Polisen har hittat min stulna MC. Reparera & ta tillbaka i trafik erfarenheter?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
så polisen hittade min MC och flera andra i ett tillslag. :mad::mad::mad::mad::mad:

Där saknas lite saker (sadel, 1 kåpa, tanklock och tändlås så klart) och ramnumret är bortslipat. Jag hade bara trafikförsäkring så ingen hjälp från förs.bolaget.

Mina frågor är för dem som har varit med om detta:
1. det är väl hyfsat lätt&billigt att hitta& montera delarna? Det är en moppe Honda CB 125 R, 2005 så delarna borde vara överkomliga.
2. Ramnumret är bortslipat vilket betyder att jag måste mecka fram bevis för vilken hoj det är från transportstyrelsen för att sedan besiktiga in motorcykeln i trafik igen. Hur dyrt/meckigt är det?

Hur mycket tid + hur svårt är detta att göra?

Tacksam för input.
 
Grattis!

Hur kunde dom matcha den mot din anmälan utan ramnummer?
Låter som polisen har engagerat sig lite extra där.
 
Jag har en hoj där ramen är bytt av någon anledning. Där finns följande info som tilläggsinfo. Du kanske kan göra samma? Ring transportstyrelsen och fråga.
899d82e95e70f72b4d80b54a4f7499a8.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.
 
Jag vet inte hur polisen gör men jag fick min 690 Duke stulen för några år sedan. I början på sommaren blev jag uppring av polisen i Avesta som sa att "du fick ju din motorcykel stulen för en tid sedan och vi har kanske hittat den. Har du några bilder på den och hadde den abs abs?".
Jag skickade in bilder och de svarade "då är det inte den, fel färg!".
Kanske är så enkelt att det inte stjäls så många likadana så de kan spåra ägaren utan ramnummer?
Det som hände var att jag blev så sugen på att åka hoj medan jag väntade på besked att jag inte kunde låta bli att börja åka hoj igen efter tre års paus. Oväntat.
 
Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.
 
Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.

Ja de hade varit ute och snott andra motorcyklar med den och stött på polisen, kört in i hjulhuset på polisbilen lindrigt men lyckats avvika! Jag ska ringa dem och hoppas det kan lösas smidigare än så! För moppen är redan värd lite pengar så det vore kanske en dealbreaker med 3-4 tkr rent byråkratisk utgift.

Nu kan det finnas många skäl till att man vill reparera sin gamla hoj men rent ekonomiskt måste det vara bättre att köpa en bättre begagnad likadan.

det har du nog rätt i! men det är länge till våren, jag har plats i garaget och jag är lite nyfiken på det och uttråkad av corona. Jag har faktiskt köpt en ny likadan men tio år nyare så inte mycket passar. Kan vara bra med en skithoj extra, kan vara handledare bl.a.
 
Ska det verkligen behövas en registreringbesiktning?
Hojens identitet eller utförande är ju inte ändrat, bara ramnumret fördärvat.
Polisen måste ju ha gjort någon form av identitetsutredning för att kunna spåra den tillbaka till dig.
Om det går att få en kopia av den, eller någon form av polisiärt identitetsintyg, så borde det finnas enklare sätt att återskapa ramnummer och få den ändringen noterad i fordonshandling på samma sätt som cpkossa beskriver.
Kolla med Transportstyrelsen och Polisen, min erfarenhet är att de är lösningsorienterade och bra att ha att göra med.

Nej, jag kanske förhastade mig där.

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ringa bilprovningen och fråga vad om vilka möjligheter som finns. Dom brukar vara ganska hjälpsamma.
 
Nej, jag kanske förhastade mig där.

Vid närmare eftertanke så skulle jag nog ringa bilprovningen och fråga vad om vilka möjligheter som finns. Dom brukar vara ganska hjälpsamma.

det ska det inte bhövas enligt transportstyrelsen, eftersom den inte blivit avreggad. jag behöver vaska fram papper från polisen och sen ska bara en verkstad stansa in ramnumret innan nästa besiktning och så är det inga problem!
 
Jag skulke nog också ringa bilprovningen och höra vad dom har att säga bara för att vara på säkra sidan.

Hur är det ska hojen besiktas med nytt ramnummer innan den tas i bruk? Eller skrivs det flyttade ramnummret in vid en vanlig kontrollbesiktning som man kan göra med tex byta av färg på hojen?
 
ring bilprovningen...

Jag hade en R1-00 som de bytt ramen på där satt numret på annat ställe samt stog ramnummer åsidosatt i regbeviset.

Vet folk som stansat in eget nummer vid sådana tillfällen som dig och det funkat bra tills nån nitisk besiktningsgubbe ej godkänt hojen.

mvh
 
Minns ni inte killen som blästrade bort ramnumret på sin ktm.. Där spelade det ju ingen roll alls vad han gjorde det gick inte att fixa till den ramen så den blev godkänd utan han gav upp efter ett antal försök om jag minns rätt.

Det skall vara besvärligt när ramnumret är borta annars kan ju vilken klåpare som helst sno våra hojar fixa kvitto på någon diffus hoj verkstad o vipps har hojen en ny identitet..
 
Minns ni inte killen som blästrade bort ramnumret på sin ktm.. Där spelade det ju ingen roll alls vad han gjorde det gick inte att fixa till den ramen så den blev godkänd utan han gav upp efter ett antal försök om jag minns rätt.

Det skall vara besvärligt när ramnumret är borta annars kan ju vilken klåpare som helst sno våra hojar fixa kvitto på någon diffus hoj verkstad o vipps har hojen en ny identitet..


Då vet man att man ska fixa ramnumret själv utan att blanda in någon annan. Min hoj har stansad aluminiumbricka och det kan ju inte vara allt för svårt att tillverka.
 
Minns detta med KTM:en.

Jag skulle som sagt ringa bilprovningen och höra. Någonstans på nåt vis ska ju det flytrade ramnummret registreras in på regbeviset och även om bilprovningen skulle säga att det kan göras vid en vanlig besiktning skulle jag nog ta en besiktning och göra ändringen direkt även om hojen inte skulle behöver besiktas på nåt år framåt.

Kan ju lätt bli intressant om man blir stoppad med en hoj med egenknackat ramnummer som ännu inte finns registrerat på regbeviset eller om hojen blir stulen igen. Jag skulle som sagt ta och göra bort ändringen fortast möjligt och ta en eventuellt besvär och kostnad på en gång.
 
Här är tråden om KTMen.
Killen gjorde typ alla fel man kan göra i sammanhanget, och ”tappade lusten” för att gå vidare när han blev återremitterad till Larmtjänst.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?283447-Underkänt-chassinummer!


Det kommer gå bättre med en CB 125a som polisen lämnat ut.

Har är lite vägledning:
https://www.bilprovningen.se/downlo...6665/Bilprovningen+instansat+chassinummer.pdf

Kan inte svära på att det är senaste utgåvan - prata med din besiktningsstation.
 
nu har jag fått veta vad som hänt lite grann. Polisen hade reagerat på att där var flera motorcyklar vid en känd missbrukares adress.

Och jag har väl flera tusen i byråkratiska utgifter, några tusen i helt meningslösa skador och - faktiskt - någon tusenlapp för att byta ut tändningen som var nödvändig att förstöra för att tillgripa min hoj. Och just nu känner jag bara avsky. Varför ska vanliga hederliga människor stå med bekymmer, utgifter, tidsspillan och irritation? Jag fattar det är svårt för dem de måste ha en sil men varför ska det vara mitt problem? Fan... Men polissak ska det bli iallafall, man får hoppas något vettigt händer att det inte blir ... ja som vanligt inget händer.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top