Polisens attityd?

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Din åsikt, verkar baseras på att jag gillar hojar men att jag håller mig till lagen.
Newsflash, alla som umgås på sporthoj.com har inte sne syn på världen.

Vill man köra lagligt så får man ta mig fan göra det! :yoparty

Nej, min åsikt baseras på att du börjar att kalla folk för idioter och predika hur andra ska åka hoj.
Du får absolut köra lagligt eller i vilken hastighet du vill, jag har ingen åsikt om hur du ska framföra din hoj.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Menar du/ni att jag inte får köpa hoj bara för att jag vill hålla mig till hastighetsbegränsningen?

Absolut inte. Min poäng var snarare att din ryggmärgsreflex att vilja lägga upp bilder från mc-olyckor för att argumentera mot fortkörning kändes lite ihåligt eftersom det som sagt går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig utan att köra för fort när det väl går åt helvete. Det är farligt att köra mc, punkt.

Av allmän nyfikenhet.. När du ligger och kör, flyttar du dig då/håller ut till höger för att underlätta för de förare som kör fortare, eller har du samma "holier-than-thou"-attityd där?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är här på forumet för att jag gillar att åka hoj, och att prata med likasinnade. Dock tycker jag att sådant beteende (burna och tro att man är Rossi på vägarna) är så jävla idiotiskt. Har en vän som arbetar som sjuksköterska och vet hur illa en trafikolycka med mc kan se ut. Innan ni försöker vara så jävla macho tänk efter först innan ni skriver.

Och om ni tänker köra som dårar, skriv upp er som donatorer, det är det enda ni duger till. :brinnerup

Du har en väldigt bra inställning till motorcyklar och trafikbeteende, det behövs fler av ditt tyckande här på machohoj.com! Det behövs fler som påpekar att ett visst beteende inte är accepterat, inte ens av andra motorcyklister. Småpojkar vaggas in i en värld där allt är tillåtet, så länge inget händer! Stå på dig, men en hjälpande hand på vägen kan vara att utnyttja konsten skrift. Väl valda ord får en starkare innebörd, då texter med inspiration av ilska/svordomar och påhopp oftast tappar sin mening efter första raden...

Tyvärr lever urminnes tider kvar i motorcykelkulturen, där tuffingarna drog fram på sin knarr och gjorde staden osäker. Men när konstapeln hytter med sin batong flyr dom med svansen mellan benen av rädslan för att förödmjukas inför församlingen de just försökt att imponera på. Lyckligt troende lever dom i en värld där tidigare skamresa omvänds till en machoresa, och hur tuffa dom är som ej ger sig hän åt samhällets gemensamma regler.

På motsvarande sätt har män högre genomsnittslön, pga att de har en penis :tummenupp

Fel, det har med att evolutionen har gått framåt, och under tiden har männen arbetat och fruntimren latat sig i hemmet... Lika lön för lika arbete? Då hade mänskligheten vart död nu!! :arsele :rolleyes:
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Svårt att bemöta dina uppgifter som lika gärna kan vara påhittade.

Men på tal om Doohan:

http://www.youtube.com/watch?v=ObeFgvc8ysQ&feature=player_embedded

Givetvis ska man inte tro allt man läser. Läste det om Doohan i nån brittisk mc-blaska i slutet av nittiotalet. Men det kan ju vara journalisten som tyckte det var ballt att skriva det bara, vad vet jag.

Däremot är det en myt (som jag fick höra redan när jag gick i trafikskolan för många år sen) att alla motorsportstjärnor är så "annsvarsfulla" och aldrig kör för fort på allmän väg.
Framförallt här i Tyskland så hör jag ganska ofta om kända namn som kört lång över hastighetsbegränsningar.

Otroligt tröttsamt med allt tjat om macho-attityd o sv. För mig handlar det om att njuta av att köra fort inte om nån konstig form av komplex. Det finns brudar som kör bra mycket fortare än mig också.
 

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Absolut inte. Min poäng var snarare att din ryggmärgsreflex att vilja lägga upp bilder från mc-olyckor för att argumentera mot fortkörning kändes lite ihåligt eftersom det som sagt går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig utan att köra för fort när det väl går åt helvete. Det är farligt att köra mc, punkt.

Av allmän nyfikenhet.. När du ligger och kör, flyttar du dig då/håller ut till höger för att underlätta för de förare som kör fortare, eller har du samma "holier-than-thou"-attityd där?

Givetvis försöker jag underlätta för folk som har bråttom, vill de köra snabbare och ta konsekvenserna så får de väl det. Släpper alltid förbi folk som ligger i baken på en. Meningen i trafiken är ju att få flyt så att man tillsammans hjälps åt för att undvika olyckor.

När ni gasar på utav bara satan, tänk på djur som kan komma springandes, stenskott, löv, lera från traktorer och annat skit som eventuellt kan ligga på gatan. Om ni åker i 200 blås kan jag lova att inget av ovan nämda är ett trevligt inslag.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Givetvis försöker jag underlätta för folk som har bråttom, vill de köra ihjäl sig så får de väl det. Släpper alltid förbi folk som ligger i baken på en. Meningen i trafiken är ju att få flyt så att man tillsammans hjälps åt för att undvika olyckor.

När ni gasar på utav bara satan, tänk på djur som kan komma springandes, stenskott, löv, lera från traktorer och annat skit som eventuellt kan ligga på gatan. Om ni åker i 200 blås kan jag lova att inget av ovan nämda är ett trevligt inslag.

Om jag så kör i 20 blås är inget av det du nämner trevliga inslag.

Bra att du iallafall underlättar för snabbare förare. :tummenupp
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Jag fattar inte hur Ni orkar diskutera moral på ett forum, dels så känner man inte varandra och sen kommer man ALDRIG att komma fram till något "beslut"... det finns typ 7 miljarder? människor på den här planeten, alla har olika värderingar här i livet, tyvärr så finns det idioter överallt... köra ifrån en polis är väl minsta problemet i vårat samhälle, finns de som kör påverkade på våra vägar, föräldrar som slår sina barn etc... att diskutera om någon är "dum i huvudet" för man kör ifrån polisen känns lite onödigt, visst man utsätter andra för fara kanske men man är inte mer än människa, ibland tar man fel beslut.
 

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Jag fattar inte hur Ni orkar diskutera moral på ett forum, dels så känner man inte varandra och sen kommer man ALDRIG att komma fram till något "beslut"... det finns typ 7 miljarder? människor på den här planeten, alla har olika värderingar här i livet, tyvärr så finns det idioter överallt... köra ifrån en polis är väl minsta problemet i vårat samhälle, finns de som kör påverkade på våra vägar, föräldrar som slår sina barn etc... att diskutera om någon är "dum i huvudet" för man kör ifrån polisen känns lite onödigt, visst man utsätter andra för fara kanske men man är inte mer än människa, ibland tar man fel beslut.

A jag håller egentligen med, men det blir så mycket mer intressant läsning om man ger manken till och faktiskt försöker argumentera varför man tycker si och så. Eller? :va

Huvudsaken är iaf att vi alla gillar mc-åkning, glöm för fasen inte bort det! :banana
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
A jag håller egentligen med, men det blir så mycket mer intressant läsning om man ger manken till och faktiskt försöker argumentera varför man tycker si och så. Eller? :va

Ja har man de som "intresse" så funkar väl det, men kalla någon idioter etc via ett forum känns ju så där seriöst, man har olika värderingar och åsikter så är det bara, men via "personangrepp" är nog inte rätt väg att gå för att förmedla sina åsikter på ett BRA sätt iaf...

Men så tänker ju jag...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag fattar inte hur Ni orkar diskutera moral på ett forum, dels så känner man inte varandra och sen kommer man ALDRIG att komma fram till något "beslut"... det finns typ 7 miljarder? människor på den här planeten, alla har olika värderingar här i livet, tyvärr så finns det idioter överallt... köra ifrån en polis är väl minsta problemet i vårat samhälle, finns de som kör påverkade på våra vägar, föräldrar som slår sina barn etc... att diskutera om någon är "dum i huvudet" för man kör ifrån polisen känns lite onödigt, visst man utsätter andra för fara kanske men man är inte mer än människa, ibland tar man fel beslut.

Håller med till 100%.

Tillbaka till topic så känner jag och har jobbat med en hel del trevliga snutar, dock inte trafikpoliser.
Vet inte om det är fler paragraf-ryttare och rövhål som söker sig till trafik-tjänst eller om jag helt enkelt haft otur och mött den värsta sorten?
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Ni är bara för mycket. Håll er till bana om ni vill "busa" så slipper det hända olyckor. Och bara för att jag själv för tillfället inte äger en hoj betyder det inte att jag har mindre erfarenhet.

Jag tycker det är väldigt omoget att försöka stoltsera med att "jag har åkt ifrån polisen"-attityd på ett forum.

Ni är och förblir dåliga förare i mitt tycke om ni inte håller er till bana när ni vill ösa på. Synd att jag inte får träffa er personligen, kan garantera att det hade blivit en livlig debatt.

Och ja, jag har blivit stoppad av polisen för vanlig inspektion men inte fasen har jag sne syn på polisväsendet och lagar bara för det?

Och ni som tycker det är så ballt att köra som dårar på gatan, tror ni Rossi kör fort på vägar? Svar nej, han håller sig till banor.

Sluta upp med att försvara kriminalitet, jubelidotos!

Ärligt talat... Vilken planet kommer denna snubben ifrån?

Hade du träffat mig personligen kan jag säga dig att den debatten hade blitt allt annat än livlig, den hade vatt avslutad på mindre än 2 sek
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Ärligt talat... Vilken planet kommer denna snubben ifrån?

Hade du träffat mig personligen kan jag säga dig att den debatten hade blitt allt annat än livlig, den hade vatt avslutad på mindre än 2 sek

Afan desamma, hade jag vart där hade jag klappat honom på säften så han blev tyst sen dragit jääärnet innan bängen kom för att inkräkta på min frihet





Varför är jag inte förvånad när ännu en tråd spårar ur i dra snuten snacket ^^
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Olika, minst sagt!

Helt beroende på i vilken ituation jag haft kontakt med dem! Men det spänner mellan rena skitstövlar till riktigt trevliga. Jag antar att min erfarenhet av detta spänner i stort över ett bemötande som man har/får av gemene man ute i samhället oavsett vilket yrke han/hon har!

Det är tyvärr så att den man minst bäst/tydligast är den som stått för den starkaste känslan tyvärr är det inte sällan en negativ upplevelse!

// Niklas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Själv har jag så vitt jag kan minnas alltid träffat poliser med ok attityd. Ofta har de bjudit på mig på mer än de borde. Tex när jag i overall provkört ngn opåställd hoj jag mekat med. Samtal med Hamrén var ju i vanlig ordning rätt tidskrävande. Men han är ju lite speciell :)

Men jag kan tänka mig att många trafikpoliser kanske har en annan och mindre vänlig attityd mot de som kör sporthoj. Eftersom dessa ligger bakom en så stor del av smitningar och olycktillbud. Det vore ju konstigt annars.
Att hitta en krashad sporthoj där ägaren saknas och sedan stöldanmäler hojen samma dag och själv håller sig undan är ju ett annat vanligt smitbeteende. Jag vet unte hur mänga sådana händelser med sporthojar inblandade som jag kan räkna upp här i Sthlm. Sen kan man ju sitta här och säga att så gör ju inte jag, men det har nog polisar hört förr.

Hade jag en bensinstation med 1-2 smitningar per månad, och dessa så gott som alltid företogs av Subaru-ägare så är det ju klart att jag skulle bli hämdlysten och vaksam var gång en sådan bil dök upp på macken. Även om jag visste att det bara var säg 20% av dessa ägare som har fär avsikt att smita.

Sedan tror jag att orsaken till att många människor bara träffar otrevliga polisar också kan bero på uppfostran. Jag tex har sett sporthojsägare som gått i på macken för att betala med integralhälmen på :D Eller inte ens tagit av hjälmen och stängt av motorn när de blivit stoppade av polisen. Det är ju såna där självklara respektlösa saker som gör att dialogen går snett från början.

Det där med att kollektiva bestraffningar är förbjudna i skolan och i lumpen tror jag har fått många yngre att förvänta sig att det skulle vara likadant i samhället. Det är det ju sällan. Hela försäkringsklassystemet är ju tex kollektiv bestraffning av de som aldrig kraschat.

Och vill man prova att neka så är det ju bara att i neutral ton säga att man vill ha rådrum och därflr inte vill skriva på, isf att säga polisen rakt i ansiktet inför hans/hennes kollegor att man anser att han ljuger. Det är ju en helt onödig konflikt.
 
Last edited:

w00t

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
kramfors
Hoj
R6 99a
Antingen följer man lagen, eller så tar man straffet när det kommer.

Jag kör inte lagligt hela tiden, och skulle jag bli stannad så kommer jag ta mitt straff för att jag vet att jag felat :död Men så länge jag inte blir stannad kommer jag tänja på trafikreglerna när jag tycker det passar.

Dubelmoral? Ja:brinnerup men ändå en halvsund sådan kanske...
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top