Polisen jagar hoj på gångvägar i Gävle

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hittade den här artikeln i en tidning hemifrån:
http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=524208&avdelning_2=101

Nu verkar ju inte killen på hojen ha alla hemma som kör omkring sådär på cykelbanan, men snubbarna i polisbilen verkar ju ligga på samma nivå :dummer
När Per Bolling står och väntar på att barnbarnen ska komma hem till honom får han se hur polisbilen kör över en häck och in i en sten i jakten på motorcykeln. Stenen ligger nu ett par meter i från utgångspositionen och tydliga märken från bilen finns i ett närliggande träd.
Tack för att vi får betala för deras lekstuga :huvet

Enligt polisens vakthavande befäl Margareta Olander var motorcyklisten inte misstänkt för någonting alls.
Det var nog en förbannad tur att han inte hade gjort något, då hade dom väl flygbombat området :gnissla

tur man flyttade från den hålan, där e ju polisen inte kloka (bodde på sätra i 13 år)

Kanske inte riktigt berättigat för polisen att göra som dom gjorde om det bara var en fortkörning.

Snart så börjar polisen skjuta efter smitare!
Måste man ha ett IQ mycket under snitt för att bli polis?

"Är du dum, ful och otrevlig?
Då är du rätt man för oss, bli POLIS!"

Om man kör motorcykel på gång och cykelvägar är man väl inte bara misstänkt, man är dessutom skyldig till vårdslöshet i trafik.
Försöker man dessutom undvika polisen så blir man misstänkt för att inte ha rent mjöl i påsen.

Det skulle ju till exempel kunnat vara en motorcykeltjuv, fast såna ska inte polisen jaga va?

Om man kör motorcykel på gång och cykelvägar är man väl inte bara misstänkt, man är dessutom skyldig till vårdslöshet i trafik.
Försöker man dessutom undvika polisen så blir man misstänkt för att inte ha rent mjöl i påsen.

Det skulle ju till exempel kunnat vara en motorcykeltjuv, fast såna ska inte polisen jaga va?

eller nån som inte ville betala för den flygande besiktningen.
kom ner och kör en vecka i tex stockholm (vet inte hur det är i gävle) men skulle man stanna för dom här varje gång skulle inte lönen räcka till.

Jovisst skall polisen jaga tjuvar osv, men inte till priset av en unge på väg till sandlådan.
och det är väl det som upprör.
att de som skulle skydda nu blev hotet.

Eller du kanske menar att de skulle göra vad som helst inklusive köra ihjäl en unge för att få tag på den misstänkte ?

Ang vårdslöshet så var det ju EFTER de börjat jaget.
Vakthavande sade ju till tidningen att föraren inte var misstänkt för något.

Om ngn stjäler min mc och kör ihjäl sig skulle jag vara mer ledsen för hojen än för puckot, men skulle polisen riskera ha ihjäl en liten unge för att jaga fatt tjuven så skulle jag säga låt tjuven ta den, det är inte värt det. det kommer en annan gång att ta tjuven.

Det känns som att poliserna har blivit mer fartglada på sistone.

För omkring två månader sen bevittnade jag en polis köra mot rött på 50-väg, mitt i stan och mitt på dan, rakt in i en stadbuss. PANG!
Fruktansvärd smäll. Ingen omkom lyckkligtvis, men många från bussen skadades och fördes till sjukhus. Poliserna fick det nog värst, tvärstopp mer eller mindre.

Just det, jag glömde tillägga.. Dom var på väg mot en "Våldsam snattare i utkanten av stan". (Jula i Tornby)
Jag kan som riskmedveten sporthojåkare även tillägga att polisenbilen låg i fel fil. :huvet
Hon (:tuttar ) hade två helt fria körfält, en mur och flera mindre träd på höger sida (dålig sikt åt höger), busscentral till höger om träden. Hon ligger i höger fil, bränner rödljuset i över 100. En buss kommer från busscentralen! (Surprise!) Kracsh bom.
Hon försöker väja och köra framför honom, men det går alldeles för fort. Och hade hon nu lyckats köra framför honom hade hon aldrig kunnat undvika den mötande trafiken..

Sätt alla poliser på sporthojar en sommar så dom får lära sig TÄNKA lite! :yoparty

Tillbaka till tråden..
En stor påse skit till den puckade hojåkaren som blåste 110-120km/h på cykelvägen!
(Förmodligen snarare 50km/h, men det är för mycket det med!)
Även en påse skit till poliserna som kör fort på cykelbana och skrotar bilen i onödan (utan att få tag på buset)!

kom ner och kör en vecka i tex stockholm (vet inte hur det är i gävle) men skulle man stanna för dom här varje gång skulle inte lönen räcka till.

Flygande besiktningar kostar väl inget?

Jovisst skall polisen jaga tjuvar osv, men inte till priset av en unge på väg till sandlådan.
och det är väl det som upprör.
att de som skulle skydda nu blev hotet.

Dom kanske ville hindra puckot som körde motorcykel på gångvägarna från att köra ihjäl en unge på väg till sandlådan?

Jag försvar inte poliserna, dom gjorde fel, (dessutom körde dom bil klumpigt) men vad fan ska poliser som ser en idiot på motorcykel vika in på cykelvägar göra då?
Rycka på axlarna och åka och köpa mera munkar?

Vore det din motorcykel som blev stulen, polisen följde efter tjuven och han vek in på en cykelbana, skulle du vilja att dom åkte hem till stationen och skrev rapport istället?

Last edited:
Poliser är inga övermänniskor fastän det finns de som tror det,, inget illa menat med det, jag känner flera bra poliser. Men det finns tyvärr dåliga oxå. Att jaga en hoj i stan tycker inte jag är verkar så värst smart.

Flygande besiktningar kostar väl inget?

Dom kanske ville hindra puckot som körde motorcykel på gångvägarna från att köra ihjäl en unge på väg till sandlådan?

Jag försvar inte poliserna, dom gjorde fel, (dessutom körde dom bil klumpigt) men vad fan ska poliser som ser en idiot på motorcykel vika in på cykelvägar göra då?
Rycka på axlarna och åka och köpa mera munkar?

Vore det din motorcykel som blev stulen, polisen följde efter tjuven och han vek in på en cykelbana, skulle du vilja att dom åkte hem till stationen och skrev rapport istället?

Ja inte fan ska man jaga nån på gångbanorna bland villaområdena!!! Antingen får man stopp på honom innan eller så ser man till att sluta jaga honom så han inte bränner så fort inne bland villakvarterena. Det värsta dom kan göra är att jaga honom så han kör fortare, speciellt om dom satsar så hårt så dom kvaddar sin bil. Tänk om det varit nån 5-åring på väg hem eller på väg till lekplatsen. Fy fan jag blir mörkrädd.
Jag tycker det är bättre att det kommer undan miljoner med mc-tjuvar än att polisen kör ihjäl en 5-åring på väg till lekplatsen.

Det säger jag inte för att det är bra att killen på hojen kommer undan, för min del hade dom gärna fått skjuta honom i ryggen när han drar in i villakvartet för att komma undan, om dom bara kan göra det säkert.

Ja inte fan ska man jaga nån på gångbanorna bland villaområdena!!! Antingen får man stopp på honom innan eller så ser man till att sluta jaga honom så han inte bränner så fort inne bland villakvarterena.

Det säger jag inte för att det är bra att killen på hojen kommer undan, för min del hade dom gärna fått skjuta honom i ryggen när han drar in i villakvartet för att komma undan, om dom bara kan göra det säkert.

Du tror inte att det skulle leda till att varenda hojåkare med lite grumligt mjöl i påsen skulle vika in på cykelvägar så fort dom ser en polisbil?

Ungefär som ryktet bland moppefuckon om att polisen inte får jaga dom om dom kastar av sig hjälmen?

Ungefär som ryktet bland moppefuckon om att polisen inte får jaga dom om dom kastar av sig hjälmen?
Orsaken till att så många fuckon kör utan hjälm eller med hjälmen oknäppt som någon slags modeaccesoar uppe på skallen. :mad:

Ur dokumentet "Dödade mopedister 1997-2003":
Av de 58 personerna som dödats använde 36 (62 %) hjälm. I nästan 40 procent av fallen lossnade hjälmen under olycksförloppet, vilket visade sig allra tydligast bland de yngre mopedisterna. Bland de personer som ej använt hjälmvar två tredjedelar under 18 år. Om samtliga 58 personer använt hjälm så bedöms nästan 60 procent ha överlevt med hjälm.

Det är alltid förenat med en risk när polisen väljer att följa efter ett fordon för att stanna det. Likaså kan det vara minst lika riskfyllt om fordonet får passera utan att polisen följer efter det och stannar det.

Så vad föredra ni: pest eller kolera?

Det är ju inte direkt en nyhet att polisen gillar att köra skitfort på gång/cykelbanor i/utanför bostadsområden. I alla fall inte här nere. Vet inte hur många gånger under tiden man körde moppe som man antingen mötte snuten eller blev flåsad i nacken av dem på cykelbanor. Vanligtvis låg de typ 1.2-1.5 meterbakom en i 30-40 knyck så jag förstår varför grabben på hoj gasade på när de flåsa han i röven. Inte för att det rättfärdigar hans beteende men men.

:hihi

Dyrt Å vara Outlaw i Stocholm

:D

:gnissla Tråkigt Å vara LiteOutlaw i Motala då man är ensammen :gråta

Det var tamefan det dumaste jag hört på länge..... :mad:
Tänk gärna en gång till innan du postar ett svar!

Du tror inte att det skulle leda till att varenda hojåkare med lite grumligt mjöl i påsen skulle vika in på cykelvägar så fort dom ser en polisbil?

Jo men risken att det plötsligt går mycket fortare är ju enormt mycket större när snuten hänger på. Tycker fortfarande inte att det är värt det, polisen får aldrig riskera oskyldigas liv i onödan. Det är bättre dom ser till att det finns en helikopter i närheten om det blir ett utbrett problem, eller informerar dom boende i området så dom kan sprida ut rullgrus i alla farliga kurvor. Misshandla hojåkaren svårt och elda upp hans hoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT