Polisen - Smitarna 1-0 (Smitare Eskilstuna)

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
dronkers skrev:
tycker faktist synd om honom.. istället för att stannas och kanske klara sig undan med lite böter åker man dit för grövre brott.

Vadå? Han gjorde ju ett medvetet val att inte stanna utan försöka köra ifrån då får han väl ta konsekvenserna?
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
Agent Apelsin skrev:
Vadå? Han gjorde ju ett medvetet val att inte stanna utan försöka köra ifrån då får han väl ta konsekvenserna?

Klart man tycker synd om killen ffs! du kommer säkert förstå om du nån gång skaffar dej en riktig hoj att det är inte så lätt att hålla igen på gasen!

Så sugen blir man ju inte att stanna heller när man läser här på forumet om poliser som helt oproverat försöker slå av någon från hojen i farten i tron om att det är GR
 

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Stockholm / Söderhamn
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Agent Apelsin skrev:
Vadå? Han gjorde ju ett medvetet val att inte stanna utan försöka köra ifrån då får han väl ta konsekvenserna?
jojon80 sa det på ett bra sätt tycker jag. Men det är som du säger han gjorde ett val, han fick ta konsekvenserna, i vilket fall så är det nog oftare att man kommer ifrån dem än blir stannad.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
jojon80 skrev:
Vad är straffet för vårdslöshet i trafik? I det här fallet lär väl killen blivit av med körkortet också då han troligen hade prövotiden kvar då han bara var 21 år. Men annars då? vad är straffet för en trafikföreteelse som den som nämns ovan?

Har läst en handfull domar i ämnet och så länge man står åtalad för vårdslöshet i trafik så har de fällande domarna resulterat i dagsböter. I de fall man står åtalad för GROV vårdslöshet i trafik kan påföljden bli fängelse men det enda fallet jag känner nån månads fängelse i Tingsrätten men friades sedan helt i hovrätten. Blir du fälld för vårdlöshet i trafik så förlorar du givetvis körkorten i allt mellan ett par månader och upp till ett år (vilket normalt innebär att man måste ta om kortet).

Det populära uttrycket "smitning" är vad jag vet ingen brottsrubricering som använts i de fall MC förare kört ifrån polis och sedan fångats (Det finns någon snarlik rubricering men den avser då en förare avvikit från ex en olycksplats där vederbörande varit inblandad). Det lär ska finnas någon brottsrubricering som omfattar att "inte stanna på polismans tecken" men jag har aldrig stött på att denna används av åklagaren i samband med åtal av MC förare som inte stannar för polisen. En anledning till detta kan vara att det är lite knepigt att bevisa att föraren de facto uppmärksammat polisen.

Att man åtalas för vårdslöshet eller undantagsfall grov vårdslöshet är nog också stark sammankopplat med att det anses vara ett grövre brott än att enbart inte stanna för polisen utan att bryta någon annan trafikregel. I och med att de förare som sticker nästan alltid kör långt över tillåten hastighet, gör omkörningar till höger, kör mot rött osv. blir åtals följaktligen vårdslöshet i någon form.

/Olzki
 
Last edited:

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Bikerbitch skrev:
Klart att det går. Det handlar om vilja. Besitter du kraften?
:confused: Har du kört en större sporthoj någon gång? Har du gjort det och fortfarande står för ditt påstående, är jag imponerad! Av din vilja alltså.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
jojon80 skrev:
Klart man tycker synd om killen ffs! du kommer säkert förstå om du nån gång skaffar dej en riktig hoj att det är inte så lätt att hålla igen på gasen!

Så sugen blir man ju inte att stanna heller när man läser här på forumet om poliser som helt oproverat försöker slå av någon från hojen i farten i tron om att det är GR

Jag kan förstå om han väljer att försöka köra ifrån polisen på motorväg för han bedömer att chansen är liten för att dom får tag i honom. Han tar en kalkylerad risk beroende på hur fort han körde när han blev lasrad, beroende på trafiksituation om det är reltivt ofarligt.
MEN jag tycker inte synd om honom när han åkte fast. Man vet ju om spelreglerna innan.
Jag tycker synd om folk som får hojen snodd, krockar, blir oprovocerat prejad av snuten osv.

Om man drar förbi en patrull som mäter hastigheten och fortsätter så ska man tänka på att det ofta finns poliser längre fram för att just stoppa dom som inte villl stanna.
Dom är ju inte dumma i huvudet heller och tror att dom kan kasta sig i sin bil och köra ifatt en hoj som gör 200.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Mycket snack lite gjort, alla är så tuffa

Alltså, ibland undrar jag, hur många av dom som har åsikter om att dra polisen har gjort det IRL? Vore lixom kul att veta...
Själv så kan jag säga att jag gjort det en gång med bil, kommar ALDRIG att göra om det igen, det var fanimej det dummaste jag någonsin gjort. Jag fick en puls på 200 säkert och körde inte lika bra som jag brukar. Man kan ju faktiskt stanna och ta sitt straff, har fått testa det oxå, det kändes mycket bättre tycker jag själv. Kör man fort så vet man vilka risker man tar, då kan man ta sitt straff och stanna i vissa lägen då grisarna vill prata lite med en... Det blir man väl ingel looser av??
Dessutom, snutarna drar inte ut spikmattan för en hoj. Det är tjänstefel, strider mot direktiven för användande av spikmatta, och det blir dom fällda/erinran på vid anmälan. Dejta en brud vars farsa var trafikpolis, vet lite från han. Mycket skön man förövrigt...
Största skräcken är ju att bli stoppad av han...
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
kan inte polisen ta mupparna som ägnar sig åt skadegörelse? Trött på alla busskurer som är söndersmashade och sen även hela Folkestas båsar för kundvagnar har typ fått alla fönster sönderslagna. DET är idioti.
Visst är det idioti men risken att någon dör när man slår sönder en busskur är nog mindre än när någon kör en hoj i 200+.
Sen är det så att trafikpoliser, dvs de som skötte kontrollen som han vägrade att stanna vid, har just trafiken som sin arbetsuppgift.
Ordningspolisen, eller vad man vill kalla dem, ska ta hand om drägget som vandaliserar.
pogo skrev:
En sak jag funderat på så många gånger är varför GR aldrig åker fast?
Han smygkör genom stan med polisen i baken och ut på stora vägarna "långsamt och lugnt", sen så drar han på. Borde inte polisen kunna kommunicera med varandra bättre å sätta upp vägspärrar? De lyckas ju få fast så många andra!
En väggspärr skulle inte ge något då polisen ALDRIG får spärra vägen helt.
Det måste alltid finnas en lucka och detta beror troligtvis på att den som polisen vill stoppa inte ska kunna skada sig i väggspärren (ja, vi bor i Sverige).

Spikmattor får de inte använda mot hojåkare då det också kan orsaka svåra olyckor.

BTW så gör polisen vanliga Volvos ca 260 km/h enligt mätaren så man kan inte tuffa runt i 200 och tro att man ska åka ifrån dem på tex en motorväg.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Gixxer 1 skrev:
:confused: Har du kört en större sporthoj någon gång? Har du gjort det och fortfarande står för ditt påstående, är jag imponerad! Av din vilja alltså.

Ja en gång fick jag provköra en fireblade. Dock inte på stora gatorna.
Men ligger ändå väldigt sällan tokhögt över begränsningarna :)
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top