Polis skjuter mcförare i ryggen (med YT-klipp och rättegångs-handlingar)

Tror definitivt att det är en bidragande faktor, men knappast hela sanningen. Som i exemplet med mc-killen som blev skjuten så tycker jag att det ser helt oprovocerat ut, vilket inte är ok även om killen "kan" ha ett vapen på sig. Och jag menar, sen när är lite fortkörning anledning nog att skjuta någon?:va Tycker att poliserna ofta är lite väl snabba med sitt övervåld. Och jag personligen hade nog hellre stått upp för rättvisan, behandlat folk väl och riskerat att eventuellt kanske någon gång råka ut för en riktig bov med vapen. Hellre det än att behandla allmänheten och oskyldiga individer så illa som många gör och bli allmänt känd som ett första klassens rövhål.

Det är en helt annan sak i staterna. Det är långt ifrån ovanligt att ha en pistol i bilen t.ex.
Jag hade nog skjutit om någon ens rörde handen mot jackan/sidan på sig själv.

Om du kollar på bilen i bakgrunden och klockan som hoppar tillbaka så ser du att de "förlängt" scenariot med två sekunder. Det är ganska lång tid i en sådan situation. Det får det att se ut som att han snällt sitter med handen mot sidan, fastän han egentligen bara rörde handen till sidan.

Dumt att chansa.

Det är en helt annan sak i staterna. Det är långt ifrån ovanligt att ha en pistol i bilen t.ex.
Jag hade nog skjutit om någon ens rörde handen mot jackan/sidan på sig själv.

Om du kollar på bilen i bakgrunden och klockan som hoppar tillbaka så ser du att de "förlängt" scenariot med två sekunder. Det är ganska lång tid i en sådan situation. Det får det att se ut som att han snällt sitter med handen mot sidan, fastän han egentligen bara rörde handen till sidan.

Dumt att chansa.

Förvisso, men snuten hade ju ändå inte särskilt gott om tid på sig att dra pistolen precis där när han rör sig. Så som jag tolkar det så måste han med andra ord ha haft killen på kornet redan innan och tryckte sen av vid första bästa minimala rörelse... Och som sagt, fortkörning är väl inte direkt motivation nog till pistoldrama?:va

Förvisso, men snuten hade ju ändå inte särskilt gott om tid på sig att dra pistolen precis där när han rör sig. Så som jag tolkar det så måste han med andra ord ha haft killen på kornet redan innan och tryckte sen av vid första bästa minimala rörelse... Och som sagt, fortkörning är väl inte direkt motivation nog till pistoldrama?:va

Som sagt, när sannolikheten att personen är beväpad är skyhög är det säkrast att alltid dra vapnet eftersom man aldrig vet hur personen är funtad. OM de i sin tur drar vapen har man helt klart större chans att klara sig om man redan har sitt eget draget.

Som sagt, jag hade inte chansat.

Det är väldigt lätt att tycka en massa utifrån ett youtubeklipp. Jag var inte där och törs inte svara på hur jag hade bedömt situationen eller hur jag agerat.

Deras utbildning är väl endast 2 månader innan dom får börja arbeta på fältet, tillsammans med en utbildad polis.

Skrämmande är det..

... fortkörning är väl inte direkt motivation nog till pistoldrama?:va

Klart de drar pickan när de stoppar någon på natten, det har jag sett dem göra (i princip) i Sverige också. Fan vet om jag inte fick en pickadoll i fejset under mina tonårsdagar en gång, har ett svagt minne av det. :yoparty

Det skadar väl inte att de är beredda, dessutom skjuts det väl mer där borta så visst fan är det befogat. Synd på killen som sköts här i alla fall, naturligtvis. Synd är det ju för Borén och den andra, de drog minsann inte först inte. :(

Klart de drar pickan när de stoppar någon på natten, det har jag sett dem göra (i princip) i Sverige också. Fan vet om jag inte fick en pickadoll i fejset under mina tonårsdagar en gång, har ett svagt minne av det. :yoparty

Det skadar väl inte att de är beredda, dessutom skjuts det väl mer där borta så visst fan är det befogat. Synd på killen som sköts här i alla fall, naturligtvis. Synd är det ju för Borén och den andra, de drog minsann inte först inte. :(

Tja, jag tycker ändå att det är lite märkligt... Killen stod ju i princip blick stilla mitt i ljuset från polisens billyktor, så inga problem med det visuella eller plötsliga rörelser där... Jaja, jag vet inte.

Till skillnad från här där inga tomtar kommer in men mestadels kulturarbetare och annat oklippt vänsterslödder, vilket bland annat får till konsekvens att hela stadsdelar övertas av "ungdomar i utanförskap" och att mordförsök på en föreläsare diskuteras bort av en pagefrisyrbeklädd snorvalp till snutjävel som inte klarar uppgiften utan att börja skrika i falsett/målbrott/cp-gråtstendens

Det du säger är alltså att du föredrar samhällsklimatet i USA samt deras polisväsen framför våra oklippta vänsterslödder-snutar och vårt samhällsklimat?

Hade jag varit polis hade jag oxå haft viljan att skjuta dig. ;)

Stod det nånstans hur dom dömde egentligen, jag såg inget när jag ögnade igenom.

Som någon skrev innan dom har väldigt kort utbildning, fanns ett program som följde aspiranter förut. Är tämligen säker på att det bara är 3 månader och inte två som någon skrev. Det är precis som lumpen, lika mycket skrik, spring, och straffövningar. Mycket drillningar. Sen efter 3 månader så är det examen och du är polis. Osäker på om det också ingår juridik i dessa 3 månader men det är iaf utbildningen till att bli polis. I sverige är det juridik och övningar i 2år sen 6månader provanställning = aspirant.

Det du säger är alltså att du föredrar samhällsklimatet i USA samt deras polisväsen framför våra oklippta vänsterslödder-snutar och vårt samhällsklimat?

Ja det kan du hoppa upp och göra någonting på att jag gör. Samhällsordning kan vi kalla det, det är mer värdeneutralt. Och i princip är den överlägsen vårt anarkistiska skitsamhälle på alla punkter. I Sverige får man inte ens hjälp av polisen om de bedömer det som att det kan förvärra läget, det är totalt sinnessjukt. Och om jag får välja en annan sak till så väljer jag hellre en skjuten HD-förare för mycket än trehundra oskjutna upprorsmakare som tillåts förstöra hela samhällen utan att någon ingriper, dvs svenskt "samhällsklimat".

Och skateboardungarna fick vad de förtjänade, jag har själv åkt sk8 som barn och inte fan brydde vi oss om ngn velourerad kärring. Förrän en konduktör på roslagsbanan gav mig en omgång, det lärde mig att inte fan åker man sk8 på perrongen. Jävla ungjävel. :mad:

I sverige är det juridik och övningar i 2år sen 6månader provanställning = aspirant.

Ja, och se hur värdelöst det blev då. Får de lära sig att göra ingenting under de där åren eller?:confused:

Last edited:
Ja det kan du hoppa upp och göra någonting på att jag gör. Samhällsordning kan vi kalla det, det är mer värdeneutralt. Och i princip är den överlägsen

Skjut först, fråga sen ...

Behövs inte mycket utbilding där inte.

Dumheten RuleZ :banana

i snutens försvar kunde han lika lätt dragit en pistol och börjat panga på han istället,
men han borde ju förfan tagit de lite lungt

Lite konstigt att han väljer att skjuta föraren i ryggen, de flesta poliser börjar väl med att skjuta i benet?

Jag tyckte det såg ut som att han skulle dra upp en picka också.
Klart att polisen skjuter då, det finns vl en anledning till varför dem knallar runt med dragna vapen vid sådana där situationer.

Tvekan dödar.

Lite konstigt att han väljer att skjuta föraren i ryggen, de flesta poliser börjar väl med att skjuta i benet?

Skjuta i benet? Dels svårare att träffa och i teorin kan han ju då fortfarande skjuta tillbaka.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...