Polisen: Bötfäll 350 före nyår

Bara för att tekniken infunnit sig(kamerorna) betyder det automatiskt att det är lämpligt att jaga medborgarna på det viset? , vad sänder det för signaler?, man får en del vibbar av sådana metoder.

Om man kriminaliserar visst handlande men därefter underlåter att försöka beivra brott, så får det förr eller senare konsekvenser för folks vilja att låta bli handlandet ifråga. Detta är givetvis inte bra, om man från lagstiftarens sida menar allvar med kriminaliseringen.

Jag tycker kamerorna borde skrotas. Då behövs ingen medborgarjakt för skitbrott.

Jag träffade en mycket sund och vettig polis under en utbildning i lumpen. Dom kom och visade upp laser och radar mm en halvdag, och lät oss klämma och känna på grejerna. Han med lasern sa rakt ut att han sänkte den om någon körde lagom för fort och släppte av så fort han såg polisen. Han menade att det var en aktiv och alert bilförare, som reagerade på faror i trafikmiljön, alltså inte såna dom var ute efter. Däremot om det kom nån i 80 på 70-väg och inte ens reagerade på kontrollen, då åkte han dit. Mycket sunt! Och framför allt ett rätt bra sätt att vinna förtroende hos allmänheten, han var ju på "vår" sida, ingen paragrafryttare som bara ville jävlas. Dvs en sån person som man lyssnar på, typ som Kjecop :tummenupp Med dom här dumheterna så måste han ju sluta vara förnuftig, och bara gå på fyrkantiga regler, det är ju tom lönegrundande hur många man plockar i trafiken. I långa loppet, vem vinner på det?! En av dom viktigaste uppgifterna för ordningsmakten är ju att vinna folkets förtroende, hur kan man då från ledningshåll kämpa så hårt mot just det? Vi ser ju inte skillnad på trafikpolis eller ordningspolis, alltså måste alla poliser jobba mot samma långsiktiga mål. Är nästa steg att kriminalare ska skjuta grannen om dom får slut på riktiga mord, och inte kan uppfylla kvoten?

ja de beivrar väl alla brott noga

*host*

Det har du nog rätt i att man kan känna tveksamhet inför. Det jag skrev är dock en förklaring till varför man väljer att lägga resurser på att sätta dit dem som fastnar på kamerabilder.

Ja, upplägget är helt uppåt väggarna.. Det är en sak att säga att polisen ska ha si och så många fartkontroller om året, men att specificera hur många de ska bötfälla? Inkompetent.

Med dom här dumheterna så måste han ju sluta vara förnuftig, och bara gå på fyrkantiga regler, det är ju tom lönegrundande hur många man plockar i trafiken. I långa loppet, vem vinner på det?! En av dom viktigaste uppgifterna för ordningsmakten är ju att vinna folkets förtroende, hur kan man då från ledningshåll kämpa så hårt mot just det? Vi ser ju inte skillnad på trafikpolis eller ordningspolis, alltså måste alla poliser jobba mot samma långsiktiga mål. Är nästa steg att kriminalare ska skjuta grannen om dom får slut på riktiga mord, och inte kan uppfylla kvoten?

Va i? är det lönegrundande hur många man bötfäller, då har det spårat ur, böterna blir en affärsidé och inte direkt något annat.

Last edited:
Va i? är det lönegrundande hur många man bötfäller, då har det spårat ur, böterna blir en affärsidé och inte direkt något annat.
Ja som sagt, det kan vara frusterande med alla krav och allt som skall göras och som inte alltid handlar om trafiksäkerhet utan mera om att prestera t.ex. så många böter som möjligt.

Vad det gäller antalet böter man skrivit så är inte enbart detta lönegrundande, utan det är en sak av flera som vägs in i lönesamtalen. Man kommer att få ett visst lönepåslag och man förtjänar det och uppfyller vissa krav (okända för mig i nuläget). Så skriver man många böter men inte uppfyller andra krav så blir det inga extra pengar utöver den ordinarie löneförhöjningen, och tvärtom. T.ex. ordinarie löneförhöjning är på 500 kr/mån, och om man även uppfyller övriga krav/utmärker sig som duktig inklusive tillräckligt många böter så kan det ge ytterligare några hundra i lönekuvertet och kanske i slutänden ge 800 - 900 kr/mån.

Behöver jag säga att många är emot detta system... :gnissla

Ja ni förstår säkert hur jag menar...

Taget ur tråden MC Folket RASAR, CHOCKHÖJNING av fortkörningsböter!

Kan ju inte dröja länge förrän det är slut med det.....
Säg inte det! Som Kjelle skrev i sitt exempel, 400kr extra/månad, runt 600 inkl arbetsgivaravgifter mm va? Lägsta hastighetsboten är väl 1200? Felaktiga blinkers är väl 800? Det krävs inte många böter för att det ska bli riktigt lönsamt för staten :huvet

Jag blev stoppad klockan 9 en tisdagförmiddag i den största blåskontroll jag någonsin har sett, när jag påpekade att det var en något underlig tid att ha stor blåskontroll sa polisen, ja visst är det, men vi måste få upp antalet kontroller.

Dessutom måste vi få ner antalet påverkade förare i statistiken, fäller vi många måste vi utföra fler kontroller....

Så blåskontroller utförs i mängd när det är minst risk att fånga någon :huvet

Säg inte det! Som Kjelle skrev i sitt exempel, 400kr extra/månad, runt 600 inkl arbetsgivaravgifter mm va? Lägsta hastighetsboten är väl 1200? Felaktiga blinkers är väl 800? Det krävs inte många böter för att det ska bli riktigt lönsamt för staten :huvet

I en bra/modern stat så är det omöjligt att ha det så.

Är det så illa att jag ska behöva bli politiker etc.? :död

Jag blev stoppad klockan 9 en tisdagförmiddag i den största blåskontroll jag någonsin har sett, när jag påpekade att det var en något underlig tid att ha stor blåskontroll sa polisen, ja visst är det, men vi måste få upp antalet kontroller.

Dessutom måste vi få ner antalet påverkade förare i statistiken, fäller vi många måste vi utföra fler kontroller....

Så blåskontroller utförs i mängd när det är minst risk att fånga någon :huvet
Nja, här vill jag nog ge polisen lite rätt, det är tydligen fler som kör påverkade på förmiddagarna än på kvällarna. Många som är styggt bakis, ofta så vana att dom inte känner att dom är fulla, som tar bilen till jobbet, eller till bolaget för att fylla på förrådet :(
Men det är antagligen mycket vanligare på lördagar än tisdagar...

En bra laservarnare så har vi löst problemet.

Kamerornas laser är alltid igång, alla kameror, så det piper typ en kilometer innan.

Om polisen står och skjuter så piper det typ en kilometer innan, förutsatt att dom skjuter på en bil före en själv. Skjuter dom mot en själv så är man rökt, dom får hastigheten på under en sekund.

Kört med min i över två år, funkar kalas.
1000kr i USA.

Nja, såg i en undersökning att flest förare kör påverkade kl. 6-12(eller nåt), på väg till/under jobb?

Dom flesta är redan på jobbet klockan 9, speciellt dom som kör bakfulla.
(jag körde förbi på samma ställe klockan 8 och då var det ingen kontroll, jag skjutsade sonen på jobbet...)

Det dom stoppade var pensionärer och hemmafruar och givetvis mig då.

Vore målet att fälla så många som möjligt skulle kontrollen ha upprättats klockan 6 och tagits bort klockan 9, eller utförts lördag morgon vid infarten till systemet...

Har för mig att det var någon kontrovers med att de körde kontroller när de inte skulle få fast några för att fylla upp kvoterna här i Ståkkhållm förra året också..

Dom flesta är redan på jobbet klockan 9, speciellt dom som kör bakfulla.
(jag körde förbi på samma ställe klockan 8 och då var det ingen kontroll, jag skjutsade sonen på jobbet...)

Det dom stoppade var pensionärer och hemmafruar och givetvis mig då.

Vore målet att fälla så många som möjligt skulle kontrollen ha upprättats klockan 6 och tagits bort klockan 9, eller utförts lördag morgon vid infarten till systemet...
Fast bolaget öppnar ju 9-10 ungefär, så dom som var på väg dit fastnade nog. Alkisar handlar ju sällan för en vecka i taget, utan en vinare/kvarting/sexpack om dan. Och alla alkisar har ju inte jobb, eller jobbar skift, eller "fick fel på bilen" så dom kom lite sent, händelsevis en kvart efter att bolaget öppnade... :rolleyes:

Kan bara bekräfta att det varit utökade hastighetskontroller. En del vid skolor & dagis vilket jag uppmuntrar. När det gäller blåskontroller får de stoppa mig hur många gånger de vill.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg