Polis-mc i krasch norr om Uppsala

1. De fördömmanden som jag hänvisade till, kom efter inlägg 11 i denna tråd.
Där av är ditt inlägg helt utan mening för konstaterandet i mitt tidigare inlägg.

2. Insändaren du citerar är från någon som "såg vad som hade hänt vid en olycka".
Insändaren säger att denne såg vad som hade hänt, inte vad som hände...
Såg den personen själva olyckan, eller är det andrahandsuppgifter som insändaren hänvisade till?

Jag brukar läsa insändarna i vår lokala tidning och det är alltid lika kul att läsa hur upprörda människor uppfattar verkligheten.

Lika självklart som att det skall utredas om polisen agerade fel, lika självklart är det att ta tidningsuppgifer med en stor nypa salt.

:huvet

Häpnadsväckande oansvarigt ingripande!

Incidenten såsom den är återgiven i UNT ger uttryck för ett osedvanligt klandervärt ingripande från en MC polis. De måste vara tillräckligt proffessionella att kunna svälja förtreten och släppa en fjunig femtonåring vid enbart misstänkt olovlig körning istället för att preja individen. Häpnadsväckande oansvarigt! :confused:

Som enskild händelse betraktat vill man verkligen tro att orsaksförloppat var rent otur och att polismannens avsikt aldrig vara att preja femtonåringen. Men poliser har ju prejat MC förare tidigare och juridiskt trasslat sig ur det hela. Mest känd är ju incidenten vid Sergelstorg för ett par år sedan.

Därtill läste jag i en annan tråd, väldigt nyligen, där trådstartaren på fullaste allvar uppgav sig ha blivit prejad av en civilbil under uttryckning på E4:an som denne dessvärre inte uppmärksammat momentant när denna kom ikapp bakifrån i vänster körfält. Prejad så pass att kopplingshandtaget böjdes, dock utan att han körde omkull. Hade svårt att tro på storyn då men ju fler incidenter av denna kategori man får del av desto mer frågande blir jag.

/Olzki

Länk till sista artikeln i UNT:http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=606699,00.html?from=sectionlinks77

Vad tycker ni är polisens viktigaste uppgift?

1. Att ingjuta ordning och respekter för hastighetsbestämmelser och trafiklagar.

2. Att i största möjliga mån minska antalet olyckor med allvarlig utgång i trafiken.

En del kanske anser att det första bidrar till det andra. Andra kanske tycker att ett mer professionellt och yrkesmässigt uppträdande utan negativa känsloyttringar bland trafikpoliser kan bidra till det bättre. Vad tycker du?

good police work!

hade det vare min lillebror på enduron så hade nog inte den konstapeln haft ett bra liv sen...:mad: :mad:

kom ihåg två saker från moppetiden...

1: polaren skjutsar sin kompis på en trimmad honda MT5...en civil-mc åker upp brevid honom i 60 km/H...sen utan att ha försökt stoppa honom med blå-ljus eller nåt annat så åker polaren på en välriktad spark såahn drar ikull...

polaren fick en utskällning och blev sedan släppt...hans mor blev minst sagt förbannad och ringer upp polis-chefen.....1 timme senare ringer mc-polisen och ber om ursäkt...

2: en polare får snutbil efter sig på sin trimmade yamaha FS1 ...han drar på en cykelbana...snutbilen genskjuter honom över gräsmattan...och kör över honom..

snuten nekar till att ha kolliderat med honom trots att fronten på bilen e kvaddad...moppen ramsne...

som sagt....vissa harry haffa borde det vara skottpengar på...

good police work!

hade det vare min lillebror på enduron så hade nog inte den konstapeln haft ett bra liv sen...:mad: :mad:

kom ihåg två saker från moppetiden...

1: polaren skjutsar sin kompis på en trimmad honda MT5...en civil-mc åker upp brevid honom i 60 km/H...sen utan att ha försökt stoppa honom med blå-ljus eller nåt annat så åker polaren på en välriktad spark såahn drar ikull...

polaren fick en utskällning och blev sedan släppt...hans mor blev minst sagt förbannad och ringer upp polis-chefen.....1 timme senare ringer mc-polisen och ber om ursäkt...

2: en polare får snutbil efter sig på sin trimmade yamaha FS1 ...han drar på en cykelbana...snutbilen genskjuter honom över gräsmattan...och kör över honom..

snuten nekar till att ha kolliderat med honom trots att fronten på bilen e kvaddad...moppen ramsne...

som sagt....vissa harry haffa borde det vara skottpengar på...

En liten fråga bara....

Hur ska ungarna lära sig vad som är rätt och fel? :va Vad lär sig småbusarna om polisen låter de komma undan varje gång? :va Att det är okej att dra snuten för det händer ändå ingenting.
Visst det kan anses som ett grymt och hårt sätt att lära sig, men har man inte fått bättre uppfostran hemma än att man tror sig kunna göra sånt här då kanske det behövs en rejäl näsbränna för att man ska fatta rätt och fel?

En liten fråga bara....

Hur ska ungarna lära sig vad som är rätt och fel? :va Vad lär sig småbusarna om polisen låter de komma undan varje gång? :va Att det är okej att dra snuten för det händer ändå ingenting.
Visst det kan anses som ett grymt och hårt sätt att lära sig, men har man inte fått bättre uppfostran hemma än att man tror sig kunna göra sånt här då kanske det behövs en rejäl näsbränna för att man ska fatta rätt och fel?

Håller med dig till viss del, ungarna måste ju uppfostras och lära sig, men inte i risk för att de skadas. Att sparka på en mopedist som kör i 60 km/h kan vad som helst hända!

I en insändare i går i UNT stog följande:

"En häpnadsväckande polisinsats
MC-FÖRARE. Vägverket och polisen gör nu en vårsatsning för att hålla trafiken fri från olyckor med hjälp av extra kontroller av trafikanter av alla de slag.
Det är bra. Men ibland går det snett. Jag blev mycket häpen när jag såg vad som hade hänt vid en olycka på gamla E 4 söder om Björklinge i tisdags kväll.
En 15-åring körde endurocykel på väggrenen till eller från sin träning i en av grusgroparna i Björklingeåsen. Självklart är detta olagligt men ingen direkt fara för andra trafikanter. 15-åringen blev ikappkörd av en civilklädd mc-polis med landsvägscykel.
15-åringen blev först prejad. Han blev då självklart rädd och fortatte. Detta ledde till att den civila mc-*polisen rammade honom tills båda förarna föll omkull och skadade sig.
15-åringen sprang fram till den äldre mc-föraren och frågade hur det gick. Då fick han skäll och blev tillsagd att lägga sig ned. Förbipasserande fick lugna den äldre motorcyklisten.
Båda förarna hamnade på Akademiska sjukhuset. 15-åringen kom undan med blåmärken och blotta förskräckelsen, samt en eventuell fördröjning av sitt lämplighetsintyg trots att han körde säkrare än motparten, som med sitt liv som insats försökte stoppa honom i stället för att varna eller lugnt köra efter 15-åringen på avstånd för att göra sin insats senare när han stannar.
Händelsen var som hämtad ur en amerikansk actionfilm, men tyvärr sann!
Är det så här polisen ska arbeta för att hålla olyckor och kostnader nere?
I så fall bör denna polis gå både mc-kurs och lära sig samhällsekonomi! Det anordnas kurser för både äldre och yngre ringrostiga mc-förare.

C-U W"

Om det stämmer det som insändaren skrev är det för :censored

Jag körde moppe för ett år sen och jag vet exakt hur detta är, Flertal jakter och försök till att preja ner mig va det också. Självklart är jag medveten om att man inte heller alltid körde försiktigt men man blev också jagad när man puttrade runt i 40-50 knyck på sin trimmade moppe.

En gång när jag körde till skolan så låg jag i ca 40 på en raka efter ett trafik ljus, Så kommer en V70 polisbil och kör vid sidan av mig och de har inte ens satt på blåljus eller något. jag han precis bromsa ner så slängde volvon sig in åt sidan precis framför mig, Somtur va vägen bred så jag kunde se vad han tänkte göra.

Just detta är rent livsfarligt, vad hade hänt med mig om jag inte hade bromsat in och han hade kommit in i sidan i mig med den fart han hade? nej inte så kul.

Självklart så tycker jag man ska ta upp en jakt och försöka få tag i dem som ligger och racar 80-90 på cykelbanor där vuxna med barnvagnar och små ungar, De ska värkligen få sitt lämp bränt och en ordentlig böter + en knogmacka hade vart en bra läxa för många tycker det är "coolt" att åka fast av "Snuten"

Men att ligga med en moppe som igentligen går för fort så kör man 40-50 på 50 väg och sen tar de lung och håller avstånd och följer regler finns det någon anledning att försöka preja ner då man inte heller har gett en stop signal?

Vet några stycken här i stan som har blivit nerprejade av polisen för nästa inget men visst har några av dem gjort så andra också kan ta skada.

Vissa poliser borde tänka ett steg till och se efter om det värkligen är värt att göra detta och se efter vad de får göra också.

I en insändare i går i UNT stog följande:

"En häpnadsväckande polisinsats
........
I så fall bör denna polis gå både mc-kurs och lära sig samhällsekonomi! Det anordnas kurser för både äldre och yngre ringrostiga mc-förare.

C-U W"

Om det stämmer det som insändaren skrev är det för :censored

Vi som känner några av dessa mcpoliser i uppsala, vet nog redan vem det är, han har gjort sånt här tidigare...:mad: :näsblod :mad:

en civilpolis som jagat en motard?

http://www.wighsnews.se/newsbilder/07april793.jpg

Två motorcyklar har kört omkull på E4 vid Björklinge norr om Uppsala. Enligt de första uppgifterna skall ett av fordonen vara en civilpolis mc. Det är ännu inte känt om någon av de inblandade är allvarligt skadade med räddningsstyrkor skall nu finnas på olycksplatsen

Kolla in vad som hände! Från lokaltidningen UNT
cut------------------------------------------
Polisjakt slutade i mc-krasch - internutreds
Den kollision som i tisdags kväll inträffade mellan två motorcyklister, en polis och en 15-åring, på gamla E 4 söder om Björklinge var resultatet av en vådlig polisjakt. Fallet kommer nu att internutredas av polisen, erfar UNT.
- Det här är ett typexempel på hur en jakt inte får gå till. Det hela kunde ha slutat katastrofalt, säger en poliskälla.
En pojke, just fyllda 15 år, färdades på en cross-motorcykel. En motorcykelpolis beslöt sig för att stoppa framfarten, och tog upp jakten - utan att rapportera detta till sambandscentralen via radio eller telefon, enligt vad UNT erfar.
- Hade han gjort det hade han av vakthavande befäl fått order att avbryta, eftersom grundbrottet som kunde misstänkas endast gällde olovlig körning, uppger en polis för UNT.
- Det är bara när det rör misstanke om grova brott, t ex om det gällt en beväpnad bankrånare eller något sådant, som polisen tar till kraftigare metoder för att stoppa mopedister eller motorcyklister. Annars ska vi låta dem fara, med tanke på olycksrisken.

Enligt vad UNT erfar pågick jakten i minst en kilometer. Enligt vittnen prejade sedan mc-polisen pojken av vägen.
Resultatet blev att motorcyklarna kolliderade, för över hela vägbanan och kanade vidare ut på en åker.
- Det hela kunde ha slutat fasansfullt illa, uppger en polis.
Nu undkom bägge med skrubbsår och andra blessyrer av mindre allvarlig art.

cut----------------------------------------

jävla snut svin! tror dom äger hela världen!:mad:

Ja! MC-poliser som prejar folk av vägen är det största hotet mot samhällsordningen just nu! Kan vi inte ställa in jakten på våldtäktsmän och mördare tills MC-poliserna är stoppade? :mad:

Seriöst, det går 7000 puckade Sporthoj.com-medlemmar på varje puckad MC-polis. Jag tycker inte att man skall prejas, men ligger inte vaken för ungjävelns skull heller.

Ja men hallå... !! Döm inte alla Mc-poliser efter denna händelse. Det skulle aldrig falla mig in att dömma alla hantverkare bara för att jag träffat på några som jag ansett gjort ett dåligt jobb.

Jag vet inte vad som hänt mera än vad som skrivits i denna tråd och jag vill varken försvara eller fördömma i frågan.

Jag vill ändå kommentera det väldigt förenklat, vi (polisen) skall agera på ett sådant sätt vid ett ingripande att risken för att någon skadas undviks. Våld får enbart tas till då uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Men ibland är polisen skyldig att till våld/åtgärder för att gripa eller stoppa en person. Dock skall åtgärden/metoden stå i proportion till åtgärdens syfte.

En sak som gäller för mig och de allra flesta poliser är att så långt det är möjligt jobba på ett sådant sätt att ingen skadas eller mår dåligt efter att på något sätt haft kontakt med polisen.

Men som sagt, döm inte alla efter en eller några händelser. Och här verkar visst vissa poliser redan vara kända bland allmänheten...

Ja men hallå... !! Döm inte alla Mc-poliser efter denna händelse. Det skulle aldrig falla mig in att dömma alla hantverkare bara för att jag träffat på några som jag ansett gjort ett dåligt jobb.

Jag vet inte vad som hänt mera än vad som skrivits i denna tråd och jag vill varken försvara eller fördömma i frågan.

Jag vill ändå kommentera det väldigt förenklat, vi (polisen) skall agera på ett sådant sätt vid ett ingripande att risken för att någon skadas undviks. Våld får enbart tas till då uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Men ibland är polisen skyldig att till våld/åtgärder för att gripa eller stoppa en person. Dock skall åtgärden/metoden stå i proportion till åtgärdens syfte.

En sak som gäller för mig och de allra flesta poliser är att så långt det är möjligt jobba på ett sådant sätt att ingen skadas eller mår dåligt efter att på något sätt haft kontakt med polisen.

Men som sagt, döm inte alla efter en eller några händelser. Och här verkar visst vissa poliser redan vara kända bland allmänheten...

Förritiden på 70 talet var man polare med alla mcsnutar här i Uppsala.
Vi fikade på Svista och alla visste vad som hände och var det nån av oss som busa förmycket så hade vi ett snack och sen var det klart...

Nu jäklar är det alldeles förmånga skevrötter som bär på brickan utan social träning eller känsla för situationen.
Jag har oxå blivit utsatt för det där jävla PUCKOT
Det är inga proporttioner längre utan det ska sättas dit alla och allt vilket medför att all dialog är meningslös........

Jag har ingen illution längre att det ska hjälpas utan till varje pris skälpas och bötfällas..:huvet

KJECOP,

Självklart så är inte alla poliser så här, Tex vi har 3 mc poliser i denna stan, 1 av dem är skysst och söker inte till sig bråk tex käftar med en så man blir förbannad och skriver böter osv för det minsta fel han kan hitta.

Han pratar mest med vad riskerna inebär om man gör så och så och om det saknas saker osv. Han jagar inte heller allt bara för de tex kör en trimmad moped osv, Allt beror på omgivningen om han kan ta de säkert eller inte. Men de andra poliserna här i stan sorgligt nog tänker inte på detta utan de kör för det mesta sitt eget race.

Själv tycker jag att man absolut lär sig mer när man blir stannad och de pratar alvarligt men snällt med en iställer för att bara stiga ur bilen och skrika ut en VA FAN HÅLLER DU PÅ MED?! och skriver böter och åker därifrån. Då blir man bara mer arg. Ett samtal där man får höra och lär sig saker på ger så mycket mer. Man tänker mer på felet då tills nästa gång.

Vänligen avstå från denna typ av meningslösa skräpinlägg.

/Olzki

Bra att du visar att du finns. Ger förutsättningar till nyansering i denna tråd. :tummenupp

/Olzki

En liten fråga bara....

Föreställ dig att det var din buspojke på hojen....

/Olzki

Last edited:

Jag har oxå blivit utsatt för det där jävla PUCKOT
Det är inga proporttioner längre utan det ska sättas dit alla och allt vilket medför att all dialog är meningslös........

Vet man vem polisen i fråga är?
Blev stoppad av en likadan civilare i höstas i Uppsala och hade allt annat är dåliga omdömen av honom.

En liten fråga bara....

näsbränna? jo det hade väl varit en rejäl näsbränna för pojken om han gått in i träden vid diket...:va :va

att preja av nån av vägen borde väl jämnställas med dråp-försök..

man kan ju inte riskera livet på nån för trafikbrott..

Vet man vem polisen i fråga är?
Blev stoppad av en likadan civilare i höstas i Uppsala och hade allt annat är dåliga omdömen av honom.
Det är nog så att olika poliser kör olika hojar ibland, en del jobbar när andra är lediga. Jag har haft lite kontakt med ett flertal av Uppsalas MC-poliser och jag upplever dom som trevliga.
Dock är det så, som det skrivs, att det finns en som skiljer sig en del från det stora flertalet, skulle inte bli förvånad om det är han, och det är nog så att det är samma polis vi tänker på.
Om han gjort så här tidigare så är det ju illa att han inte lärt sig av misstagen.
Hoppas i så fall att han får köra bil eller skrivbord fortsättningsvis.

Man märker vilka rockar som vänder i vinden här inne...

Ena stunden hatar ni folk som kör för fort och bryter mot lagen. Skall ni alltid ha det svart på vitt? Sätt er själva i en situation och i perspektiv. Många här är så tragiska.

Om nån snor en motorcykel, kör på fylla eller liknande och polis prejjar denna då är det ingen fara. Är det en femtonåring som kör cross / trimmad moppe på vägarna är detta helt fel!

Om nu femtonåringen vore en 40 åring som körde en stulen hoj och blev rammad. Hur skulle ni då ställa er till detta? Ni dömmer fan ut personer snabbare än blixten.

Jag säger inte att det är rätt att prejja ner någon från vägen. Media vrider och vänder på allting. Poliserna gör sitt bästa. Antingen lägger dem för mycket tid på att övervaka våra vägar, då har de inte tid till att titta till våra stulna fordon, eller så har de GR som nyss släppt en ny film som många här diggar. Om GR skulle bli prejad skulle ni nog inte resonera på samma sätt som ni resonerar här.

Tänk på det. en 15 åring kan ha lika bra/dåligt omdöme som en 25 åring. Skillnaden är bara en siffra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman