifikationer har det inte blivit bättre och nu utreds om man behöver införskaffa nya.

Läskigt med vobbel, men när behöver poliserna utnyttja sådana hiskeliga fartresurser frågar man sig? :tungan

/Olzki

Hittade en förkortad artikel på nätet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=827615

Last edited:
Ja när man håller 200 med en sån i kurvor så lär det vobbla en del.
Med en sån jävla massa packning dem har med sig borde det vara bättre med en räserknarr med släp som man kan dumpa när det ska gå undan...

Yes, och pga detta har jag hört att de skall byta tillbaka till BMW igen....

Ja du bra fråga faktiskt.!
Finns säkert bättre saker som polisen kan lägga sina pengar på än att se till att kunna jaga efter hojar i över 200 blås. :confused:
Eller?

Låter konstigt.
En pan european är byggd för att frakta last i (ganska) höga hastigheter utan att komma med överaskningar.
SBS, kanske?

Löjligt att skriva så...
Många mc poliser är ganska vassa på att köra hoj.

Dom nya polishojarna vobblar tydligen sjukt mycket i hastigheter över 200 polisen och honda har jobbat mycket på det dom senaste åren får att få ordning på det med inget har hjälpt. öhlins har varit med och försökt utvecka fjädring men inte lyckats då det verkar som att hojarna är för veka i ram och övriga delar av chassit.

Pan european är en riktig skithoj, även den förra modellen var instabil och vobblig i hastigheter över 160 har jag hört och det utan last. Många har klagat på det.

Ähh , förare , skinnställ , pistol o radio färdig :)

Man brukar ju kunna lasta lite under passagerarsadeln det får räcka.

Bara det läderhölsterbestyckede bältet med idel mojänger på väger ju bly. Sen har de ju sin radioutrustning, framtagen -76 som de ska dra med sig.

I övrigt så tror jag "Stig 54" skulle vara rätt mör efter en dags stadspatrullerande på en surblade.

Löjligt att skriva så...
Många mc poliser är ganska vassa på att köra hoj.

Dom nya polishojarna vobblar tydligen sjukt mycket i hastigheter över 200 polisen och honda har jobbat mycket på det dom senaste åren får att få ordning på det med inget har hjälpt. öhlins har varit med och försökt utvecka fjädring men inte lyckats då det verkar som att hojarna är för veka i ram och övriga delar av chassit.

Pan european är en riktig skithoj, även den förra modellen var instabil och vobblig i hastigheter över 160 har jag hört och det utan last. Många har klagat på det.
Nu umgås jag en del med polisen i anknytning till en annan hobby.
Och:
Nej.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing