Polisens civilbilar + kontroller.

En sak som verkar gemensam är ju att de har extra strålkastare. Har bilen man kör om det är det ju bara att bromsa in. :-)

misstänkt bil,tonade rutor,3 antenner,2 i bilen,extra back spegel på passagerar sidan.....
jag kollar alltid in i bilen när jag kör om för kameran ser man ju rätt tydligt i rutan.....:)
är extra observant på volvo och saabar.

Polaren blev stoppad av en Toyota avensis utan tonade rutor och inga anternner vad jag kunde se iaf.
En civiare kan se ut lite hur som helst det dom flesta brukar ha gemensamt är väl antennerna och ofta 2st små extra ljus i fronten.
Att dom alltid sitter 2st är inte heller sant senast i lördags såg jag en som satt själv och inga tonade rutor sen hade han 3-4st hanfenor på taket och en vanlig antenn.
Dock hade han en pasagerarspegel men det inte alltid dom har det.

En sak som verkar gemensam är ju att de har extra strålkastare. Har bilen man kör om det är det ju bara att bromsa in. :-)

Är det inte bättre att lägga sig jämsides och kolla in i bilen så ser man ju ganska snart om det är en civare.. Är det INTE en civare är det bara köra som vanligt och är det en civare så är det bara ställa sig upp och trycka till kopplingen gasa till lite och segla iväg på slangen! :tummenupp

Last edited:
Polaren blev stoppad av en Toyota avensis utan tonade rutor och inga anternner vad jag kunde se iaf.
En civiare kan se ut lite hur som helst det dom flesta brukar ha gemensamt är väl antennerna och ofta 2st små extra ljus i fronten.
Att dom alltid sitter 2st är inte heller sant senast i lördags såg jag en som satt själv och inga tonade rutor sen hade han 3-4st hanfenor på taket och en vanlig antenn.
Dock hade han en pasagerarspegel men det inte alltid dom har det.

Är du säker på att det var en civil trafikpolis då?
Kan ju ha varit Säpo och dylikt också, deras bilar påminner om civilpolisbilar men de bryr sig knappast om fortkörare.

Är det inte bättre att lägga sig jämsides och kolla in i bilen så ser man ju ganska snart om det är en civare.. Är det INTE en civare är det bara köra som vanligt och är det en civare så är det bara ställa sig upp och trycka till kopplingen gasa till lite och segla iväg på slangen! :tummenupp

Man måste ju bromsa så förjäkligt för att ha tid att glutta in i bilen jue... ;) :banana

Östergötland har en vit SAAB 9-5 med regnummer SKG i början. Det är lätt att komma ihåg.

Kan ju ha varit Säpo och dylikt också, deras bilar påminner om civilpolisbilar men de bryr sig knappast om fortkörare.

Man måste ju bromsa så förjäkligt för att ha tid att glutta in i bilen jue... ;) :banana

Vilken av dom? Toyotan eller den andra? Toyotan vet jag inte vad det va för bil men dom gnällde om regplåten iaf men gav inga böter för att han precis bytt front och inte hunnit sätta på den..
Den andra susade om i kanske 140-150 efter en annan bil men så det måste nog vart en trafipaxare..
Bilen la sig ganska fort i laglig hastighet så han blev aldrig stoppad så han hann väl förmodligen aldrig mäta upp hastigheten.

Hehe jo det sant, kan ju kännas lite surt att bromsa ner för att kolla om det är en civare sen så är det inte ens det! :gnissla

Kontroll i Boxholm idag om någon ville veta. Jag tänkte åka ut i skogen men jag vände hemåt igen och gasade på efter närmsta kurva :D

Nuförtiden har dom jävlarna gömt all utrustning i handsfacken på sina bilar, oftast sitter där "hajfenor" på taken som dom får plats med sina antenner i. Meckar själv med deras bilar ganska ofta, och dom vet ju själva att deras bilar sticker ut från mängden.....

Känner mig taskig men det händer nästan varje dag på motorvägarna att andra bilister som snabbt kommer ikapp lägger sig bredvid och bara kryper förbi spanandes på mig. Känns nästan halvtaskit att köra helsvart v70, utan emblem och med mörkaste toning på rutorna.

tyvärr så gäller inte det gamla igenkännandet av en civil bil i dagens läge. Idag så ser de faktiskt ut som vanliga svenssonbilar. Däremot så finns det ju väldigt många klassiska med tonade rutor, antenner, extraspeglar o all annan kuriosa kvar.

så det bästa tipset hittills har väl varit, lägg dig jämsides och försök kika in o se om man ser några xtratillbehör på instrumenten som kan skvallra om att det är en snuthäck. men dessvärre förbättrar dem ju sig på den fronten med och skaffar mindre o mindre instrument som blir svåra att upptäcka när man glider förbi nån i 70-90km/h

brukar inte säpo köra med galler för avgasrören också?

Last edited:
Känner mig taskig men det händer nästan varje dag på motorvägarna att andra bilister som snabbt kommer ikapp lägger sig bredvid och bara kryper förbi spanandes på mig. Känns nästan halvtaskit att köra helsvart v70, utan emblem och med mörkaste toning på rutorna.

Då är vi två hobby civilare.
Svart v70 tonade rutor och extraljus.....
Många bromsar vid mej.

tyvärr så gäller inte det gamla igenkännandet av en civil bil i dagens läge. Idag så ser de faktiskt ut som vanliga svenssonbilar. Däremot så finns det ju väldigt många klassiska med tonade rutor, antenner, extraspeglar o all annan kuriosa kvar.

så det bästa tipset hittills har väl varit, lägg dig jämsides och försök kika in o se om man ser några xtratillbehör på instrumenten som kan skvallra om att det är en snuthäck. men dessvärre förbättrar dem ju sig på den fronten med och skaffar mindre o mindre instrument som blir svåra att upptäcka när man glider förbi nån i 70-90km/h

brukar inte säpo köra med galler för avgasrören också?

Plus att vissa svenssons kör med både GPS och luren i rutan så ibland blir man ju osäker...

Har inte lagt märke till nåt nät i avgassystemet... men har nog inte tittat så noga.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT