Polisens db värden på hoj Ljud ??

Hoztic skrev:
2157336 103dB om jag inte missminner mig totalt. Och det är samma värde på SBP som du får ha på gatan!

det stämmer 103 db är det jag besiktade i förrgår. hade 102.5db med mitt helsystem och det gick kalasbra :banana

pratade med min :tuttars farbror om ljudnivå "han är polis" då han tyckte min bmw lät mycke 94,5db stillastående snabba gaspåslag, blir väl närmre 100db + vid körning men fortfarande under dom magiska 103db. Men det kvittar för det man åker dit på är störande av allmän ordning eller liknande vid gaspåslag i stan etc.

Men vid vilket varvtal mäter de? det kan ju inte vara 1000rpm eller 13500?

Finns det ett riktvarvtal ?

mäter väl som dom gör på en bandag..nån bit ifrån o 4000 varv...eller har jag fel??

bo$ken skrev:
2157604 Men vid vilket varvtal mäter de? det kan ju inte vara 1000rpm eller 13500?

tror det kan stå ett stansat rpm nivå och decibel värde vid visst varvtal som står på din ram. Det gjorde det på min aprilia...... ska kolla r6an

bo$ken skrev:
2157604 Men vid vilket varvtal mäter de? det kan ju inte vara 1000rpm eller 13500?

Bilprovningen går efter motorns slaglängd. Min 600 varvas kring 8000 rpm när de mäter ljudet.

stämmer! dom går efter slaglängden. Besiktigade i måndags och jag har en slaglängd på 46 vilket innebar att han mätte ljudet vid 7100 varv ca. Han mätte det till 98 db med mitt Arrow helsystem :tummenupp

På Trajjans ram är det instansat, 94 db @ 6300 rpm, då är det det som gäller eller ?

I regbeviset står det "dispens ljudnivå vid tomgångsvarvtal" vad är det då ?

Tycker den låter oväntat mycket för att vara original -06, över 8000 rpm, menar jag. Inte för att jag klagar, men trepip verkar få låta mer än R4.

103 dBA ca 1 meter i 45 graders vinkel bakom hojen.

Min lät 102.5 dBA vid senaste mätningen med helsystemet... :hihi

Polisen har sällan rätt grejer med sig och även om de har de så är det tusen milioner grejer som ska stämma för att en mätning ska gå att genomföra på ett korrekt sätt.
Men, det hindrar inte dem från att ge dig en ombesiktning om den låter väldans mkt... heh

Som många andra redan skrivit, så har jag
för mig att deras gräns ligger på 103.

Enl. besiktningsmannen låg jag på 102,nånting och 115 vid gaspådrag.
Så, jag kom igenom.

Men, som någon nyligen skrev om 45grader och 1 meter bakom, var det ju inte tal om när jag besiktade.
Gubbfan tryckte ju ner ett mätinstrument ner i halsen på min böj.

Sebba skrev:
2158686 Som många andra redan skrivit, så har jag
för mig att deras gräns ligger på 103.

Enl. besiktningsmannen låg jag på 102,nånting och 115 vid gaspådrag.
Så, jag kom igenom.

Men, som någon nyligen skrev om 45grader och 1 meter bakom, var det ju inte tal om när jag besiktade.
Gubbfan tryckte ju ner ett mätinstrument ner i halsen på min böj.
Dummer.. el rättare sagt besiktningsmannen 103 db vid gaspådrag enl slaglängd! :7peta

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti