Polisen vill publicera bilder på misstänkta brottslingar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Önskar inte att dra igång tråden som stängdes där jag gjorde en förfrågan om man skulle hänga ut misstänkta brottslingar vid upprepade förseelser.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=211312&highlight=brottslingar

Idag såg jag i alla fall artikeln nedan. Enligt den vill polisen publicera bilder på misstänkta brottslingar där straffet för brottet är två år eller mer.

Man kan nog påstå att vi ser en attitydförändring i samhället som sakta men säkert tar form.

http://www.kvp.se/KVP.se/1.1685164/polisen-vill-visa-bilder-pa-misstankta-brottslingar

Jo, men att visa bilder på skäligen misstänkta för att eventuellt få hjälp av samhället att få fast dessa är inte samma sak som att lägga ut bilder på personer som är dömda och har avtjänat sitt straff.

De bör dock vara försiktiga med det hela så att inte oskyldiga blir drabbade.

OM misstankegraden är väldigt hög och påföljden räknas bli hård så är det ju självklart att man skall kunna ta allmänhetens hjälp för att identifiera förövare som fastnat på övervakningskameror...

Så om syftet är att visa en bild för att få allmänhetens hjälp att namnge eventuella förövare så är det ju glimrande...

Om det däremot skulle handla om "uthängning" av en redan identifierad men EJ dömd person är det ju något helt annat...

Jag tycker inte att polisens idé är så dum egentligen om det görs på rätt sätt.
Man kan t ex inte hänga ut en misstänkt och sen bara ta bort honom från sidan när han inte är misstänkt längre utan isf ska det klart och övertydligt också publiceras att personen ÄR oskyldig och att inga misstankar längre finns.

Räcker alltså med att du är misstänkt för "våldsamt motstånd" som inte är speciellt svårt att råka ut för.

Så kan dom i praktiken hänga ut dig på nätet för att det KAN ge mer än två års fängelse.

Eller tex, olaga hot, skattebrott osv osv.

Tycker det är för jävligt, för det kommer bara drabbar halv normala människor, med betoning på HALV normala eller halvbåsta. Dom riktigt jävla våldäktsmän, pedofiler osv kommer aldrig hänga ut för det är ju så synd om dom. Det kan ju vara något som tar reda på vart äckligt bor och vill leka tandläkare.

Räcker alltså med att du är misstänkt för "våldsamt motstånd" som inte är speciellt svårt att råka ut för.

Men då vet de väl å andra sidan vem du är så alltså behöver de väl inte använda övervakningsbilder för att få namnet på dig?!

Det handlar väl trots allt om att publicera bilderna i utredningssyfte och inte i "uthängningssyfte" eller har jag missat något?

Men då vet de väl å andra sidan vem du är så alltså behöver de väl inte använda övervakningsbilder för att få namnet på dig?!

Det handlar väl trots allt om att publicera bilderna i utredningssyfte och inte i "uthängningssyfte" eller har jag missat något?

Det här är SH, där förvrängs all fakta , så fort det bara går.

Kvällsposten skrev:
Skånepolisen vill publicera övervakningsbilder på misstänkta brottslingar på sin hemsida.

Kvällsposten skrev:
Det blir allt vanligare med övervakningskameror i samhället vilket i sin tur inneburit att det blivit vanligare att personer fångas på bild när de begår brott.

(Min fetstil)

Det handlar alltså vad jag ser inte, som man kan tro här i tråden, om att de fått ett tips om att Kalle Johansson kanske är den som snattade i godisbutiken och så hänger de upp en bild på Kalle för att få tag på honom, oavsett om det var han som gjorde det eller inte. Detta skulle vara intressant integritetsmässigt, för då skulle oskyldiga figurera som misstänkta.

Att däremot publicera bilder på den man faktiskt vet gjorde brottet, tagna medan brottet gjordes? Jag är faktiskt mest häpen över att det alltså inte är tillåtet redan!

Dessutom, som Cuba säger, det är väl precis det man redan gör i Efterlyst. Vilket lagrum lever det programmet i, om polisen inte får göra samma sak? Eller har man pixlat ansiktena på alla brottslingarna Efterlyst? I så fall är det ju en kandidat för "bara i Sverige"-tråden...

Edit: (Dessutom tycker jag att namn och bild skall publiceras i lokalpressen på alla som blir fällda. Skammen skall vara en del av straffet... men det är väl OT.)

Last edited:
Utan att tveka så tycker iaf jag att har man bevisligen gjort sig skyldig till ett grövre brott var straffskalan är minst 2 års fängelse eller mer så får man stå sitt kast.

Men å andra sidan får man ju en form av straff när man blir uthängd som brottsling och detta i kombination med ett sedermera avtjänat straff SKA också innebära att då man betalt sin skuld gentemot samhället så skall också eventuella uppgifter om brottet strykas helt.

Tyvärr är så inte fallet idag...:va

Tyvärr är så inte fallet idag...:va

10 år eller så för det mesta, eller hur är det?

Tycker det är helt rätt. Sin skuld har man inte betalt genom att sitta av tiden, då är man ju bara rehabiliterad (jojo...). Sin skuld har man betalt då man tagit straffet, betalt skadestånd och fått det struket ur belastningsregistret. Stryks det aldrig, då skulle man ha tänkt på det innan man gjorde något så allvarligt.

Skulle sånt strykas direkt skulle vi få våldsverkare anställda som väktare och poliser, pedofiler på dagis, knarkare på sjukhus, bankrånare på Loomis och SH-medlemmar som MC-poliser. Jävla soppa, kort sagt, och riktigt dåligt för de flesta.

Men, det är klart, efter två års straff, avtjänat på sex månader, så är ju alla bankrånare rehabiliterade och kommer aldrig att ställa till med något igen. Det syns ju på återfallsstatistiken om inte annat.

jävligt kul om man är oskyldig och blir stämplad för lång tid framöver bara för att man varit misstänkt :va

HELT RÄTT!

:slutdaltat!

Tyvärr kändes det dock som om de vart på väg att lämna landet...

Borde det inte heta 2+10 då?

Eller straff plus halvstraff?

200 piskrapp på momangen + 20 var 4e vecka funkar lätt! Varför hymla?

Last edited:
Men hur F A N ska man kunna se vilka de är på de fattiga bilderna egentligen?

Då måste man känna dem bra och förmodligen golar inte deras polare för då råkar de säkert illa ut så de kommer aldrig bli angivna ändå.

Den siste liknar en jag känner men hur kul är det att tipsa om honom när det förmodligen inte är han ändå?

Man kan få så mycket bättre bilder, sätt ut dem istället.

jävligt kul om man är oskyldig och blir stämplad för lång tid framöver bara för att man varit misstänkt :va

Ptja, om du är oskyldig och ändå på bar gärning fastnar på en övervakningskamera i färd med att råna en bensinmack då har du faktiskt haft en väldig massa otur.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg