Polisens kompetensnivå vid kontroll utmed vägarna?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Lättast är väl att bara suga på det sura äpplet och hålla sig till det som gäller, Skiter man i detta så förstår jag inte varför man kastar iväg en hög med pengar för att ta körkortet.

Men som svar på frågan så tror jag att risken för att polisen upptäcker det är = noll
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Är Osby så stort att det finns en gamla stan?

Alla utom du förstod nog vilken "gamla stan" jag syftade på :tungan

Försäkringsmässigt, vad gäller självrisken? Troligen.

Galet. Visste jag inte, har alltid fått för mig att man kan bli blånekad all form av ersättning om man inte gör rätt för sig. Dags att börja göra fel nudå :banana

Hela staden är kanske gammal?

Bwahaha.. stad.... byahåla :)
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Jag köpte en 25kw hoj och fick brickorna i näven. Brydde mig inte om att stoppa i dom då mitt körkort skulle gå över till tung en månad senare och jag skulle dessutom på semester så jag hann bara med någon runda ändå. Likväl blev jag stoppad av en mcpolis som skickade mig på regbesiktning. Detta spelade ingen roll utan nu var jag tvungen att boka tid som jag ändå hade fått göra men det hade inte varit så smart om något hänt den rundan man var ute.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det var betydligt enklare att upptäcka att strypningen saknas på en sportis på 110 till 185 hk orginal när tillåten effekt var 34 hk. Idag är det inte lika uppenbart på en hoj som är minskad från 72 hk till 48 hk. Det kräver en nogrannare provkörning och undersökning för att upptäcka.
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Lång historia kort;

1. Om polisen är dryg skickar de dig på ombesiktning bara för att de har lust
2. Vid besiktning finns det en chans att de skiter i om den är strypt eller ej
3. Om du kraschar ostrypt så KOMMER försäkringsbolaget kolla om den var strypt; jag vet därför jag satte en 25 kw:attare i en telefonstolpe, den kollades samma dag som jag låg på sjukan. Turligt nog var den strypt så jag fick alla pengar tillbaks (helförsäkring).

Så; gör som du vill, men var medveten om konsekvenserna.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det var betydligt enklare att upptäcka att strypningen saknas på en sportis på 110 till 185 hk morginal när tillåten effekt var 34 hk. Idag är det inte lika uppenbart på en hoj som minskad 72 hk till 48 hk. Det kräver en nogrannare provkörning och undersökning för att upptäcka.

Min TL1000 var reggad på 34kW (strypt från 103) och ostrypt, blev stoppad av polis efter en riktigt korkad powerwheelie i alldeles för hög fart...
Jag med A-beg kort med texten Max 25kW tryckt på körkortet tänkte att nu är det fan kört, men det blev minsann bara lite böter för fortkörning trots att de slog upp mitt regnummer och kollade länge på körkortet..
Tror det har väldigt mycket att göra med vilken polis som stoppar en, dessa var ju långt ifrån MC-kunniga (verkade inte vara läskunniga heller) :D
Men nä, man ska nog alltid räkna med det värsta och väga riskerna noga innan.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Plocka bort strypningen och kolla på ALLA Späkgösta filmerna så går det bra :tummenupp Det har ag iallafall gjort :yoparty Men stanna iallafall när polisen kommer för annars kommer du :död DirRecKT
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har du oflyt har polisen med sig sina fordonsinspektörer. De som faktiskt vet var man kollar. Då kan du va rökt, på plats.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Och fordonsinspektörer kan vara såna plastsnutar så t.o.m Hamren framstår som frisk.....har sett trafikpoliser gå fram till en sådan i full färd med att plocka ned ett fordon i bitar med 10 pärmar från fordonets helfordonsgodkännande.

Ryck plastsnutens besiktningsprotokoll...riva det och säg "du vi har faktiskt inte tid med detta".

Råka ut för en flock plastsnutar och paragrafryttande trafikpoliser i symbios...ja det kan innebära slutet.

Verkligen...:hihi
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Det är inte bara tredje parts skador som ersätts, även dina egna personskador typ
sveda o värk förlorad arbetsinkomst. Fick allt detta när jag vurpade med trimmad
moppe.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom speciella fordonsinspektörerna jobbar ofta på större vägar med kontroll av den tunga yrkestrafiken. Dom undersöker gärna bromssystem och släpvagnskopplingar m.m.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Plocka bort strypningen och kolla på ALLA Späkgösta filmerna så går det bra :tummenupp Det har ag iallafall gjort :yoparty Men stanna iallafall när polisen kommer för annars kommer du :död DirRecKT

När jag blev stoppad av en polisbil efter 2-decimeters wheelie så blev jag räddad av gösta.

Snuten tyckte liksom 'att de där gick lite fort va?'

Jah plocka upp telefon och slog igång en spökgöstafilm och bara 'kolla rå'

Och snuten bara 'Woooaaa! FAN VA ballT!'

Sen highfiva' vi och jag drog iväg på bakhjulet och snutbilen på två hjul vevandes med batongen genom sidofönstret.

Sann historia.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top