Polisen ringde och gav mig böter !!!!!

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Rätt båge
Jo det stämde faktiskt, men helt oskyldig är man väl aldrig.

Håller precis på att flytta ut det sista i mitt gamla garage och jag körde iväg en fräs på lastmaskin under kvällen. Ber kompisen Peter(fiktivt namn) att ta släpet efter sin bil och dra hem det till mig. På vägen hem blir han stoppad av polisen.
Släpet var inte besiktat eller skattat och polisen blir väldigt tjurig.
När de börjar fråga kompisen om släpet och han säger att han inte vet vem som äger släpet och att han bara har blivit tillsagd av mig att köra hem släpet ringer polisen till mig.
Släpet ägs inte av mig utan av Johan(fiktivt namn) men brukas och disponeras av mig. Dock var Peter förare av ekipaget.
Polisen tycker att jag som disponerar släpet är ansvarig och dömer mig till 600kr i böter över telefon :(
Kunde väl iof vägrat men då hade Peter fått betala böterna och om jag ville ha kvar honom som kompis hade jag fått pröjat honom.
Suck och stön, pengarna hade jag kunnat lagt på annat(besiktat släpet, typ)

Ett nytt begrepp finns nu alltså hos polisen: brukaransvar :confused:

PastaRacing skrev:

Kasst läge!
Du kan ju vägra betala för du kan aldrig bli "dömd" för något du inte gjort,
men som du sa får ju med störst sannolikhet din polare böterna då

Man blev ju lite snuvad på att stå och argumentera med polisen live, det kan vara riktigt skoj ibland.
Han pratade bland annat om körförbud och jag har då aldrig kört ett släp :hihi

UrbanTiger skrev:
Har han skrivit ut böterna på dig ?

Ja, alternativet var på kompisen men jag hade nog fått betala honom ändå för jag berättade inte att släpet var olagligt.
Jag har kört många mil med släpet, inte minst nu senaste veckan pga. garageflytten utan att träffa polisen.

PastaRacing skrev:
Ja, alternativet var på kompisen men jag hade nog fått betala honom ändå för jag berättade inte att släpet var olagligt.
Jag har kört många mil med släpet, inte minst nu senaste veckan pga. garageflytten utan att träffa polisen.

Rent krasst så är det ju din kompis bekymmer att han åkte fast men å andra sidan visste du ju att släpet hade körförbud så enligt mitt tycke så kan det ju inte vara mer annorlunda än att de bötar den som e ute o kör ingen annan.. möjligen att du åker på anstiftan till körning med ett fulsläp men att fjärrböta nån per telefon verkar vansinne..

Låter väl som rätt schysst beteende av poliserna att ge den som faktiskt syndat en chans att vara den som gör bot och bättring (ja, jag vet, taskig ordvits). He låter som om du är rätt nöjd med det också, hellre ta smällen än bli osams med polarn! :tummenupp

Och just därför svarar man sällan på samtal från nummer man inte känner igen ;)
Alt. har man en überhaxxad koppling av telefonen till datorn... så att numret direkt körs mot hitta.se för att identifiera personen i fråga.

"Alternativen är att vi skriver ut böter nu eller så ses vi i tingsrätten och får det prövat där" sa farbror blå till mig i telefonen. Rent juridiskt behöver jag inte betala. Jag har inte skrivit på någonstans,men... Krånglet med att åka till tinget och att kompisen skulle bli skyldig istället var inget alternativ.
Pengarna var väl inget i sammanhanget, det var trots allt inte besiktat sedan 2001 och skatt eller försäkring var inte heller betald.

Det som blir annorlunda i sammanhanget är att jag bara disponerade släpet vid tillfället och alltså inte är ägare.

Åkte dit för fortkörning en gång för länge sen, men då skrev han fel datum på boten ,inget jag såg då men sen när kom hem och kolla på lappen det 010631 eller nåt så jag sket i att betala (smart) så det blev inkasso och hela baletten, men jag ringde polisen sa hur fan man kan få böter på dagar som inte existerar och dom fixa det fort som fan, fick till och med en ursäkt av all berörda :fatta!

PastaRacing skrev:
Jo det stämde faktiskt, men helt oskyldig är man väl aldrig.

Håller precis på att flytta ut det sista i mitt gamla garage och jag körde iväg en fräs på lastmaskin under kvällen. Ber kompisen Peter(fiktivt namn) att ta släpet efter sin bil och dra hem det till mig. På vägen hem blir han stoppad av polisen.
Släpet var inte besiktat eller skattat och polisen blir väldigt tjurig.
När de börjar fråga kompisen om släpet och han säger att han inte vet vem som äger släpet och att han bara har blivit tillsagd av mig att köra hem släpet ringer polisen till mig.
Släpet ägs inte av mig utan av Johan(fiktivt namn) men brukas och disponeras av mig. Dock var Peter förare av ekipaget.
Polisen tycker att jag som disponerar släpet är ansvarig och dömer mig till 600kr i böter över telefon :(
Kunde väl iof vägrat men då hade Peter fått betala böterna och om jag ville ha kvar honom som kompis hade jag fått pröjat honom.
Suck och stön, pengarna hade jag kunnat lagt på annat(besiktat släpet, typ)

Brukaransvar är inte nytt. Du är som ägare eller brukare skyldig att se till att fordonet inte brukas om det har brister. Lite svårt att svara på om det är du eller "Johan" som gjort fel med ledning av det du skrivit. Din kompis riskerar inget om det inte går att styrka att han kände till bristerna.
:)

P@trik skrev:
Aldrig kul med samtal som börjar med...-hej det är är polisen...

som följs av "vad gjorde du fredagen den xx? Din bil sågs vid ett rån i Täby :skrämd "

Då blev man lite nervös, men de misstänkte att det var falskskyltat då jag bor i SKövde (tur man hade 40 vittnen dessutom att man var på fest)

/Pajje

snart kommer de popup fönster på sporthoj som säger till när man fått böter :hihi

CHROLO skrev:
Brukaransvar är inte nytt. Du är som ägare eller brukare skyldig att se till att fordonet inte brukas om det har brister. Lite svårt att svara på om det är du eller "Johan" som gjort fel med ledning av det du skrivit. Din kompis riskerar inget om det inte går att styrka att han kände till bristerna.
:)

Bra med en egen "helpdesk", frågelåda eller vad vi ska kalla det, men....
med tanke på:"Pengarna var väl inget i sammanhanget, det var trots allt inte besiktat sedan 2001 och skatt eller försäkring var inte heller betald."
(I o f sig går ju försäkringen på bilen)

Luktar det inte litet omoral trots allt? Skatten på ett p-bilssläp är ju nästan gratis och besiktningen brukar ta mindre än 10 minuter (bra timpeng).

Hellre lite fortkörning på motorväg än oskattade o obesiktade släp som blinkersen inte alls går på eller i värsta fall blinkar på motsatt sida som dragbilen! Hästsläp är de sämsta på belysning!

Just de!

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...