Polisen fotograferade mig vid bötfällning!!

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?
Har inte varit med om det men är det inte olagligt med den typen av registrering?
 

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
Jag hade aldrig godkänt det, vill dom fota kanske man inte kan göra något åt, men inte fan skulle jag posera för dem. Bara att ta upp nallen och fota tillbaka :yoparty
 

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SP1
Får dom ens göra det?? Det låter ju lite udda faktiskt.
Tror ändå inte det är nån fara.. Så länge man inte erkänner är det väl piano!
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Va fan!?!? Får dom verkligen göra så? Har mycket svårt att tro det iaf.
Fast visst. Vet att en här i stan åxå råkat ut för något liknande.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Borde inte herr CHROLO här på SH kunna svara på det?? man blir ju lite nyfiken...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kan man inte neka till fotografering? De måste ju ha ditt tillstånd för att ta kort på dig right?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?

Hade jag aldrig gått med på... :4skrika

Man undrar ju också hur ett foto av dig med hjälm ska hjälpa till att identifiera dig vid ev buskörning. Du bör ju knappast bli lidande för att någon lånat din utrustning och sen varit ute och lekt... :rolleyes:
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
philsson skrev:
2142660 Kan man inte neka till fotografering? De måste ju ha ditt tillstånd för att ta kort på dig right?
De behöver nog inget tillstånd; polisen fotograferar väl folk utan dess vetskap titt som tätt i spaningssyfte, för att skapa och komplettera spaningsregister som kan komma att användas vid behov. Men att göra det på det viset som beskrivs, rätt upp o ner och utan misstanke om brott, är ju faktiskt j-t provocerande... :gnissla
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Fan låter ju hel sjukt, det är ju meningen att det skall finnas någon chans för den stakars MC åkaren som buskört... inte fan skall de komma och fula sig med foto sen efter man lyckats köra ifrån dem =) (även om jag aldrig vågat mig på det). Dessuom kan det väl inte var olagligt att tanka med liten nummerskylt? skulle inte gått med på dem böterna :yoparty
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Tillåtet eller inte, det är oförskämt av Polisen att ens antyda att du skulle överväga att köra ifrån dem!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det kanske herr Bodströms polissamhälle som börjar göra sig gällande :huvet

Fan vad jag mår illa när jag läser sånt här :död
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Det låter skumt...

Det borde inte vara tillåtet för dom om man inte är misstänkt för något brott. Eftersom de inte får göra så i preventivt syfte.

Men det är klart om dom frågade och du sa JA så är det väl ok.

Risken är väl att om man inte accepterar fotograferingen så åker man på böter för allt möjligt och kanske en liten ombesiktning på det.

Själv så åker jag hellre hoj än bil denna vecka eftersom det är "INTERNATIONELLA BILBÄLTESVECKAN" denna vecka. Vilket innebär att jag redan fått 600:- i böter.
 

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?

säg att du absolut inte vill bli fotegraferad + fråga om de har tillstånd från datarinspektionen att ha ett register för detta... som du gärna vill se ;) annars får du väll ringa datainspektionen och anmäla. Polisen får registrera människor som är misstänkta för brott. Skulle inte detta innebära att de misstänker alla hojåkare för fortkörning :3freak :3freak
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Låter ju helsjukt!
Ska kolla med en kompis som är polis om man verkligen för göra så!

PS.
För 2 år sedan åkte jag omkull i en korsning däår vägverket kastat ut en massa lagningsgrus - och naturligtvis struntat i att skylta. Jag polisanmälde vägverket omedelbart och skickade in en anmälan, dagen efter videofilmade jag hela sträckan och ringde polisen för att komplettera min anmälan, då hade anmälan gått upp i rök, fanns ingenstans, jag blev skitförbannad och ifrågasatte egenmäktigt förfarande, då hittade tjejen jag talade men (som iofs var trevlig) en kopia på anmälan, följde diarienumret och sa att anmälan var borttagen, hon sa ock så själv att de inte fick göra så.

Dessutom kom ett avslag från VV i brevlådan där det står att jag anmält en avåkning med bil....

Märkligt hur det här landet fungerar för oss skattebetalare...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Du kan ju lämna tillbaka böteslappen för det är inte olagligt att så och tanka en MC med en mini regskylt. så länge du inte kört kan de inte göra ett skit.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top