Polisen hårdkollar mc-förare

Lord Melchet skrev:
Om vi bortser från olyckor i samband med stöld, fylla och annan olovlig körning ( som man ändå inte kommer åt med lagar ) så är det en mycket liten grupp som kör utan skyddsklädsel.
Det där håller jag inte med om. Kanske på långturer men inte när man ska "dra ett varv på stan". Jag ser alltför ofta mc-förare körandes i Uppsala med jeans och tennisskor. Dessutom drar de ofta upp sin R1:a på bakhjulet mellan rödljusen... :eek:

Jag och en annan sporthojare satt och käkade på Mc Donalds i Upplands Väsby förra veckan. Av de ca 20 sporthojar som åkte förbi (nu skiter jag i glidarna) så hade 3-4 st skinnställ (eller gore-tex). Resten hade jeans! Några hade dessutom bara t-shirt på överkroppen! Idioter enligt min mening! :mad:

Hörde nån som sett nån undersökning om att de flesta småolyckor med mc sker ganska nära hemmet och att klota i 50 med t-shirt och jeans kan slita bort rätt mycket hud från kroppen. Jag tar alltid på skinnställ och ryggskydd även om jag bara ska åka till jobbet (ca 2 km)! :fakta

Använd fullgod utrustning. Alltid! Man kan gå i backen när man minst anar det!

n'Lasse skrev:
Jag tar alltid på skinnställ och ryggskydd även om jag bara ska åka till jobbet (ca 2 km)! :fakta

Äkta entusiast?! :)

Det tar längre tid för mig att ta på mig all utrustning och plocka fram hojen, än att cykla...och jag har 5 km till jobbet...

Dessutom är Linköpings morgontrafik ingen höjdare...

Flagga skrev:
Det tar längre tid för mig att ta på mig all utrustning och plocka fram hojen, än att cykla...och jag har 5 km till jobbet...
Jamen jag antar att du inte åker hoj för att det är praktiskt? Eller billigt?? ;)

Jag vill iaf inte att mitt största nöje ska bli till min största mardröm. Och då gör jag vad jag kan för att skydda mig mot det.

om alla har skin på sig när dom kör blir det billigare för försäkringsbolagen ! = billigare premier!

Jag säger bara: läder i alla väder :tummenupp

Alla som kör utan skyddskläder är bara helt enkelt dumma i huvudet. Tyvärr är det inte olagligt att vara korkad (även om det är till ens fördel då man tjafsar med skattemyndigheten då dom inte håller med om dina avdrag i deklaration o.dyl. ).

Kalla mig tokig, men jag tycker att polisen ska jaga våldtäktsmän, människosmugglare, mördare, knarklangare, socialdemokrater och annat riff-raff, istället för att korrigera statsfinaserna m.h.a fortkörningsböter och jaga hojjar utan reflex bak.
Vårdslöshet i trafik är självklart något som polisen ska höka på, dock anser jag att en väl utförd stoppie på lagom avstånd från närmaste fordon inte är vårdslöshet. Vårdslöshet i trafik är köpa en Porsche och sedan aldrig köra över 110.

Fenix skrev:
Jag säger bara: läder i alla väder :tummenupp

Alla som kör utan skyddskläder är bara helt enkelt dumma i huvudet. Tyvärr är det inte olagligt att vara korkad (även om det är till ens fördel då man tjafsar med skattemyndigheten då dom inte håller med om dina avdrag i deklaration o.dyl. ).

Kalla mig tokig, men jag tycker att polisen ska jaga våldtäktsmän, människosmugglare, mördare, knarklangare, socialdemokrater och annat riff-raff, istället för att korrigera statsfinaserna m.h.a fortkörningsböter och jaga hojjar utan reflex bak.
Vårdslöshet i trafik är självklart något som polisen ska höka på, dock anser jag att en väl utförd stoppie på lagom avstånd från närmaste fordon inte är vårdslöshet. Vårdslöshet i trafik är köpa en Porsche och sedan aldrig köra över 110.
vad kostar det att bli kompis med dej?? väl talat! :bow

Varför har vi lagar för att se till att vi skyddar oss tillräckligt? Är det inte upp till var och en ifall man vill ömsa skinn istället för att dra på sig stället. Snart kommer det väl en lag om att använda kondom också...
Själv anser jag mig tillhöra dom som kör lungare och använder alltid skyddskläder (har iofs bara haft kk i 3 dagar :rolleyes: ). Det är bara principen av alla dessa lagar som känns lite skeft.

RGV_250 skrev:
Varför har vi lagar för att se till att vi skyddar oss tillräckligt? Är det inte upp till var och en ifall man vill ömsa skinn istället för att dra på sig stället. Snart kommer det väl en lag om att använda kondom också...
Själv anser jag mig tillhöra dom som kör lungare och använder alltid skyddskläder (har iofs bara haft kk i 3 dagar :rolleyes: ). Det är bara principen av alla dessa lagar som känns lite skeft.
Håller egentligen med dig men det är ju så att kostnaderna för vården (sjukpenning, förtidspension etc) av de som skadas höjer försäkringspremier och skatter. Och olyckor kommer ju alltid att ske men jag tycker att vi har ett gemensamt ansvar för att undvika "onödiga" skador eftersom det går ut över oss alla! Därför är det inte helt självklart att det är den enskildes ensak om han/hon vill ömsa skinn.

RGV_250 skrev:

jo du förstår, det kostar massa skattepengar att skrapa bort resterna från vägen, samt en sängplats på sjukhuset, samt en massa administration, samt sjukkassepengar....
Jag är defintivt inte för någon form av lag avseende klädsel i samband med hojåkande. Blir bara lite grinig över den hybris som många hojåkare besitter i samband med deras egen odödlighet.

Jag får väl börja tänka om då! Ni har ju rätt i det ni säger. Ibland tänker man (jag) inte så långt...
;)

Jag tror att det är viktigt att oerfarna förare skaffar
sig rutin och omdömme innan man börjar gasa för hårt.

Det kanske skulle va bra med obligatorisk förar kurs
lite mer avancerad än bilskolans för att lära känna sin
motorcykels egenskaper.

Det är ju helt klart lätt och bli lite för ivrig bakom styret.

Ibland behöver man stanna och tänka efter vad man håller på med.

Sen skulle det nog va bra för alla bilister att prova en dag
med hoj i trafiken så dom fick lite bättre förståelse för oss
hojåkare.

:hej

Jag tycker inte heller man ska försöka styra människor med lagar och regler (mer än vad nöden kräver). Då är det bättre att gynna dom som anstränger sig och föregår med gott exempel. I det här fallet tycker jag försäkringsbolagen gör bra ifrån sig genom att antigen ge en lägre premie för dom som använder godkänd skyddsutrustning och ibland t.o.m har det som krav! Jag anser att människor börjar bli mer & mer medvetna vad ett ryggskydd t.ex. kan göra för skillnad vid en klotning och ser fler användare av det. Men försäkringsbolagen skyndar säkert genom sitt agerande på den trenden. Förhoppningsvis blir det snart lika självklart för alla med övrig skyddsutr. som med hjälm!

Lag eller KRav..

de flesta av oss tror jag iaf har sagt till försäkringsbolaget att vi ALLTID andvänder full utrustning...

n'Lasse skrev:
Håller egentligen med dig men det är ju så att kostnaderna för vården (sjukpenning, förtidspension etc) av de som skadas höjer försäkringspremier och skatter. Och olyckor kommer ju alltid att ske men jag tycker att vi har ett gemensamt ansvar för att undvika "onödiga" skador eftersom det går ut över oss alla! Därför är det inte helt självklart att det är den enskildes ensak om han/hon vill ömsa skinn.

Om man använder samhällets kostnader som argument så uppstår ett problem. Var ska man dra gränsen? Snowboard, Inlines etc kostar multum och det är ett nöje, alltså i likhet med med vårt hojkörande inte något som är nödvändigt.

Likaså den "hee-eeliga fooo-oot bollennn", jag känner massor av folk som lirar, alla har de någon skada, i vissa fall har flera operationer varit nödvändiga. Väger fördelarna tyngre än nackdelarna gällande dessa aktiviteter och vem skall avgöra det?

Diversion skrev:
Om man använder samhällets kostnader som argument så uppstår ett problem. Var ska man dra gränsen? Snowboard, Inlines etc kostar multum och det är ett nöje, alltså i likhet med med vårt hojkörande inte något som är nödvändigt.

Likaså den "hee-eeliga fooo-oot bollennn", jag känner massor av folk som lirar, alla har de någon skada, i vissa fall har flera operationer varit nödvändiga. Väger fördelarna tyngre än nackdelarna gällande dessa aktiviteter och vem skall avgöra det?
Ja det är jättesvårt. Låt oss förbjuda trappor som man kan ramla i, dvs endast enplansvillor tillåts! ;)

Skämt åsido, jag är absolut inte för lagar! Jag tycker bara att folk borde kunna tänka lite längre och låta bli att åka hoj i jeans! :7peta

När jag åker bräda har jag både ryggskydd och hjälm. :fakta

Sen har vi ju det här med rökning också...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti