Polisens mätningsmetoder

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Satt och funderade på lunchen,
hur mäter egentligen polisen upp en annan bil och vad krävs för att de ska kunna kräva påbud för fortkörning?

Någon månad sen nu så brände jag i vanlig ordning genom stan på hojen, gasade på vid rödljusen och körde så fort mellan jag kunde i princip. Utan att det (i mina ögon) ansågs vårdslöst. Kanske snabbt, men jag hade koll att jag inte körde på folk när jag bytte filer osv. Hursom, efter en gastur genom centrala Linköping upptäcker jag precis när jag ska köra om en buss att jag har en snutbil i röven.

Jag förstår ganska snabbt att de vill ha stopp på mig, så jag visar den ett ok och nickar tydligt för att jag kommer köra in till vägen där det inte hindrar övrig trafik. Väl stannat kommer ytterligare en polisbil i hög fart och de talar lite med varann och säger att allt är lungt.

Jag är helt tvärsäker på att jag blir utan kortet (igen), men till min förvåning så slutar diskussionen med att de släpper mig med böter för obetald skatt (en annan historia). Jag tänkte på det, kan de varit omöjligt för polisbilarna att uppmäta min hastighet då jag bränt ifrån dem, på gränsen att hojen lyft och sedan kvickt stannat vid nästa rödljus. Isf har jag ett råd till er alla, kör så det ryker ;D

Någon som har koll på detta? Eller är inte alla blåvita snutbilar utrustade med kameror och loggningsmöjligheter för hastighet.

Jag antar att deras mätmetod innebär att de måste matcha min hastighet för att det måste gälla som ett godkänt mätvärde om de inte står vid vägkanten.
Men, jag vet inte. Någon som har koll på detta område? Kan vara bra att veta hur spydig man kan vara mot dem.

Självklart ska man bete sig i trafiken och mot sheriffen, men det finns värre människor i trafiken än folk som kör för fort.

Har du en kommentar om att det är oansvarigt att köra fort, posta den till:

Min Röv
I ditt ansiktegatan 1
123 45 SKITNERDIG

Trevlig semester till er som har det! :) Ni andra, ja. Kämpa på.

Kan inte direkt svara på din fråga och skall heller inte bemöda mig med att klanka ner på hur du kör. Måste dock ställa en fråga av ren nyfikenhet. Frågan bottnar i att jag möte ett medelålders par i hamnen för någon månad sedan. De hade båt liksom jag och vi snackade lite om allt möjligt och råkade komma in på att jag hade motorcykel. Kvinnan blev helt svart i ögonen och sa chokerande nog "jag önskar alla motorcyklister en ond bråd död". Jag blev mer än lovligt förvånad och frågade varför hon hade denna uppfattning. Det visade sig att hon bodde i city där de varje kväll och natt höll på att bli helt vansinniga av alla "motorcykelidioter" som fullgaskörde mellan rödljusen. De kunde inte för allt i världen fatta var tjusningen låg i detta. Jag bara lyssnade och la speciellt märke till det fullkommliga hat som denna annas lugna kvinna utstrålade då hon ventilerade ut sitt motorcykelhat.

Själv är jag knappast ett föredömme, jag kör förmodligen generellt sett betydligt fortare än du gör men inte mitt i city utan tvärt om letar jag upp folktomma ställen där vägen svänger rejält varvat med fina rakor. När jag kör i befolkade områden försöker jag vara så osynlig det går.

Frågan till dig är helt enkelt:

Vad är det roliga i att dra fullt mellan rödljusen och snirkla med en värsting hoj mellan bilarna bland en massa övergångsställen, cyklar och övrigt folk? Jag menar inte frågan som kritik utan jag undrar faktiskt var det roliga är. Kanske har jag missat något som du kan förklara för mig och få lite mer konkurrens mellan rödljusen i city.

Ha det gott /D.

Kan inte direkt svara på din fråga och skall heller inte bemöda mig med att klanka ner på hur du kör. Måste dock ställa en fråga av ren nyfikenhet. Frågan bottnar i att jag möte ett medelålders par i hamnen för någon månad sedan. De hade båt liksom jag och vi snackade lite om allt möjligt och råkade komma in på att jag hade motorcykel. Kvinnan blev helt svart i ögonen och sa chokerande nog "jag önskar alla motorcyklister en ond bråd död". Jag blev mer än lovligt förvånad och frågade varför hon hade denna uppfattning. Det visade sig att hon bodde i city där de varje kväll och natt höll på att bli helt vansinniga av alla "motorcykelidioter" som fullgaskörde mellan rödljusen. De kunde inte för allt i världen fatta var tjusningen låg i detta. Jag bara lyssnade och la speciellt märke till det fullkommliga hat som denna annas lugna kvinna utstrålade då hon ventilerade ut sitt motorcykelhat.

Själv är jag knappast ett föredömme, jag kör förmodligen generellt sett betydligt fortare än du gör men inte mitt i city utan tvärt om letar jag upp folktomma ställen där vägen svänger rejält varvat med fina rakor. När jag kör i befolkade områden försöker jag vara så osynlig det går.

Vad är det roliga i att dra fullt mellan rödljusen och snirkla med en värsting hoj mellan bilarna bland en massa övergångsställen, cyklar och övrigt folk? Jag menar inte frågan som kritik utan jag undrar faktiskt var det roliga är. Kanske har jag missat något som du kan förklara för mig och få lite mer konkurrens mellan rödljusen i city.

Ha det gott /D.

för att man kan!!

Alla polisbilar har inte mätutrustning/video utan bara dom som ingår i trafikpolisens arsenal... Inte alla där heller...
Dom behöver 400m för att kunna mäta upp en snitthastighet..
Dom startar en klocka när du passerar en viss punkt och startar meterräknaren när dom passerar den. Sen är det tvärtom när dom hittar en
referenspunkt så stoppar dom klockan när du passerar och sen
stoppar dom meterräknaren när dom passerar samma punkt...
M.a.o. ganska stor risk för felmarginal men iaf en idolvideo... :D

Sen har du laser, då räcker det med ett enda mätvärde på en tiondels sekund... Inga bilder utan ditt ord mot polisman.. Gissa vem som vinnerr ALLTID..

Mäta med hjälp av hastighetsmätaren i polisbilen kommer dom få väldigt
svårt att få igenom.. Möjligtvis att dom kan skälla på dig för att du kör
som ett svin men det krävs nog lite mer för att lappen ska ryka..
Däremot så kan du ju alltid åka på vårdslöshet om polisen ser dig..

Se nu till att inte hamna i statistiken... :D

Okej satt och drömde för länge på sidan så ett seriöst svar han komma fram. Men lämnar min saga för andra att skälla på för min inkompitens eller dyslexi.

Jag är dock inte helt säker på det här. Men jag har någon stans i mitt minne en svag nyjans långbort någonstans. Fräääämling vad döljer du för mig. Oj eeee ja..
Jo att polisen måste kunna bevisa vilken hastighet du körde i med kamera eller laserpitolen..
Det va en gång för länge sedan en polis som körde ikapp en bil. Polisen hade tror jag varit i en korsning när bilen flög förbi inte i allt för hög hastighet men iaf över vad det stod på skylten.. polisen hade då gasat ikapp denne bil med kamera och allt på. och bötfält föraren för en konstig hastighet som polisen hade räknat ut genom hur fort dom körde på den sträkan det tog för dem att komma ikapp bilen. Så blev det en kostig siffra som polisen tydligen hade/har använt tidigare men resultatet blir bajamaja.
Alltså det ogillades. Polisen måste alltså kunna bevisa hastigheten via kamera eller laser.
Men jag kan vara helt ute och åka hoj.
Okej jag har tråkigt på jobbet.

Last edited:

Ha det gott /D.

Tack för att bra o trevligt svar först o främst, sen så måste jag säga att jag tycker jag ändå kör rätt ansvarsfullt i stadstrafik. Jag pressar mig inte emellan fordon eller kör inte om t.ex en bil om det inte finns en extra fil. Gillar inte själv att bli omkörd tätt inpå av en motorcykel. Men visst, jag gasar på vid rödljusen, jag är bara en tönt som gillar känslan av acceleration. Därför jag har en sporthoj.

Tyvärr tillhör jag de usla individer som gasar på som bara den på nätterna.
Jag är väl sadist eller något. Men, ska nog kanske börja tänka på det.
Alla gillar nog inte att bli väckta jämt. ;D

Last edited:

Se nu till att inte hamna i statistiken... :D

Bra svar! Jag ska försöka att inte hamna i någon mer trafikstatistik, ser noga omkring mig innan jag gasar på nu mer. Det var ju ganska pinsamt att bli stannad av två polisbilar för att man dragit ifrån dem genom hela Linköping city. Hade inte sett/hört dem. (Och nej, jag har inga backspeglar).

Självklart påpekade en polis att man nog måste ha backspeglar, men det har jag banne mig kollat upp. En trevlig herre på vägverket plöjde igenom vägverkets författningssamling i timtal jagandes på ett svar, och han sa åt mig att det är fullt godkänt att köra utan. Den är ju trots allt besiktigad utan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park