Polisens Ljudmätningsmetoder....

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Mja..

Blev stoppad tidigare, klagomål fanns på skyltvinkeln samt ljudnivån.

Dock blev jag lite ställd när polismannen skulle testa ljudnivån med sin Nokia 5140!!!!!!!!!!!

han mätte och varvade, och la till med någon sånhäringa sjesst(Stava), typ krusa med hela ansiktet och nästan höll för öronen.. 121db hade hans mobil, eller ska jag säga "mätinstrument" visat.. :näsblod

Jag skrev givetvis inte på, då jag anser att en mobiltelefon inte kan va "rätt" mätinstrument.(Sa dock inte varför jag inte ville skriva på, vilket han gäärna ville veta) Tror t.o.m att det står i Nokias bruksanvisning att den inte på något vis kan räknas som ett exact mätinstrument...

Vad tror ni om detta? :va

Mvh Björne

Kan aldrig tänka mig att den räknas som godkänd mätmetod. Alla mätningar måste ju ske med servade och kalibrerade instrument, så han tog ju bara en rövare och hoppades du skulle erkänna.

Du kan direkt glömma att det där är accepterat som sagt,
vad stod det som mätinstrument på lappen du fick?

Du kan direkt glömma att det där är accepterat som sagt,
vad stod det som mätinstrument på lappen du fick?

Kul att du nämner det, jag fick ingen lapp!! Borde ju få en kopia av den "flygande" iof så sa jag att jag ska besiktiga på Tisdag, och han sa att det kommer synas där för bilprovningen att det finns ett föreläggande... Men ffs, jag borde ju ha fått en kopia, får sticka till polisen o få en kopia om inget annat..

Jag har väl kanske lite probs med min bevisning kanske..

Mvh Björn

Kul att du nämner det, jag fick ingen lapp!! Borde ju få en kopia av den "flygande" iof så sa jag att jag ska besiktiga på Tisdag, och han sa att det kommer synas där för bilprovningen att det finns ett föreläggande... Men ffs, jag borde ju ha fått en kopia, får sticka till polisen o få en kopia om inget annat..

Jag har väl kanske lite probs med min bevisning kanske..

Mvh Björn

Varför får jag känslan av att det inte finns något föreläggande?

Inte ens om du blir stoppad i en riktig kontroll där dom har en riktig mätare ska du skriva på, dom är sällan kalibrerade inom rätt intervall, om dom får för högt utslag (olika på olika instrument) vid en mätning får dom inte fortsätta att mäta med samma instrument innan det är omkalibrerat och dessutom mäter dom på fel sätt vid 99% utav kontrollerna.

Allt detta vet dom, men dom litar på att folk ska bli rädda och skriva på om dom viftar med mätaren lite och säger en siffra.
Jag tror inte att dom ids driva en tveksam bullermätning vidare.

Inte ens om du blir stoppad i en riktig kontroll där dom har en riktig mätare ska du skriva på, dom är sällan kalibrerade inom rätt intervall, om dom får för högt utslag (olika på olika instrument) vid en mätning får dom inte fortsätta att mäta med samma instrument innan det är omkalibrerat och dessutom mäter dom på fel sätt vid 99% utav kontrollerna.

Allt detta vet dom, men dom litar på att folk ska bli rädda och skriva på om dom viftar med mätaren lite och säger en siffra.
Jag tror inte att dom ids driva en tveksam bullermätning vidare.

Näe, känner också så. Om dom nu ska få "rätt" så får dom ju ljuga vilket jag har svårt att tänka mig att dom gör rakt upp o ner...

Näe, känner också så. Om dom nu ska få "rätt" så får dom ju ljuga vilket jag har svårt att tänka mig att dom gör rakt upp o ner...

Däremot kan jag tänka mig att Nokian räcker som grovinstrument för att besluta om ombesiktningen, frågan är då om motorcykeln går igenom ombesiktningen (man tystar den lämpligen på något sätt innan) om man kan ringa och berätta, och kanske få pengarna tillbaka? :va

Däremot kan jag tänka mig att Nokian räcker som grovinstrument för att besluta om ombesiktningen, frågan är då om motorcykeln går igenom ombesiktningen (man tystar den lämpligen på något sätt innan) om man kan ringa och berätta, och kanske få pengarna tillbaka? :va

Nja.. Först o främst så vill jag ju ha en kopia av det dom gjorde... Att dom inte hade papper med sig, kan ju va snack också...

Har en insats som drar ner ljudet avsevärt.. hoppas dock att det är tillräckligt.

Skyltvinkeln är ju jobbig bara.. Men i detta fall så tog han en bild.

Mvh Björne

Fick "Protokollet" i lådan idag... Står ju dock inget om uppmätt nivå eller hur dom mätat det... Det är ikryssat Avgassystem Kontrollerat och Ej Godkänt.

Under "Övrigt/anmärkning" Står det 3.1.3.4 Bullernivå för hög samt 9.3.1.1 Registreringsskylt svåravläst.

Får se om Åklagaren ringer mig först, vilket dom har gjort flera ggr förut (Jag är en "ickepåskrivare" vid minsta tvivel), eller om det blir en kallelse till rättegång.. Kopiöst onödiga skattepengar kan man tycka..

Mvh Björne

Snacka om övertro till mobiltelefonen..... Ang ljudmätning så är det riktigt noga att det mäts med bra mätinstrument och framförallt på rätt sätt, dvs ha koll på avstånd/riktning samt bakgrundsljud bland annat

Är det bara lilla jag som är trött på brölraketer som väcker hela kvarteret när de kör förbi? Använd godkända ljuddämpare så spelar det ingen roll vad polisen mäter med.

Visst, det kanske är kul med "gött ljud", men lever man i ett samhälle bör man ju iakta något som kallas hänsyn också. Alla älskar inte att bli påtvingade 120 dB.

M v h

Moralkärringen

Är det bara lilla jag som är trött på brölraketer som väcker hela kvarteret när de kör förbi? Använd godkända ljuddämpare så spelar det ingen roll vad polisen mäter med.

Visst, det kanske är kul med "gött ljud", men lever man i ett samhälle bör man ju iakta något som kallas hänsyn också. Alla älskar inte att bli påtvingade 120 dB.

M v h

Moralkärringen

Stör sig någon på att min motorcyckel låter 120db (eller hur mkt den nu är?), så stör sig samme person till 100% på att den låter lagliga 93db likaså...

Skulle jag nu visa hänsyn av den anledningne så skulle jag inte kört överhuvudtaget ju.. :confused:

Mvh Björne

Stör sig någon på att min motorcyckel låter 120db (eller hur mkt den nu är?), så stör sig samme person till 100% på att den låter lagliga 93db likaså...

Skulle jag nu visa hänsyn av den anledningne så skulle jag inte kört överhuvudtaget ju.. :confused:

Mvh Björne

Där håller jag inte med. Det är en rätt stor skillnad på 93 och 120 dB. Har för mig att en ökning med 3dB motsvarar en fördubbling i ljudvolym.

Wikipedia skrev:
Hörslens smärtgränsen ligger mellan 115 och 130 dB(SPL), beroende på ljudets frekvens. Vid de frekvenser där örat är som mest känsligt kan 115 dB räcka för att man ska uppleva stark smärta, medan frekvenser som örat är mindre känsligt för kräver något högre ljudtryck för att ge samma smärtupplevelse.

Det finns säkert en anledning till att någon bemödat sig med att lagstifta ljudvolymen vid just 93, och inte 120.

Skit samma, om några år har nog opinionen vuxit sig så stark att sportmotorcyklar förbjuds totalt i trafiken. Keep it up! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back