Polisen önskar använda skyltscanning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag trodde redan man börjat utrusta polisen med den här typen av utrustning efter att man tagit bort skattemärket...

Idag måste man göra det manuellt. Med det här systemet skulle det skötas automatiskt. Ser redan pengarna rulla in till staten för att folk kör med bilar med körförbud inte har betalat vägskatt och kör oförsäkrat etc.

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1508602/Polisen-vill-anvanda-skyltscanning.html

Enligt uppgift så testas det redan och ska utvärderas innan resten av Konungarikets poliskår ska utrustas..
Frågan är bara om alla polisbilar kommer få det, eller om det bara blir trafikenheterna..

Tänk vad kul när alla MC med miniskylt dyker upp som falskskyltade, och alla med oläsbar skylt (monterad i hjulhuset) dyker upp som oskyltade...

Polisen lär få fullt upp!

Oh yes. Det har jag.

Tror du att det är på låtsas då, eller?
Nope. Det är en höjdarserie. Jag gillar hur de tilltalar bråkstakar på ett sätt som aldrig skulle fungera om svenska poliser gjorde det och filmades. :D

Tänk vad kul när alla MC med miniskylt dyker upp som falskskyltade, och alla med oläsbar skylt (monterad i hjulhuset) dyker upp som oskyltade...

Polisen lär få fullt upp!

Jag har funderat på det, är det tillåtet med skylt inne i hjulhuset?

Har inte Orwell rent mjöl i påsen eller vad är det han gnäller om?!

Orwell körde enligt uppgift med miniskylt. Styk skulle han ha! :mad:

Den ska sitta bakom bakaxeln och vara väl synlig i vissa specificerade vinklar, en kombo som kan vara lite svår att kombinera med att ha den i just hjulhuset.

Last edited:

Nej.

Som du redan har fått veta ska den sitta bakom bakaxeln, den ska vara plan och den ska vara upplyst.

Inget utav det brukar gälla vid hjulhusmontage, dessutom tycker jag att det är skitfult och då det ändå är böter för saken skulle man ju lika gärna kunna montera den som hasplåt under eller inuti kutsen istället.

Så länge det är tvärförbjudet att logga automatslagningarna ser jag det bara som något bra. Helt plötsligt blir det klart jobbigare att köra omkring med stulna bilar och hojar, för att inte nämna allt patrask som kör omkring med körförbud och utan försäkring.

Gissningsvis får polisen upp modell och färg i en display också, så även omskyltning blir besvärligare. När GSXR:en framför kommer upp som en Volvo 240 får nog individen som sitter på ta ett snack med farbror Blå.

Har inte Orwell rent mjöl i påsen eller vad är det han gnäller om?!

Läste en annan artikel om att kameraskåpen skulle få samma funktion,
så det är nog bara del 2 innan del 3 med mätningar mellan skåpen kommer.

Gissningsvis får polisen upp modell och färg i en display också, så även omskyltning blir besvärligare. När GSXR:en framför kommer upp som en Volvo 240 får nog individen som sitter på ta ett snack med farbror Blå.

Den personen skulle behöva ett snack, för vem slänger på en bilskyllt :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...