Polis-mc i krasch norr om Uppsala

1.Frilansar du som försvartadvokat eller:rolleyes:

2.Eftersom du verkar veta att polismannen i fråga är känd för sitt mindre bra polisutövande så kan vi väl säga så att det var idiotiskt att prejja killen av vägen tills det är bevisat att han hade rånat en bank eller liknande innan?! OK!

3.Ja en trimmad moppe är ju bland det trafiksäkraste fordon som finns:huvet

4.Kul för dig att du vet var det finns trottoar eller inte... Det var inte det som var intressant! Läs om ,läs rätt!

5 Men ja håller med dig, det skall bli intressant att se hur detta utfaller!

1 Nopp, behövs inte. Ser massor med egendomligt framförande av fordon varje dag.
2 Japp, det vet man inte om det var rätt eller fel...kanske var enduron som försökte först att trycka till, det vet ingen juist nu mer än de inblandade...
3 Nopp
4 Japp, du med
5 Japp, :D

:D ...dra inte en massa förutfattade meningar innan fakta finns, dra heller inte alla med en kam, det finns alltid de som är ok, allt är inte som det verkar vara.

Lev ett tag till så kommer du att se vad mycket som är oK , samt massor som är åt helvete. :D

1 Nopp, behövs inte. Ser massor med egendomligt framförande av fordon varje dag.
2 Japp, det vet man inte om det var rätt eller fel...kanske var enduron som försökte först att trycka till, det vet ingen juist nu mer än de inblandade...
3 Nopp
4 Japp, du med
5 Japp, :D

:D ...dra inte en massa förutfattade meningar innan fakta finns, dra heller inte alla med en kam, det finns alltid de som är ok, allt är inte som det verkar vara.

Lev ett tag till så kommer du att se vad mycket som är oK , samt massor som är åt helvete. :D

1. Tänkte väl mest på att folk kanske kunde svara för sig själva...men ja hade visst fel!
2. :tummenupp
3. Så varför dra den liknelsen då:confused:
4. Eeeeh...:va LÄS OM LÄS RÄTT OCH FATTA vad diskussionen handla om!!!
5. Dåså!

Edit: äh, kände att det sista var lite onödigt... Lämnar diskussionen nu och inväntar fakta.

Last edited:
1. Tänkte väl mest på att folk kanske kunde svara för sig själva...men ja hade visst fel!
2. :tummenupp
3. Så varför dra den liknelsen då:confused:
4. Eeeeh...:va LÄS OM LÄS RÄTT OCH FATTA vad diskussionen handla om!!!
5. Dåså!

Edit: äh, kände att det sista var lite onödigt... Lämnar diskussionen nu och inväntar fakta.

Folk kan svara , det var inte ett påhopp. De e lugnt.
:tummenupp , de e lugnt, jag skrev om svaret efterssom du ändrade din. :) Finns ingen anledning att bli upprörd eller otrevlig för att lite text missuppfattas.

Som sagt, polisens aggerande i fallet är inte befogat, han aggerade på egen bedömning, och det blev väldigt fel. han gjorde sig ill amest själv. Hoppas att han får sig en tankeställare, men det är tyvärr tveksamt med tanke på hur han är och aggerar i andra fall. :gnissla

Folk kan svara , det var inte ett påhopp. De e lugnt.
:tummenupp , de e lugnt, jag skrev om svaret efterssom du ändrade din. :) Finns ingen anledning att bli upprörd eller otrevlig för att lite text missuppfattas.

Som sagt, polisens aggerande i fallet är inte befogat, han aggerade på egen bedömning, och det blev väldigt fel. han gjorde sig ill amest själv. Hoppas att han får sig en tankeställare, men det är tyvärr tveksamt med tanke på hur han är och aggerar i andra fall. :gnissla

Har varken sett Kia elller Enquire svara än...

Jag ändrade vad:va

Jag kom att tänka på en sak... nästa gång jag blir stoppad...när det nu blir... så tänker jag tala om för polisen att jag kommer att spela in vårat samtal... man kan ju hoppas att polisen kan vara mer proffsig och inte så jävla dryg som de kan vara....
//Henkan

Har varken sett Kia elller Enquire svara än...

Jag ändrade vad:va

Känns inte som att det är någon ide att skriva något svar....
Jag skrev vad jag tyckte och drog ett EXEMPEL på varför jag tyckte så. Sen är ju det här fritolkningens paradis och allt dras till sin spets och tolkas bokstav för bokstav. Finns ingen som helst känsla att läsa lite mellan raderna och förstå att exemplet går att använda i andra liknande situationer som kunnat uppstå som jag inte heller vill hamna i pga av en snorunge som inte kan skilja på rätt och fel.
Hade inte polisen lyckats få stopp på ekipaget kanske han hade tokkört på gångvägen nästa gång.... Nu kommer han nog inte att göra det. Tack vare polisen. Tycker iaf att det är deras jobb att se till att vi trafikanter som följer reglerna ska gå säkra från huliganerna som har de svårt att följa våra lagar.

Något om ålder osv innan du editerade dig själv..:D Jag han se textmassan å började skriva ett helspydigt svar. Dryg som fan å jävligt elakt.:D

Ojdå... försökte han göra sig lustig för att du är gammal?? :va :pannkyss

:D

Last edited:
Jag skrev vad jag tyckte och drog ett EXEMPEL på varför jag tyckte så. Sen är ju det här fritolkningens paradis och allt dras till sin spets och tolkas bokstav för bokstav. Finns ingen som helst känsla att läsa lite mellan raderna och förstå att exemplet går att använda i andra liknande situationer som kunnat uppstå som jag inte heller vill hamna i pga av en snorunge som inte kan skilja på rätt och fel.
Hade inte polisen lyckats få stopp på ekipaget kanske han hade tokkört på gångvägen nästa gång.... Nu kommer han nog inte att göra det. Tack vare polisen. Tycker iaf att det är deras jobb att se till att vi trafikanter som följer reglerna ska gå säkra från huliganerna som har de svårt att följa våra lagar.

Kia

Jag har följt dina inlägg lite från sidan och det är omöjligt att läsa någonting mellan raderna på det sättet som du beskriver det..

Du är så jäkla snett ute och missar hela poängen

Man fostrar inte någon genom att preja ner någon..
Det blir bara en till i raden av missnöjda medborgare som tycker snutarna är och beter sig som skithögar.....

Sen är inte du tillräkligt torr bakom örona så att du har egna barn i åldern det handlar om, så lägg ner ditt uppfostranssnacket..
Du kanske ska köra över någon 15 åring så han går till skolan med???
Om du nu tror på den uppfostringsmetoden så sätt igång....
Att lära sina barn rätt och fel det ser man facit på när dom blir vuxna själva.
Vägen dit kan vara lite krokig men det brukar ordna sig med tiden...
Så coola ner dig lite du kommer få din dos om 15 år du med, och du ska se att det sista du tänker dig är att meja ner dina barn och ännu mindre att grannen gör det åt dig.........

Ja ska fan omskola mig till polis! Och när dina barn är gamla nog att gå till skolan själva så kommer de med all säkerhet att gå mot röd gubbe, för du har misslyckats med att uppfostra dem.
DÅ kommer jag och ger dem en välriktad spark så de flyger av vägen! Och det är ju tur det, för då gör de inte om det:dummer

Nu svarar jag, har inte kollat tråden på ett par dagar. :hej
1. Han var 15, liksom alla totalt okunniga moppeidioter!
2. Samma moppeidioter kör också på allmänn väg! (Borde väl du veta som utbildar dem...)
3. Jag vill nog påstå att en endurohoj är MINST lika trafiksäker som alla dessa mopeder! Förklara gärna varför de inte är det isf?
4. Visst, han var oförsäkrad.
Jaa... Och?

Klart som fasen att jag vet att den genomsnittliga mopedisten kör som ett klantarsel och är expert på att överskatta sin egen körförmåga. En högst personlig åsikt är även att mycket få under 18år är mogna att ens vistas i trafiken på ett fordon (trampcykel inkluderat), och det gäller även för en del över 18år.

Någonting som jag dessutom har en krypande känsla av är att de flesta av de värsta moppebusarna här i stan inte ens har tagit något förarbevis. I alla fall så har den största delen av mina elever inte ens kommit från Östersunds kommun. Ändå så ser man alltid en massa mopedister som flänger runt som om de fått förarbeviset i Frostiespaketet. Och en obehörig förare är ett lika stort fucko oavsett vilket fordon det är som framförs.

Som Gabor skrev så kan en endurohoj precis som en moped ha en mängd brister. Lägg där till att de kanske inte har däck avsedda för att använda på asfalt, saknar blinkers och saknar bromsljus med mera. Är den då lika trafiksäker som en moped?

Det blir bara en till i raden av missnöjda medborgare som tycker snutarna är och beter sig som skithögar.....

"missnöjda medborgare" är de som begår lagbrott och ertappas eller har ertappats någon gång. Majoriteten som sköter sig, tycks uppskatta polisens jobb, och alla poliser som kämpar för rättvisa och trots allt utför ett hundjobb som måste göras. Minsta tjänstefel av någon inom en kår som består av väldigt många människor så blire ett jäkla gnäll, herregud. Mänskliga faktorer kan inte alltid bli rätt.

Personligen anser jag att det är för slappt i dagsläget. Många behöver uppfostring kanske pga av slappa / nedsupna föräldrar som inte orkar bry sig, trötta på livet etc och låter sina ungar göra vad de vill. Vissa områden är rena rama svinstian, och såfort de som upperätthåller lagen nyper någon i örat så blir det ett jäkla liv. Eller du kanske föredrar anarki? Jag är så jäkla less på all skit man ser överallt, sönderslagna busskurer å skit, "det borde vara skottpengar" på alla svin som tror att de kan göra vad de vill, även i trafiken -i somliga fall.

Jag tycker svenska polisen gör ett bra jobb, men samtidigt synd att polisen inte har mer befogenheter..

Nu svarar jag, har inte kollat tråden på ett par dagar. :hej

Jaa... Och?

Klart som fasen att jag vet att den genomsnittliga mopedisten kör som ett klantarsel och är expert på att överskatta sin egen körförmåga. En högst personlig åsikt är även att mycket få under 18år är mogna att ens vistas i trafiken på ett fordon (trampcykel inkluderat), och det gäller även för en del över 18år.

Någonting som jag dessutom har en krypande känsla av är att de flesta av de värsta moppebusarna här i stan inte ens har tagit något förarbevis. I alla fall så har den största delen av mina elever inte ens kommit från Östersunds kommun. Ändå så ser man alltid en massa mopedister som flänger runt som om de fått förarbeviset i Frostiespaketet. Och en obehörig förare är ett lika stort fucko oavsett vilket fordon det är som framförs.

Som Gabor skrev så kan en endurohoj precis som en moped ha en mängd brister. Lägg där till att de kanske inte har däck avsedda för att använda på asfalt, saknar blinkers och saknar bromsljus med mera. Är den då lika trafiksäker som en moped?

OK...
Det jag försöker få fram är att: Som någon skrev var det en 06-07:ans enduro med blåa nummerbottnar.
Det är ju ingen nybörjare direkt som kör en sån cykel...eller hur!?
Så OM han nu bara var på väg hem från träning i någon grusgrop/bana anser jag att polisens metod att stoppa killen var HELT obefogad!

Någonstans måste vi ju inse att om båda hamnar i grönsakerna och hojarna är i "mindre bra" skick så har något gått käpprätt åt helvete.
oavsett vad vi tycker om poliser osv så måste ju detta ses som ett totalt misslyckande.

Det kan ju knappast vara meningen att detta var det tänkta scenariot. "i händelse av att moppedist försöker smita, kör ut dem i spenaten och ta ut dig själv samtidigt" kan ju knappast finnas med i manualen för polisen.

Nu vet vi inte vad som har hänt mer än att två fick åka till sjukan och två hojar är i mindre helt skick. Klart beklagligt i sig.

Känslan jag får av detta är lite "Darwin award" aktig.
ett monumentalt misslyckande för polisen som gjorde insatsen i synnerhet och poliskåren i allmänhet som har fostrat just denna polisen.

Det spär ju bara på "myten" om att polisen är fienden, inte den man skall kunna vända sig till.
även detta klart beklagligt då det i förlängningen leder till att folk har en större motvilja till att hjälpa polisen.

Rent ekonomiskt.
Totalkostnaden för att få bort 1 mopedist/cross osv åkare =
1 trasig svindyr mc med utrustning + pers skyddsutrustning för förare
1 trasig cross med pers utrustning
2 ambulanser som hämtar personerna till sjukan
X antal sjukdagar för dessa 2 personerna med vård och annat
X antal sjukdagar för någon av föräldrarna till "mopedisten"
rehab mm

Det skulle inte förvåna mig om vi hamnar uppåt en 500 000 skr.

Med andra ord så kan jag inte påstå att jag ser att något gott har kommit ur denna insats, bara dåligt.

Last edited:
"missnöjda medborgare" är de som begår lagbrott och ertappas eller har ertappats någon gång.
Varför finns det bara det scenariot?Jag vet andra fall av John Whanetyper som fullständigt har missförstått sin roll här på jorden.Dessutom har många av mina vänner uppfattar vägpolisen som övernitiska och oförstående att det ska bötfällas för minsta skitsak utan att ha ett brottslig uppsåt.. Och det är en annan anledning
Majoriteten som sköter sig, tycks uppskatta polisens jobb, och alla poliser som kämpar för rättvisa och trots allt utför ett hundjobb som måste göras.
Det är ingen som har tvingat dom att vara poliser...
Minsta tjänstefel av någon inom en kår som består av väldigt många människor så blire ett jäkla gnäll, herregud. Mänskliga faktorer kan inte alltid bli rätt.
Nä och det är där du slår huvet på spiken.....
Vi ska förlåta alla snedsteg som dom tar medans vi har ingen nåd mot böteslappen som vi får när en glödlampa eller nått är trasigt....

Personligen anser jag att det är för slappt i dagsläget. Många behöver uppfostring kanske pga av slappa / nedsupna föräldrar som inte orkar bry sig, trötta på livet etc och låter sina ungar göra vad de vill. Vissa områden är rena rama svinstian, och såfort de som upperätthåller lagen nyper någon i örat så blir det ett jäkla liv. Eller du kanske föredrar anarki? Jag är så jäkla less på all skit man ser överallt, sönderslagna busskurer å skit, "det borde vara skottpengar" på alla svin som tror att de kan göra vad de vill, även i trafiken -i somliga fall.

Jamen vadfan !Håll dig till ämnet!!!!!!!
Jag har väl aldrig försvarat det betendet???
Jag är oxå less på all förstörelse runtomkring men det är inte det vi diskuterar här!
Och då är vi tillbaka till pudelns kärna ..
Som trafikant har man svårt att se motivet och skalan på vår försummelse jämfört med dom kriminella som har satt brottsligheten i system..

Jag tycker svenska polisen gör ett bra jobb, men samtidigt synd att polisen inte har mer befogenheter..

Det är INGEN som vill ha en polisstat..Det skapar inte ett bättre samhälle utan fler otrygga mäniskor

OK...
Det jag försöker få fram är att: Som någon skrev var det en 06-07:ans enduro med blåa nummerbottnar.
Det är ju ingen nybörjare direkt som kör en sån cykel...eller hur!?
Så OM han nu bara var på väg hem från träning i någon grusgrop/bana anser jag att polisens metod att stoppa killen var HELT obefogad!
Varför skulle inte en nybörjare kunna köra en ganska ny hoj? Det är väl fritt upp till var och en att gå in på närmaste hojaffär och köpa första bästa hoj? Har du någonsin hört en hojsäljare som har frågat om du har körvana när du kommer in med en bunt sedlar och vill köpa en hoj? (visst, denna kille var ganska ung, men det kanske var hans farsa som gick in med en hög med pengar)

Nummerbottnar kan vem som helst köpa.

Framförallt så kan exakt vem som helst stjäla en hyfsat ny enduro med blåa nummerbottnar. Och en gissning är ju att de flesta som framför en endurohoj på landsväg och vägrar att stanna för polisen gjort just det, även om så inte var fallet vid detta tillfälle.

Om nu killen är en seriös och tävlande enduroförare så borde han även ha vetat om att det var helt felaktigt av honom att köra sin hoj ute i trafiken. Han är för ung för det och saknar körkort. Det han skulle ha gjort var att vänta till hans kära mor eller far kom hem och sedan har de tillsammans kunnat lasta upp hojen på en släpvagn och farit och "tränat".

Lite dubbelmoral: hade det varit så att grabben bodde mitt ute i skogen och kört längs en grusväg med lite trafik till det lokala endurospåret eller ett grustag för att träna så hade jag inte gnällt lika mycket. Men det var ju tydligen inte vad det gällde här.

Rent ekonomiskt.
Totalkostnaden för att få bort 1 mopedist/cross osv åkare =
1 trasig svindyr mc med utrustning + pers skyddsutrustning för förare
1 trasig cross med pers utrustning
2 ambulanser som hämtar personerna till sjukan
X antal sjukdagar för dessa 2 personerna med vård och annat
X antal sjukdagar för någon av föräldrarna till "mopedisten"
rehab mm

Det skulle inte förvåna mig om vi hamnar uppåt en 500 000 skr.

Med andra ord så kan jag inte påstå att jag ser att något gott har kommit ur denna insats, bara dåligt.
Och om vi ska fortsätta att se rent ekonomiskt och lite hypotetiskt på det: Polisen hade aldrig haft en tanke på att försöka stanna föraren, utan låtit honom fortsätta ostört. Lite längre fram så hade han plöjt rakt in i sidan på en bil och omkommit. Hur skulle ekonomin se ut på det?

1 död femtonåring
1 chockad bilist
1 totalskrotad endurohoj
1 bil med ordentliga plåtskador
etc...

Kia

Jag har följt dina inlägg lite från sidan och det är omöjligt att läsa någonting mellan raderna på det sättet som du beskriver det..

Du är så jäkla snett ute och missar hela poängen

Man fostrar inte någon genom att preja ner någon..

Sen är inte du tillräkligt torr bakom örona så att du har egna barn i åldern det handlar om, så lägg ner ditt uppfostranssnacket..
Du kanske ska köra över någon 15 åring så han går till skolan med???
Om du nu tror på den uppfostringsmetoden så sätt igång....
Att lära sina barn rätt och fel det ser man facit på när dom blir vuxna själva.
Vägen dit kan vara lite krokig men det brukar ordna sig med tiden...
Så coola ner dig lite du kommer få din dos om 15 år du med, och du ska se att det sista du tänker dig är att meja ner dina barn och ännu mindre att grannen gör det åt dig.........

Jag begär inte att du ska kunna läsa mellan raderna eller att du ska kunna använda mina exempel i andra trafiksituationer (som jag inte vill hamna i) , men kanske finns det någon härinne som har förmågan att tolka liknelser och använda sig av exempel.... :va Jag hoppas ju lite på det, men man vet ju aldrig. :pannkyss

Nej jag är absolut inte så gammal att jag kan ha så gamla barn. Du vet ju att jag fortfarande är ung och oförstörd. (Men att jag är ung betyder inte att jag inte har livserfarenhet ändå. Och det betyder absolut inte att jag på nåt vis är mindre smart än dig. Jag är dessutom gammal nog att respektera att inte alla har samma åsikt som mig.) Men det var inte så himla längesen jag själv var 15 och hade polare som var 15. Jag själv är strängt uppfostrad och tycker att jag har klarat mig bra och kommit långt på det. Jag hade polare som inte blev lika hårt hållna som inte klarade sig lika bra. De hade föräldrar som stod med händerna i byxfickorna och hävdade att de inte kunde göra mer för sina barn. Som blundande och förmodligen trodde att om man bara blundar tillräckligt hårt så försvinner problemet.

Så länge min dotter mår bra, är glad, kan skilja på rätt och fel, gör det hon ska osv så tänker jag fortsätta hålla en sträng men kärleksfull uppfostran. Varför ska jag ändra på ett vinnande koncept? Det är ju när det inte fungerar som man ska tänka efter om man verkligen har rätt metod. Så ja, jag tror på min metod. Jag tänker inte vara eller bli någon förälder som står med händerna i byxfickorna och titta på en bit bort.
Jag personligen plockar hellre upp min dotter blåslagen ur ett dike (nerprejad av en polis) än plockar i henne i plastsäckar från E4:an för att det gick åt helvete totalt. Så jag tycker fortfarande att polismannen gjorde rätt i den situationen, hans handlande kanske räddade snorungens eller någon annans liv. Hade ungen fått fortsatt 10 min till hade han kanske kört ihjäl både sig själv och någon annan. Tänk om polismannen istället hade gjort som curlingföräldrarna, som nu skriker sig hesa, och stoppat händerna i byxfickorna. 10 minuter senare kör ungen ihjäl sig..... gissa hur mycket skit polisen hade fått då?? :va Ibland är det väl så att hur man än vänder sig så har man alltid arselet bakåt... :arsele Nej just ja förlåt, det där med liknelser var ju lite svårt att tolka... :gnissla

Kan bli dyrt för grabben. Polisens hoj inlöst med videoutrustning och allt. Grabben har ingen försäkring så det kan bli att slanta 250 papp ur egen ficka med lite otur.

Och om vi ska fortsätta att se rent ekonomiskt och lite hypotetiskt på det: Polisen hade aldrig haft en tanke på att försöka stanna föraren, utan låtit honom fortsätta ostört. Lite längre fram så hade han plöjt rakt in i sidan på en bil och omkommit. Hur skulle ekonomin se ut på det?

1 död femtonåring
1 chockad bilist
1 totalskrotad endurohoj
1 bil med ordentliga plåtskador
etc...

Håller med...en bra polis hade "tänkt efter före" och lugnat ner sig...
Var nog en sådan polis som växt upp och blivit polis pga alla bil- och
mc jakter han sett i massa filmer...

Kan bli dyrt för grabben. Polisens hoj inlöst med videoutrustning och allt. Grabben har ingen försäkring så det kan bli att slanta 250 papp ur egen ficka med lite otur.

Låter lite snett - att behöva pynta för att Herr Papphammar i blå kostym tycker det är skoj att preja folk med statens egendom. Hemförsäkring eller Trafikförsäkringsföreningen borde kunna funka i ett sådant läge - men för en oreggad cross utanför banområde... ?

Pojken får väl annars stämma polisen civilrättsligt för mordförsök och se om det finns slantar att hämta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT